Gå til innhold

Gærne mennesker

Anbefalte innlegg

"Du er faktisk med på å gjøre det "tøft" å være med i en gjeng, fordi du gir gjengmedlemmene så mye makt - ved å gjøre folk redde for dem. Altså - hvis du er en ung innvandrer - få deg et "gjeng look" og alle krysser gaten."

Nå er ikke jeg redd for denne bermen, så jeg er ikke med på å gjøre dem tøffe.

Ja, gruppen innvandrere er en veldig heterogen, men mange av problemene baserer seg på det samme: Mangel av forståelse for den kulturen i det landet de har kommet til.

Hei,

Det siste gjelder kun de nyeste.

Når du gjentatte ganger påpeker hvor "kriminelle utlendinger er" så gir du dem makt til å skremme "gamle damer" (og alle andre), HVIS de bare blir med i en gjeng.

De trenger ikke "gjøre noe engang" - bare se "gjeng-aktig ut" og folk er redde for dem. Hvilket er "tøfft" når du er 16 år, og usikker på deg selv.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

44

• SierDuDet

38

• shandy

7

• huufsa

6

Mest aktive i denne tråden

"Behandlingen må baseres på INDIVIDET, og ikke gruppen!"

Det lar seg selvsagt ikke gjøre da de alle er - som du sier - forskjellige.

Men de har mange fellestrekk, og burde dermed fått litt felles opplæring i norsk, samt lover, regler og normal sedvane, i det landet de kommer til.

Men kjære deg SDD, nettopp det at de er FORSKJELLIGE (for å sitere deg) er jo nettopp årsaken til at de må behandles som individer (forskjellig).

Med vennlig hilsen

Det gjør ingen forskjell.

I Norge skal man har likhet for loven, uavhengig av hudfarge, fødested og fødereligion.

Det får man ikke med den spesialbehandlingen du legger opp til.

Med vennlig hilsen

Og noen løsning på problemene får man ikke hvis man ikke kan snakke om ting slik de faktisk er. Mange, meg selv inkludert, har forsøkt å påpeke dette i uandelige diskusjoner her inne, men du nekter rett og slett å diskutere det. Istedet maler du i det uendelige om å dra alle over en kam, fremmedhat etc. Skal man la være å diskutere hvorfor "ikke-opprinnelige-nordmenn" er overrepresentert i voldssaker fordi noen kan tolke det som rasistisk og stigmatiserende (selv om det i utganspunktet er noe ganske annet som er grunnen til diskusjonen)? Hvordan skal vi da kunne finne et svar og en løsning?

Fakta: "Ikke-opprinnnelige-nordmenn" er overrepresentert i voldssaker.

Jeg synes dette er synd, og skulle gjerne sett at vi fant en grunn til dette, slik at det går an å arbeide for å unngå det. Men det kan vi ikke, fordi vi ikke kan snakke om saken på et faktanivå.

Og kom nå ikke her og gnål om fremmedfrykt, rasisme etc. Jeg lider ikke av noe av dette, men jeg har utvilsomt bedre personlig kjennskap til disse problemene her i landet (spesiellt her i byen) enn du har.

"..............."

Du finner mange eksempler på nordmenn som begår avskyelige handlinger, også i det beintøffe bridgemiljøet.

Dette forklarer uansett ikke hvorfor "ikke opprinnelige nordmenn" er så høyt oppe på statistikken når det gjelder ulovlig knivbruk.

"Du finner mange eksempler på nordmenn som begår avskyelige handlinger, også i det beintøffe bridgemiljøet."

Beintøffe bridgemiljøet - flirer meg skakk :-)

Du skriver: "Synd at noen få ødelegger for så mange andre av de mørkhudete."

Mener du også at Viggo Kristiansen ødela for "den hvite rase", eller er det bare de med mørk hud som er ansvarlige for hva de andre har gjort?

Med vennlig hilsen

Hvis situsjonen hadde vært motsatt, og det var snakk om "opprinnelige-nordmenn" i pakistan, så hadde det også vært et faktum at disse nordmennene hadde ødelagt for resten av nordmennene i pakistan. Hvis du skal fortsette å vri på emnet slik du gjør, så bør du vri 180 grader og ikke 90 - på den måten får man sammenligninger som faktisk kan ha en viss relevans.

".............."

Eg hadde nok også tørna dersom det viste seg at folka i landet eg bur i ikkje tålte trynet på meg og ville ha meg ut pga korleis eg ser ut. Kva ville eg hatt å tape dersom eg gjekk amok? Nada.

Hadde eg i tillegg hatt ein traumatisk barndom og ungdomstid der eg f.eks hadde sett heile familien blitt drept, og sjølv sluppe unna ved å gøyma meg under eit blodig lik, så hadde eg kanskje ikkje tenkt så nøye over konsekvensane når eg til slutt klikka.

Annonse

Eg hadde nok også tørna dersom det viste seg at folka i landet eg bur i ikkje tålte trynet på meg og ville ha meg ut pga korleis eg ser ut. Kva ville eg hatt å tape dersom eg gjekk amok? Nada.

Hadde eg i tillegg hatt ein traumatisk barndom og ungdomstid der eg f.eks hadde sett heile familien blitt drept, og sjølv sluppe unna ved å gøyma meg under eit blodig lik, så hadde eg kanskje ikkje tenkt så nøye over konsekvensane når eg til slutt klikka.

Det gir vel allikevel ikke personer rett til å drepe.

Det går ikke ann å skylde på ditt og datt, uansett hvor jævlig det enn må ha vært og - deretter (kanskje) unnskylde dette med sin egen elendighet.

Er det ikke bedre å prøve å hjelpe dem det er håp for, og sende de andre ut.

Du skriver: "Synd at noen få ødelegger for så mange andre av de mørkhudete."

Mener du også at Viggo Kristiansen ødela for "den hvite rase", eller er det bare de med mørk hud som er ansvarlige for hva de andre har gjort?

Med vennlig hilsen

Hva har han med dette å gjøre?

Tror du fikk kveruleringa inn med morsmelka jeg! ;) MÅ bare finne på et eller annet!

Det går ikke ann å skylde på ditt og datt, uansett hvor jævlig det enn må ha vært og - deretter (kanskje) unnskylde dette med sin egen elendighet.

Er det noen som påstår at det gir ham "rett til å drepe"?

Med vennlig hilsen

Hva har han med dette å gjøre?

Tror du fikk kveruleringa inn med morsmelka jeg! ;) MÅ bare finne på et eller annet!

Hei,

Du (?) assossierer denne drapsmannen med andre "utlendinger" - kun basert på felles hudfarge.

Da får du også ta konsekvensene og så må du assossiere deg med mordere som har samme hudfarge som deg.

Eller?

Med vennlig hilsen

Hei,

Du (?) assossierer denne drapsmannen med andre "utlendinger" - kun basert på felles hudfarge.

Da får du også ta konsekvensene og så må du assossiere deg med mordere som har samme hudfarge som deg.

Eller?

Med vennlig hilsen

Jada kjære, du har selvsagt helt rett!

:o)

Jada kjære, du har selvsagt helt rett!

:o)

Godt. :-)

Da kan du kanskje forklare hva du mener med at "han ødelegger for andre"?

Hvordan kan han ødelegge "for andre" - det er vel ingen som er så dumme at de holder andre ansvarlige for hva denne tullingen har gjort?

Med vennlig hilsen

Annonse

Godt. :-)

Da kan du kanskje forklare hva du mener med at "han ødelegger for andre"?

Hvordan kan han ødelegge "for andre" - det er vel ingen som er så dumme at de holder andre ansvarlige for hva denne tullingen har gjort?

Med vennlig hilsen

Jeg er syk, så jeg orker ikke å engasjere meg... sorry.

Er det noen som påstår at det gir ham "rett til å drepe"?

Med vennlig hilsen

Jeg gidder ikke å svare deg nå sør. Jeg er lei av kverruleringen din, og din dårlige evne til å se ting fra andres synspunkt.

Du er så opptatt av hva du skal skrive selv, at du ikke engang tar deg tid til å lese hva andre skriver.

Derfor er det meningsløst å diskutere noe med deg.

Ha en god dag, og forsøk å sove litt innimellom skrivetoktene - det tror jeg ville gjort deg godt.

Ja, de sitter i sammen klasse, og det bør de fordi vi håper på at de skal bo i samme samfunn etterpå.

Hvis elever har problemer på skolen kan de få ekstraundervisning i matte, norsk eller språket det har problemer med.

Regjeringen kunne også bruke mer penger på voksenopplæring (f. eks. norsk) til moren.

Med vennlig hilsen

Så enkelt er det ikke.

Jeg gidder ikke å svare deg nå sør. Jeg er lei av kverruleringen din, og din dårlige evne til å se ting fra andres synspunkt.

Du er så opptatt av hva du skal skrive selv, at du ikke engang tar deg tid til å lese hva andre skriver.

Derfor er det meningsløst å diskutere noe med deg.

Ha en god dag, og forsøk å sove litt innimellom skrivetoktene - det tror jeg ville gjort deg godt.

Spørsmålet var "Er det noen som påstår at det gir ham "rett til å drepe"?"

Hvis du vil ha en diskusjon vedr. "Sør" kan du gjøre det på Meldinger. Imellomtiden kan du forsøke å holde deg til emnet.

Med vennlig hilsen

For det første har eg ikkje sagt at det gjev han rett til å drepe. Sjølvsagt ikkje. Eg peiker berre på at det går an å sjå andre årsaker til at det tiltar for ein del asylsøkjarar. Kjelda til problemløysing og tilgjeving er å skjøna kvifor ting skjer. Det gjer det mogleg både å leva med at det skjer, og det gjev ein sjans til å rette på det som er feil.

Du vil senda dei ut, Shandy, men kor hen vil du senda dei?

Det er eit kjempeproblem med kriminaliteten blant personar med framandkulturell bakgrunn, det er det ingen som helst tvil om. Vi må kunne løysa problemet her i Noreg likevel, og ikkje berre senda dei tilbake til Tyskland f.eks, og la dei ordne problema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...