Gå til innhold

ustoppelig apetitt

Anbefalte innlegg

Gjest hvagjørvi

Er mamma til ei jente på 13 mnd fra Kina. Hun er ikke spesielt stor eller tung (75 cm lang og 8,8 kg). Hun har likevel en ustoppelig apetitt og det virker som om hun kan spise ubegrenset med mat. Selv om hun får godt med mat og 5 måltider hver dag, vil hun omtrent hele tiden bort til stolen sin på kjøkkenet for å få mer mat. Har fått mange råd, bla om å la henne spise så mye hun vil for å la henne se at "her har vi nok mat", og du kan spise deg mett. Er usikker på om hun er stor nok til å forstå denne tankegangen, og redd for at hun skal få mageknip dersom hun får for mye mat. Har hatt mageknip et par ganger og det var ingen hyggelig opplevelse hverken for barn eller foreldre. Kan nevne hva hun har spist i dag: frokost: 1 skive loff med pålegg og 1 hel yoghurt. Lunch: 1 skive loff og 1/4 banan. Middag: 2 dl suppe og 1 skive loff. Mellommåltid: 1/2 eple. Kveldsmat: 2 skiver loff og 1/2 banan. I tillegg til dette så drikker hun ca 3 dl melk pr dag, 2 dl eplejuice og en god del vann. Vi ser at hun er mett, men likevel presser hun i seg mer og når fatet er tomt og vi avslutter måltidet blir hun sint. Hun blir også sint når hun ikke får opp på stolen ca 10 ganger pr dag utenom måltidene for å spise. Har vurdert å gå over til grovere brød, men dette liker hun slett ikke, heller ikke nestles barnegrøter. Så dersom det er noen som har opplevd noe lignende og har et godt råd å komme med så blir vi glade i heimen!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Hei

Jeg har ikke erfaring med egne barn, men gjennom jobben min. Jeg jobber i barnehage hvor barna ikke har med matpakke til hovedmåltidet, der blir bodet dekt med hjembaktbrød(litt gorvt) og pålegg som smøres der og da. Et trivelig måltid. Gjennom jobben har jeg sett at barnas matlyst kan variere veldig. Har opplevd flere ganger at de små barna kan ha spist både fem og seks brødskiver(hjembakt brød) i løpet av ett måltid, andre spiser bare en brødskive. Har aldri opplevd eller fått tilbakemelding på at barna har fått noe ubehag av at de har spist for mye.

Jeg tror barna stort sett spiser det de har behov for. Er det f.eks en periode de vokser mye, så har de som regel også god matlyst fordi de da trenger mere. Det virker som om det som oftest regulerer seg selv. Det ror jeg fungerer likedan for adoptivbarn.

Derfor synes jeg ikke du skal gå å være bekymret for at jenta spiser for mye.

Jeg pleier ikke spise loff, men jeg innbiller meg at loff er en type mat som man fordøyer raskt, slik at man raskt blir sulten igjen.Så det kan jo faktisk være at jenta er sulten igjen selv om det ikke er lenge siden hun har spist.

Det blir akkurat som med grøt og supper. Du blir mett forholdsvis raskt, men også forholdsvis raskt sulten igjen.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-518531
Del på andre sider

Nå spør jeg muligens dumt, men: Har dere sjekket at hun ikke har noen parasitter i kroppen sin, da?

Giardia Lamblia (vet av erfaring)f.eks., "stjeler" all næring personen tar inn og kan nok gi en følelse av å ikke bli skikkelig mett. Denne parasitten er dessuten skummel på mange andre måter, så den muligheten ville jeg i alle fall luket ut, var jeg deg.

Utfra det du forteller _kan_ det jo likevel høres ut som problemet heller er mat - fiksering. Eller at den maten jenta får ikke metter nok.

Når det gjelder selve maten: Hvis hun ikke liker grovbrød, har dere forsøkt med å gi henne ett grøtmåltid med sammalt mel f.eks.? Eller bake en finere type "grovbrød" med rug eller fin sammalt hvete i tilegg til hvetemel?

Ellers har vi her i huset god erfaring med "Polarbrød" som finnes i både type hvete og rug. Dessuten potetlomper med smør og evt. pålegg.

Nå har jeg ikke erfaring med så små barn, annet enn fra barnehage, men til middag ville jeg forsøkt most middagsmat evt. middagsglass istedenfor suppe. Vil tro det metter mer.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-518553
Del på andre sider

Loff og banan inneholder mye karbohydrater som omsettes raskt i kroppen og gir høyt blodsukker - og derved rask ny sultfølelse. Yoghurt inneholder også mye sukker - men en om dagen er vel greit nok. 5 skiver loff pr. dag virker veldig mye for et lite barn. Loffen er tilnærmet blottet for næringsstoffer. Hva med å prøve mer middag? Gjerne rause mengder pålegg - også uten brød under. Tynne, grove knekkebrød faller i smak hos min lille jente. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-518591
Del på andre sider

Hei!

Jeg støtter det Mamta sier om å teste for event. mage-/ tarmparasitter. Vi vet av erfaring at slike ting kan skape stor matlyst hos de små.

En annen årsak til stor matlyst kan være at barnet tidligere (før hun kom til dere) ikke har fått i seg nok av forskjellige stoffer som kroppen trenger. Da kan det oppstå et "hulrom" hvor kroppen krever mye påfyll for en periode.

Man skal passe seg vel for å være besserwisser, men jeg tar sjansen på å si noen ord likevel:)) For meg ser det ut som om jenta deres får veldig mye karbohydrater og lite annet i løpet av en dag. Loff, frukt og youghurt er greit nok, men dette er mat som går veldig raskt gjennom systemet. Det vet du sikkert med deg selv, en loffskive eller to holder ikke lenge. Det er viktig for oss alle, og ikke minst for barna, å ha et velbalansert kosthold. Med dette mener jeg at man får i seg tilstrekkelige mengder PROTEIN, FETT og karbohydrater. Det er helt essensielt for barn i vekst at de får i seg tilstrekkelig med fettstoffer og protein. Karbohydratene får man 'automatisk' i seg, så det er ikke nødvendig å fokusere så mye på det.

Vår yngste ville ikke ha brød, hverken fint eller grovt da vi fikk ham. Vi måtte da legge om til et mer "kontinentalt" kosthold en periode, dvs med varme frokoster og lunsjer osv. Det gikk mye i rester fra middag dagen før. Vi brukte en del gryter med linser/ bønner og ris, og det fungerte veldig godt. Ellers ble havregrøt ofte redningen. Sakte men sikkert har han til en viss grad vennet seg til brød, men det er fortsatt ikke yndlingsmaten!

Oisan, dette ble langt, men dette er et tema jeg av personlig erfaring 'brenner' for. Kunne sittet her i hele kveld og skrevet om dette, men skal gi meg nå!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-518596
Del på andre sider

polly1365380357

Min yngste spiste som en voksen de to første årene hjemme. Dette selv om hun kom fra et barnehjem der barna fikk nok mat - og god mat av høy kvalitet. En barnepsykolog fortalte meg senere at en del adoptivbarn har behov for å "fylle" seg opp; de erstatter mangelen på omsorg fra en nær person (mamma) med oppfylling av magen. Dette er noe som går over - men det kan ta tid.

Her varte det ca 2 år.

Jeg synes nok at dere bør vurdere litt grovere mat til jenta deres - loff, yoghurt og banan er lettomsettelig og hun blir fort sulten igjen. Litt grovere brød eller grov grøt, kavringer og lignende gir mer langvarig metthetsfølelse. Synes ikke dere skal begrense henne mer enn nødvendig - hun har åpenbart behov for å spise!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-518601
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til en bestemt ung mann

Hei

Jeg har ikke erfaring med egne barn, men gjennom jobben min. Jeg jobber i barnehage hvor barna ikke har med matpakke til hovedmåltidet, der blir bodet dekt med hjembaktbrød(litt gorvt) og pålegg som smøres der og da. Et trivelig måltid. Gjennom jobben har jeg sett at barnas matlyst kan variere veldig. Har opplevd flere ganger at de små barna kan ha spist både fem og seks brødskiver(hjembakt brød) i løpet av ett måltid, andre spiser bare en brødskive. Har aldri opplevd eller fått tilbakemelding på at barna har fått noe ubehag av at de har spist for mye.

Jeg tror barna stort sett spiser det de har behov for. Er det f.eks en periode de vokser mye, så har de som regel også god matlyst fordi de da trenger mere. Det virker som om det som oftest regulerer seg selv. Det ror jeg fungerer likedan for adoptivbarn.

Derfor synes jeg ikke du skal gå å være bekymret for at jenta spiser for mye.

Jeg pleier ikke spise loff, men jeg innbiller meg at loff er en type mat som man fordøyer raskt, slik at man raskt blir sulten igjen.Så det kan jo faktisk være at jenta er sulten igjen selv om det ikke er lenge siden hun har spist.

Det blir akkurat som med grøt og supper. Du blir mett forholdsvis raskt, men også forholdsvis raskt sulten igjen.

Lykke til videre.

Ikke for å være ekkel altså.....- MEN jenta di vet at hun får loff dersom hun ikke spiser noe annet brød. Loff er ikke sunn mat i lengden, og hadde det vært min unge, så ville jeg ha gitt henne grovbrød i stedet. Dersom barna er ordentlig sultne så spiser de nemlig.

Du får heller ha på litt pålegg som hun liker ekstra godt i begynnelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-518623
Del på andre sider

Tiger+Slange+Okse+?

Vi hadde omtrent samme problem, ikke fult så ille som det du beskriver. Vår jente er også fra Kina, ogh un hadde fått alt for lite mat før vi fikk henne.

Vi lot henne spise... skal si hun blei knubben. Det er den eneste måten å lære dem at her er det nok mat. Jeg tror imidlertid at jeg hadde kuttet ut loffen - totalt, og holdt meg til sunn mat, groft brød med pålegg, skikkelig middag og masse masse masse frukt. Vi var parat til å la henne spise til hun spydde, men det gjorde hun aldri. imidlertid stappet hun munnen så full at hun brakk seg. Et par ganger "reddet" vi henne, men det var først etter at tårene hadde kommet, og vi så at hun hadde problemer med å puste. Siden har det ikke skjedd. Overvekten hun fikk det første året, brukte hun et par år på å gå av seg, og nå er hun helt fin. Hun har blitt 5 år og er ikke så veldig opphengt i mat heller. Over ett år etter at vi kom hjem med henne (10 mnd) var det konsert da hun forsto at vi begynte på midagen - hun ville ha servering øyeblikkelig. Ikke bare fordi hun var sulten, men fordi hun ville spise. Jeg må inrømme at det gikk med noe frukt og kjeks i den tiden. Nå har vi begrenset all slik spising før middag til frukt. Vi har hentet nr to, og tiden fram til middag kan av og til bli noe lang på hektiske hverdager.

Jeg tror det e lurt å la prinsessen spise. Vå elste fortærte langt mer enn det du beskriver, i den første tiden.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-519797
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres det minste rart ut at ungen blir fort sulten, når du fòrer henne med loff! Loff er jo bare luft, det blir iallefall JEG skrubbsulten av med en gang etterpå. Ikke er det noen sunn mat for en liten unge i vokse-alder heller. Det bør du kutte ut.

Du kan vel innføre gradvis litt grovere brød, evt. bake det selv, slik at du gradvis får mere korn i det?

Ellers så synes jeg ikke dagsmenyen du beskriver er noe spesielt stor. Og ihvertfall ikke når den består av loff. Det er skikkelig usunt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-519816
Del på andre sider

Synes ikke det høres så mye ut.

Har selv to som virkelig storspiste fram til toårsalderen. Den ene er hjemmelaget.

Hva med å ikke se så mye på mengden, men hva hun spiser?

Pøs på med paprika, agurk, tomat, og annen frukt og grønt. Pasta, potet, ris, grovt brød kjøtt og fisk er flott mat. Grøt synes jeg bare blir søl, så vi har brukt andre kornprodukter. Spagetti er gøy og spise selv. blir ikke så mye gris heller, om man ikke tar på kjøttsaus....

Det vi forsøkte å unngå var saft og annen klissedrikk, snop etc. Eldstemann kan nå velge bort saft til fordel for vann.

Ellers har vi valgt å bruke mest krefter på at de skal spise variert og det de får (i rimelig grad) og ikke så mye på mengde.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-520275
Del på andre sider

Gjest moonalisa, verdens heldigste

Kjenner meg godt igjen, vår lille adoptert 13 mnd gammel fra Kina , spiste mer enn meg i begynnelsen!!

Var ganske bekymret, men lot henne spise så mye, og så gikk det seg til etter noen mnd. Var imidlertid mest mulig bevisst på sunn mat fra dag 1. Loff får hun så godt som aldri... Deres lille lurer dere trill rundt!! Og det sier jeg fordi det er deres gode natur.

Og det fortsetter hun nok med...vår spiste 13 pannekaker hos mormor her en dag (riktignok babypannekaker...), noen dager spiser hun mye, andre lite. Nå.

Se dette på lang sikt, vår la nok litt mye på seg til å begynne med, men er helt kjempefin nå ("normal-perfekt"), med tanke på vekt- og vekstkurve (litt lavere enn norsk gjennomsnitt).

Havregrøt, ris, youghurt, grovbrød. Ta bort stolen, ha det mye gøyere med andre ting enn med mat, prøv å finn ut hva som trigger henne , foruten mat...

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93377-ustoppelig-apetitt/#findComment-521524
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...