Gå til innhold

Bachelorgrad, hva er det?

Anbefalte innlegg

Lærerskole tar nå fire år i Norge, tok tre år før. Lærerskolen kommer på sikt til å gå over til bachelorgrad.

Jeg har to-årig mastergrad fra USA, tok den for noen få år siden og fikk da oversikt over diverse studier og grader. Der fremgår det at bachelorgrad tar fire år, mastergrad to år og doktorgrad fire år. Det overrasker meg hvis det er forskjell mellom USA og England, selvom jeg innrømmer at jeg har ingen kunnskaper om England. Har både bachelor og mastergrad fra USA. Synes det lyder rart å kunne ta mastergrad på fire år etter videregående.

Selvsagt er det mange som tar utdanningen fortere enn nominert tid, og jeg f.eks tok alle masterkursene på et år. Da tok jeg også sommersemestrene og tok mere enn fullt på alle semestrene. Masteroppgaven skrev jeg tilbake hjemme i Norge. Jeg har dermed to-årig master tilsvarende hovedfag i Norge etter det som mange mener, unntatt norske staten som ikke mener noenting og uttaler ingenting.

Som sagt (tror jeg), jeg er ikke sikker. Men jeg mener at f.eks 3-årig IT-utdanning hos NITH gir bachelorgrad.

"..............."

Fortsetter under...

Som sagt (tror jeg), jeg er ikke sikker. Men jeg mener at f.eks 3-årig IT-utdanning hos NITH gir bachelorgrad.

"..............."

Hvis yrkesutdanning tar tre år, kan det godt hende at den gir bachelor grad. Universitetsfag som norsk, engelsk, historie, matematikk, fysikk etc., etc., tar fire år.

Hvis yrkesutdanning tar tre år, kan det godt hende at den gir bachelor grad. Universitetsfag som norsk, engelsk, historie, matematikk, fysikk etc., etc., tar fire år.

Det er jo milevid forskjell på universitetsutdanning og høyskoleutdanning - ihvertfall på høyskoler som ikke er en del av universitetet.

"..............."

Det er jo milevid forskjell på universitetsutdanning og høyskoleutdanning - ihvertfall på høyskoler som ikke er en del av universitetet.

"..............."

Både høyskoler og universiteter gir bachelorgrad, men universitetene kommer til å gi master.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...