Gå til innhold

Colombia- vaksinasjon

Anbefalte innlegg

Colombiamamma

Er blitt anbefalt:

Difteri, stivkrampe, polio, hepatitt A, gulfeber + ev. tyfoid og malariatabletter.

Hvilke vaksiner tok dere som har vært i Colombia?

Tok dere også Hepatitt B?

Valgte der å ta tyfoid vaksine?

Trenger man malariatabeletter i Colombia i de områdene man adopterer fra?

Håper noen kan svare meg. Er veldig usikker på hva vi skal ta.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93131-colombia-vaksinasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tok de vanlige difteri, stivkrampe, tyfoid, hepatitt A og gulfeber. Det kreves sertifikat for gulfeber, som kan sjekkes ved ankomst, så det er lurt å ta (våre to barn som begge var 2 1/2 da vi fikk dem var imidlertid ikke vaksinert, så en kan lure på nytten!!)

Hepatitt B anbefales om man ikke vet status til barnet man får, ellers er det ikke nødvendig (?? diskuter med helsesøster)

Vi tok ikke malariatabletter da vi reiste til Cali selv om dette ligger i malariadistriket. Men når det er en storby man oppholder seg i er sjansen liten for smitte. Det er også forbundet med bivirkninger, så vi valgte å ikke ta denne profylaksen. Man kan heller være obs på symptomer (høy feber som opptrer syklisk), noe man må være uansett om man har forebygget med tabletter.

Mitt råd er uansett å kontakte vaksinasjonskontor i "større" byer. Jeg har erfaring med at helsesentre på "mindre" steder anbefaler "alt" bare for å være på den sikre siden, og det er jo ikke nødvengi synest jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93131-colombia-vaksinasjon/#findComment-516752
Del på andre sider

Vi tok de vanlige difteri, stivkrampe, tyfoid, hepatitt A og gulfeber. Det kreves sertifikat for gulfeber, som kan sjekkes ved ankomst, så det er lurt å ta (våre to barn som begge var 2 1/2 da vi fikk dem var imidlertid ikke vaksinert, så en kan lure på nytten!!)

Hepatitt B anbefales om man ikke vet status til barnet man får, ellers er det ikke nødvendig (?? diskuter med helsesøster)

Vi tok ikke malariatabletter da vi reiste til Cali selv om dette ligger i malariadistriket. Men når det er en storby man oppholder seg i er sjansen liten for smitte. Det er også forbundet med bivirkninger, så vi valgte å ikke ta denne profylaksen. Man kan heller være obs på symptomer (høy feber som opptrer syklisk), noe man må være uansett om man har forebygget med tabletter.

Mitt råd er uansett å kontakte vaksinasjonskontor i "større" byer. Jeg har erfaring med at helsesentre på "mindre" steder anbefaler "alt" bare for å være på den sikre siden, og det er jo ikke nødvengi synest jeg.

Hei

Jeg ser stadig at gulfebervaksine blir tatt og hva er dette med at det kan bli kontrollert???

Vi har ikke tatt dette ved første reise og har heller ikke blitt anbefalt og ta det. Ikke denne gangen heller. Vi har ikke blitt bedt om å vise opp noe for dette. Til opplysning gjelder dette for Bogota, San Andres og nå for Bucaramanga. Oppholder man seg feks i Amazonas-områder, mener jeg at man feks må ha malariavaksine.

Vi har blitt anbefalt Hep A+B, difteri, stivkrampe og polio + at vi alle har normal grunnvaksinasjon som blir gitt i Norge selvfølgelig. Nå har vi i tillegg kjøpt drikkevaksinen Dukoral mot kolera og diare. Dette er ikke påkrevd, men trolig smart og ta mot magen i og med at vi skal være i et område som er veldig varmt. Vi er allikevel over 900moh og da skal ikke andre vaksiner være nødvendig.

Både vaksinasjonskontor og helsestasjon har sjekket boken for Colombia nøye så da stoler vi på dem.

AF har heller ikke anbefalt andre vaksiner, så da stoler vi på dem også!

Hilsen en smule forvirret snart mamma for andre gang!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93131-colombia-vaksinasjon/#findComment-516942
Del på andre sider

hei!

vi tok alle vaksinene de anbefalte oss, det var gulfeber, hepatitt a og b, stivkrampe, kolera/turistdiare og en til som er falt ut av minnet. malaria trenger du bare dersom du vet at du skal utenfor de store byene og inn i skogen. det vet du jo naermere ved distriktet du skal til.

lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93131-colombia-vaksinasjon/#findComment-517203
Del på andre sider

Mattias1365380379

Hei!

Vår lege sjekket "boken", og mente at vi bare trengte hepatitt A, men jeg ser jo her at det er mange andre ting i tillegg som andre har tatt. Får vel undersøke det bedre, men AF har vel også en oversikt!?!?

Vi tok flere av de andre vaksinene som er nevnt da vi dro til Thailand for 4 år siden, og legen vår sjekket blodet mitt for å se om jeg fortsatt var resistent for Hepatitt etter en tidligere vaksine, så jeg håper å slippe å ta så mange, har nemlig "nåleskrekk", selv etter å ha satt ørten sprøyter på meg selv i forbindelse med IVF....

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93131-colombia-vaksinasjon/#findComment-517320
Del på andre sider

Colombiamamma

Vi kommer etter å ha sjekket litt rundt til å ta: Difteri, stivkrampe, polio, hepatitt A, gulfeber og muligens tyfoid.

Helsestasjonen ba oss ta nærmere kontakt når vi visste akkurat hvor vi skulle. Anbefalte oss å ta med malariatabeletter ev. være veldig obs på tidlige signaler.

Takk for svar alle sammen.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93131-colombia-vaksinasjon/#findComment-517531
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...