Gå til innhold

Han vil, men får det ikke til


Anbefalte innlegg

Har en gutt på 8 som nesten i en hver skolesituasjon roter det til for seg selv.Hyler,skriker,vegrer mot alt.Har hatt problemer med adferd,konsentrasjon,språk helt siden 3års alder. Alle "instanser" har vært inne i bildet, og vi har hatt god hjelp.Allikevel "får han ikke til å være som andre".I hjemmesituasjonen er han verdens snilleste gutt som aldri gjør noe "galt". Er det noen som har erfaring og event.et barn som har det sånn.Jeg mistenker en form for ad/hd, men blir ikke hørt på det, fordi han ikke har alle "symptomene". Jeg er fortvilet, sint og oppgitt, fordi jeg ønsker det beste for gutten min, og jeg ser at han lider, når skoledagen er et mareritt for han. Det går ikke en dag uten "tull", og han sier selv at han ikke kan styre det som skjer.I de fleste tilfellene forteller han ingenting, ellers fortrenger han episodene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93262-han-vil-men-f%C3%A5r-det-ikke-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annen adhd-mamma

Er gutten din utredet hos f.eks. BUP?

Synes du skal be om å få en skikkelig utredning for han, det kan PP eller legen henvise til.

Du kan jo også lese litt på hjemmesidene til adhd-foreningen og se om du kjenner igjen noen av symptomene. De virker kjente på meg!

http://www.mbd.no

Stå på!

hei!

har en sønn som var akkurat som din, han ble henvist til bup når han var 7. han klarte ikke og være inne i klassen, sprang ut, var helt umulig å få på skolen, klarte ikke å konsentrere seg , han visste rett og slett ikke hvordan han skulle være.

han fikk eget rom på skolen som han var i fra 2 og ut 4 kl.

Han var inne til utredning hos bup, de viste ikke hva som var galt med han. gikk 1/2 år på dagavd/ smi skolen. men de visste fortsatt like lite.De trodde det var asperger, men jeg var uenig i det. Nå nesten 5 år senere har han fått diagnosen AD/HD, autistiske trekk og OCD. har begynt på ritalin og zoloft.

Så fra å ha en gutt som satt på eget rom , har jeg en sønn som er inne i klassen 22 av 26 timer( trenger ekstra undervisning) I vår-sommer kunne han ikke skrive-lese eller regne. fra høsten og fram til nå leser han,skriver løkke, og har nesten tatt igjen klassen i matte. Skulle bare ønske at han hadde fått hjelpen litt før.

Selv om han ikke er noe "klassisk" ad/hd barn var det likevel det han hadde, så du må bare be om flere tester mer utredning. Hvis han allerede er på bup er det bare å mase , ikke gi deg....

hvis du ønsker kontakt med meg er adr [email protected]

lykke til videre

hei!

har en sønn som var akkurat som din, han ble henvist til bup når han var 7. han klarte ikke og være inne i klassen, sprang ut, var helt umulig å få på skolen, klarte ikke å konsentrere seg , han visste rett og slett ikke hvordan han skulle være.

han fikk eget rom på skolen som han var i fra 2 og ut 4 kl.

Han var inne til utredning hos bup, de viste ikke hva som var galt med han. gikk 1/2 år på dagavd/ smi skolen. men de visste fortsatt like lite.De trodde det var asperger, men jeg var uenig i det. Nå nesten 5 år senere har han fått diagnosen AD/HD, autistiske trekk og OCD. har begynt på ritalin og zoloft.

Så fra å ha en gutt som satt på eget rom , har jeg en sønn som er inne i klassen 22 av 26 timer( trenger ekstra undervisning) I vår-sommer kunne han ikke skrive-lese eller regne. fra høsten og fram til nå leser han,skriver løkke, og har nesten tatt igjen klassen i matte. Skulle bare ønske at han hadde fått hjelpen litt før.

Selv om han ikke er noe "klassisk" ad/hd barn var det likevel det han hadde, så du må bare be om flere tester mer utredning. Hvis han allerede er på bup er det bare å mase , ikke gi deg....

hvis du ønsker kontakt med meg er adr [email protected]

lykke til videre

Det var trøst å lese innlegget ditt. Gutten har vært gjennom ppt, og er nå inne hos bup.Han begynner "behandling"i neste uke,jeg håper det gir resultater.Jeg tror jeg har pløyet alt om bokstavbarn på nettet, og kan ikke fri meg for at det er noe sånt med han.Det han mangler i sin adferd i forhold til diagnose ad/hd, er agrissivitet og delvis konsentrasjon (dvs hvis han gjør noe han liker, slik som lego, og data.)Han liker ikke typiske skoleoppgaver, og heller ikke endringer i skolesituasjonen, slik som å gå fra et klasserom til et annet(eks.gym), da skjærer det seg, med enorm vegring, hyling,og i en slik situasjon er han umulig å roe ned. Jeg skal stå på det jeg kan i forhold til bup, jeg synes han har lidd nok. Allerede som liten gutt merket vi at noe var galt. Han utviklet seg ikke som andre, mht. språk,motorikk og adferd.

Det er trist og frustrerende når en ikke får en "diagnose" , og selv mener at barnet lider av "noe"!

Jeg kjempet i ca. 5 år før vi fikk en diagnose på jenta vår.

Da gikk hun i 4 klasse og hadde full assistent på skolen. Var hyper , ukonsentrert og fant på de utroligeste ting ;o)

Lå langt bak de andre i fag og slet skikkelig.

Nå etter hun begynte på Ritalin er hun en annen jente . I fjor skrev vi under på at hun ikke engang trengte assistent på skolen.

Blant annet er hun nå en av de beste i enkelte fag ;o)

Grunnen blant annet , til at hun ikke fikk diagnosen AD/HD før var at hun var jente ( de fleste er gutter) , koordinasjonen hennes var god og hun ikke var så hissig...

Stå på du og få en skikkelig utredning.

Lykke til videre

Det var trøst å lese innlegget ditt. Gutten har vært gjennom ppt, og er nå inne hos bup.Han begynner "behandling"i neste uke,jeg håper det gir resultater.Jeg tror jeg har pløyet alt om bokstavbarn på nettet, og kan ikke fri meg for at det er noe sånt med han.Det han mangler i sin adferd i forhold til diagnose ad/hd, er agrissivitet og delvis konsentrasjon (dvs hvis han gjør noe han liker, slik som lego, og data.)Han liker ikke typiske skoleoppgaver, og heller ikke endringer i skolesituasjonen, slik som å gå fra et klasserom til et annet(eks.gym), da skjærer det seg, med enorm vegring, hyling,og i en slik situasjon er han umulig å roe ned. Jeg skal stå på det jeg kan i forhold til bup, jeg synes han har lidd nok. Allerede som liten gutt merket vi at noe var galt. Han utviklet seg ikke som andre, mht. språk,motorikk og adferd.

gutten min hadde det akkurat slik, selv det å bytte plass i klasserommet var et problem. han trengte enormt mye forutsigbarhet.

dette har også endret seg siden medisinering. du må bare stå på, det er du som kjenner barnet ditt best, og ikke godta alt bup sier, er du uenig i deres vurderinger si i fra... ønsker deg lykke til videre

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Kamilla-P-

Symptomene ved ADHD finnes i noen grad hos alle fra tid til annen, bare når et tilstrekkelig antall av disse atferdstrekene er tilstede i markert større grad enn vanlig, har vart over lang tid og har oppstått før 7 års alder og innebærer betydelige problemer for den enkelte eller omgivelsene er det grunnlag for å stille en diagnose.

Tilleggsvansker er vanlig og symptombildet kan ligne andre tilstander, derfor foretas det en bred vurdering før diagnose settes.

Ved oppmerksomhetsforstyrrelser, ofte kalt konsentrasjonsvansker, er det hos barnet ifht. alder mange slurvefeil og vansker med detaljer. Å være oppmerksom over tid er vanskelig, men fult mulig når det er noe som interesserer barnet. Problemer med å organisere, unngår oppgaver som krever mental anstrengelse, og lett avledbar og glemsom.

Når barnet er Hyperaktiv er det utpreget småuro, overdreven løping og klatring i upassende situasjoner, oppfører seg som drevet av en indre motor, snakker kanskje i ett kjør, og har vansker med rolig lek.

Impulsivitet er også en del av ADHD, impulsiviteten viser seg som vansker med å vente på tur, forstyrrer og trenger seg på andre, plumper ut med svar før spørsmålet er stilt. Å handle uten å tenke er en fellesbetegnelse.

Språk og motorikk kan en se er sent utviklet hos noen ADHD-barn, de har også ofte problemer med autoriteter slik som lærere og andre. AdHd- barn må ofte forberedes i god tid på endringer, plutselige endringer kan rive "virkeligheten" i stykker for en med ADHD. Foreldre eller andre som har nær kontakt med barnet ser eller føler ofte tidlig at noe ikke er som det skal være. ADHD- barn føler seg ofte annerledes enn andre barn, de har ofte få venner pga at de kan være slitsomme og vanskelige å være i lag med.

-Kjenner du igjen noen av disse symptomene så stå på videre, ta gjerne kontakt med nærmeste fylkeslag eller ADHD foreningen sentralt for brosjyrer, hjelp og informasjon.

Kjemper selv for mine to jenter og vet at systemet er treigt og tungt, men gi ikke opp! -Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...