Gjest Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg har en sønn på snart 9 år med AD\HD og får ritalin. Nå hadde jeg en episode i går igjen som gjør at jeg prøver å få hjelp her. Ingen andre har noen hjelp så da må jeg klare det selv.Når kvelden kommer og han skal legge seg sovner han aldri før klokka er 11, og innimellom hvis det er noen småting, som i går nekter han å legge seg. Han legger seg normalt kl.20.30. Når klokka var 20.15 sa jeg at han måtte begynne å gjøre seg klar og han spurte om han kunne spille gameboy på senga. Da jeg sa nei, og begrunnet det skulle ikke han legge seg. Han får helt oppheng, sier masse stygge ord, skal drepe kattene, knuse og ødelegge ting, skrur av tv`n, skal drepe meg (har hentet kniv i noen tilfeller, men lagt den tilbake har også tatt kvelertak på kattene).Jeg ringte mannen min som jobber natta så han pratet med han på telefonen lenge og da gikk han opp i senga.Han er ikke biologisk far, men takler han bedre enn meg.Men han er nær ved å gi opp han også for han hører ikke så mye på han lenger heller, det som ble brukt i går vet jeg er helt feil, men hva gjør vi da? Vi var ærlig å sa at vi måtte overlate han til barnevernet hvis han ikke kunne høre på oss.Det har vært en del episoder på skolen også så vi har måttet hente han, da har rektor og en lærer sitte oppå han for å holde han fast når jeg har kommet.Rektor hadde armene fulle av blå merker etter han. Jeg må starte på kurs gjennom Aetat, men har ikke overskudd til det, jeg har to barn til på 3 og 5 år som driver å står opp hele kvelden, særlig 3 åringen hun sovner ikke før 22 så det blir sene kvelder og tidlig opp. Noen foreslo attføring, men jeg tror ikke jeg kan få det, jeg får dagpenger nå så derfor må jeg på kurset.De har ikke barnehage plass, men til høsten begynner nestemann på skolen og yngste får barnehage plass. Er det noen som har noen råd på hva jeg gjør når det gjeller kurset og legging, respekten mangler kansje, jeg vet ikke jeg vet bare at jeg snart ikke har mer å gi. Hjelp meg!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhd1365380438 Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Hei du skriver ikke nicknavn, men jeg har det samme prob. Min sønn er 5år og har holdt på med dette siden han klarte og komme ut av sprinkel senga si,da var han 1år.Han går og legger seg ca kl 19:30 står opp 15-20 ganger før han legger seg og sove for natten.Kl kan bli både 23:00-til 01:00 hoss meg, avhengig, om han er i Barnehagen eller ikke. Jeg føler med deg, har også prøvd alt.Han skal snart utredes for ADHD. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/#findComment-516630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vin Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Du skriver at han går på Ritalin , men har han dårlig effekt av det siden han fremdeles har en så pass alvorlig væremåte? Merket du forskjell fra han begynte med medisinen og før? Vi måtte snu litt på tidspunktene når det gjaldt Ritalinen klokka 15 00 . Hun fikk en mindre dose klokka 14 00 i stedet for , og det har hjulpet på legginga om kvelden. Det er ikke uvanlig at de ikke får sove hvis Ritalindosen er for stor og for sent på ettermiddagen. Når tar han den , og hvilken dose? Det høres ut som dere har det slitsomt ; hva med litt avlastning?! Kan sikkert være godt for dere alle. Ellers har jeg ingen gode råd desverre ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/#findComment-516645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhd1365380438 Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Du skriver at han går på Ritalin , men har han dårlig effekt av det siden han fremdeles har en så pass alvorlig væremåte? Merket du forskjell fra han begynte med medisinen og før? Vi måtte snu litt på tidspunktene når det gjaldt Ritalinen klokka 15 00 . Hun fikk en mindre dose klokka 14 00 i stedet for , og det har hjulpet på legginga om kvelden. Det er ikke uvanlig at de ikke får sove hvis Ritalindosen er for stor og for sent på ettermiddagen. Når tar han den , og hvilken dose? Det høres ut som dere har det slitsomt ; hva med litt avlastning?! Kan sikkert være godt for dere alle. Ellers har jeg ingen gode råd desverre ! Hei Jeg har brob uten medisiner Hvet du noe om det.Har 3 barn fra før, aldrigt hatt slike vansker med de andre barna mine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/#findComment-516680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onsdag Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Du skriver at han går på Ritalin , men har han dårlig effekt av det siden han fremdeles har en så pass alvorlig væremåte? Merket du forskjell fra han begynte med medisinen og før? Vi måtte snu litt på tidspunktene når det gjaldt Ritalinen klokka 15 00 . Hun fikk en mindre dose klokka 14 00 i stedet for , og det har hjulpet på legginga om kvelden. Det er ikke uvanlig at de ikke får sove hvis Ritalindosen er for stor og for sent på ettermiddagen. Når tar han den , og hvilken dose? Det høres ut som dere har det slitsomt ; hva med litt avlastning?! Kan sikkert være godt for dere alle. Ellers har jeg ingen gode råd desverre ! Takk for svara jeg har fått. Jeg prøvde flere nickname, men alle var i bruk så jeg ga opp. Han fikk diagnosen for ca 1 år siden og da hadde jeg kjempet fra han var rundt året. Han klatret ut av senga og var tidlig ute med det meste, ikke redd for noe. Biologisk far har diagnose så jeg visste at han også hadde det, helsestasjon trodde ikke på meg og ba meg bruke sele i sengen, men krøyp han ut av samme hvor stram den var.Helt utrolig!! I høst startet vi med utprøving av Ritalin og Plasebo både skolen og vi hjemme så med en gang forskjell på ukene så de virker uten tvil. Vi fosker fortsatt på hvor ofte han skal ha og nå får han kl.8,12,15 og en halv kl.18. Vi skulle få han til å sovne på Ritalin, men det er ikke noe bedere. Hjalp ikke dette skulle vi prøve Melatonin for å se om han sovnet da, men hva hjelper det hvis han ikke vil legge seg?? Vi har også fått resept på den nye Konserta, men siden den er så ny må vi betale alt selv til det blir godkjent på trygdekontoret og vi har ikke 1100kr før fredag så skal vi bort fra ritalinen. Det blir spennende? Når det gjelder avlastning har vi fått en helg i mnd til de minste av barnevernet og 4 døgn i mnd til han eldste på et avlastnings hjem, men de har ikke kommet i gang enda. Støttekontakt får vi hvis Pleie og Omsorg kommer over en som kunne passe til han, med andre ord aldri. Takk igjen for svar. Det er godt å få tømt seg litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/#findComment-516869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nightflower Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Jeg kjenner dette igjen. Jeg begynte med Melatonin til min sønn, og han sovner da innen en time. Du må søke legen din om å få dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/#findComment-517653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhd1365380438 Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Hei anonym fra 12/2-03 Jeg har nettopp lest innleget ditt har hatt det samme broblemet med en sønn på 5år uten medesin. Min sto opp 15-20 ganger før han sovnet, vi har et 3etasjes hus soverommene er i første, jeg holdt på og bli gal av og mase at han skulle gå og legge seg. Til slutt fant jeg en løsning som holdt ham inne på rommet, sitt jeg plasserte meg rett utenfor soveroms døren hans, til han sovnet. Og han legger seg og sover mye tidligere en før. Håper dette rådet kan hjelpe deg, i allefall med de andre barna. Med Hilsen adhd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93102-hjelp-han-vil-ikke-legge-seg/#findComment-547583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.