Gå til innhold

litt andre tanker

Anbefalte innlegg

I fjor på denne tida var jeg veldig aktiv her inne på DOL. Ofte så skrev jeg tanker fra boken "smerte den ubudne gjest" av Inger Marie Aase.

Noen av tankene i boka, skrev jeg ikke, fordi de passet ikke da.Nå kan jeg se at også andre tanker fra boka passer til meg, og det er godt.

Her kommer noen:

DEN UBUDNE GJEST

Smerten blir aldri ufarlig, den er en ubuden gjest, som kommer så ubeleilig. Men jeg vet at jeg vil overleve dersom min dør alltid er åpen - for alle slags gjester.

Stenger jeg døren og tar lemmer for mine vinduer, slipper hverken smerten eller de andre gjestene inn.

Og jeg er innestengt i mitt eget fengsel.

HAVET MITT

har krefter jeg ikke forstår. dybder jeg ikke når.

Det bryter og stormer, det uler og slår.

Det sildrer og smiler, klukker og ler.

Det speiler en himmel med skyer og sol.

Det bryter seg inn i den innerste krok, det dypeste mørke.

Aldri kan jeg gripe deg. Du griper meg og tar meg med på en reise, hvor jeg ikke kan forstå, men bare møte livet - nå.

Her kommer siste for denne gang

SORT - HVITT OG GRÅTT

de mørke og lyse nyansene utfyller hverandre.

Uten skyggene - trer ikke figurene klart fram.

Jeg kan se jeg trenger hele skalaen - ikke bare gråtonene.

PS! Jeg vil bare anbefale den boka, så masse tanker, også stemmer så mange med mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92871-litt-andre-tanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Mamama!

Kan du gi litt mer detaljer om denne boken du har sitert mange ganger. (Forlag, utgivelsesår). Diktene er så fine, har så lyst til å kjøpe meg boken!

Hei!

Boka heter "Smerten den ubudne gjest" og er skrevet av Inger Marie Aase. Det er SIGMA FORLAG AS som utgir den, og den kom ut 1994.

(ISBN-82-90373-76-7)

Det er en mamma som har skrevet ned mange tanker, etter at hun mistet et barn i krybbedød.

For meg så har det vært godt å lese hennes tanker, og veldig mange av dem stemmer med mine egne. Det har vært godt å se, at men tenker "normalt" i en så unormal situasjon det er å miste et barn.

Her kommer sitat av noe hun har skrevet i forordet:

...den ubudne gjest kommer alltid så ubeleilig, og gjør tilværelsen tung og kaotisk. Vi føler oss små og maktesløse. Da er det ikke du som er gal, men den verden og den situasjonen du da er en del av.....

... når du gjør det du tror er det verste - å kjenne på smerten - så er det netopp da smerten gradvis mister makten over deg. Det noen oppfatter som dyrking av smerte og sorg, er mange ganger det motsatte. Alt har "sin tid"....

Det finnes lite bøker, så jeg tar gjerne mot noen tips på gode bøker å lese.

PS! jeg ringte direkte til forlaget å bestilte boka. Den kom i posten, og jeg tror den kosta rundt 200 kr (?). Den er iallefall verd pengene!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92871-litt-andre-tanker/#findComment-515538
Del på andre sider

Hei!

Boka heter "Smerten den ubudne gjest" og er skrevet av Inger Marie Aase. Det er SIGMA FORLAG AS som utgir den, og den kom ut 1994.

(ISBN-82-90373-76-7)

Det er en mamma som har skrevet ned mange tanker, etter at hun mistet et barn i krybbedød.

For meg så har det vært godt å lese hennes tanker, og veldig mange av dem stemmer med mine egne. Det har vært godt å se, at men tenker "normalt" i en så unormal situasjon det er å miste et barn.

Her kommer sitat av noe hun har skrevet i forordet:

...den ubudne gjest kommer alltid så ubeleilig, og gjør tilværelsen tung og kaotisk. Vi føler oss små og maktesløse. Da er det ikke du som er gal, men den verden og den situasjonen du da er en del av.....

... når du gjør det du tror er det verste - å kjenne på smerten - så er det netopp da smerten gradvis mister makten over deg. Det noen oppfatter som dyrking av smerte og sorg, er mange ganger det motsatte. Alt har "sin tid"....

Det finnes lite bøker, så jeg tar gjerne mot noen tips på gode bøker å lese.

PS! jeg ringte direkte til forlaget å bestilte boka. Den kom i posten, og jeg tror den kosta rundt 200 kr (?). Den er iallefall verd pengene!!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92871-litt-andre-tanker/#findComment-515652
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...