Gå til innhold

Dete skjønner jeg ikke en dritt av....


nilsregin

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan litt om trim og trening.

Det har seg sånn at jeg det siste halvannet året har jogga regelmessig, ca 2 ggr pr uke, mellom 5-8 km pr gang. Jeg tar tida hver gang, for å se om det er noen utvikling, og har hørt at "normalt dårlig" trente personer bruker omtrent 5 min pr km. For mitt vedkommende stemmer dette nå, etter at jeg har trent massevis! Jeg har helt normal kroppsbygning og vekt, kostholdet er også hva jeg vil kalle normalt.

Hva gjør jeg galt? Det virker som om beina mine er OK, det er mer kroppen (hjerte/lunger) som ikke klarer belastningen.

I det siste har tida tilogmed begynt å bli enda dårligere.

Takker for alle gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan litt om trim og trening.

Det har seg sånn at jeg det siste halvannet året har jogga regelmessig, ca 2 ggr pr uke, mellom 5-8 km pr gang. Jeg tar tida hver gang, for å se om det er noen utvikling, og har hørt at "normalt dårlig" trente personer bruker omtrent 5 min pr km. For mitt vedkommende stemmer dette nå, etter at jeg har trent massevis! Jeg har helt normal kroppsbygning og vekt, kostholdet er også hva jeg vil kalle normalt.

Hva gjør jeg galt? Det virker som om beina mine er OK, det er mer kroppen (hjerte/lunger) som ikke klarer belastningen.

I det siste har tida tilogmed begynt å bli enda dårligere.

Takker for alle gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Jeg tror du ved å legge om treninga bare litt kunne få langt større effekt dersom målet er å løpe hurtigere.

Kan du øke til tre økter per uke? Den gang jeg drev aktivt med idrettsmedisin lærte vi at det var en "magisk grense" mellom to og tre økter i uka.

Kanskje trener du litt for ensidig også. Dersom du kjører LSD (long slow distance) hele tiden, vil du flate ut på det nivået du nå er.

Kan du en gang i uka øke treningstiden til 50 - 60 min og en annen gang i uka prioritere hurtighet/intervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Jeg tror du ved å legge om treninga bare litt kunne få langt større effekt dersom målet er å løpe hurtigere.

Kan du øke til tre økter per uke? Den gang jeg drev aktivt med idrettsmedisin lærte vi at det var en "magisk grense" mellom to og tre økter i uka.

Kanskje trener du litt for ensidig også. Dersom du kjører LSD (long slow distance) hele tiden, vil du flate ut på det nivået du nå er.

Kan du en gang i uka øke treningstiden til 50 - 60 min og en annen gang i uka prioritere hurtighet/intervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ved å legge om treninga bare litt kunne få langt større effekt dersom målet er å løpe hurtigere.

Kan du øke til tre økter per uke? Den gang jeg drev aktivt med idrettsmedisin lærte vi at det var en "magisk grense" mellom to og tre økter i uka.

Kanskje trener du litt for ensidig også. Dersom du kjører LSD (long slow distance) hele tiden, vil du flate ut på det nivået du nå er.

Kan du en gang i uka øke treningstiden til 50 - 60 min og en annen gang i uka prioritere hurtighet/intervall?

Det er nok ikke så dumt å variere litt, jeg skal prøve meg på modellen din!

Takk for positivt svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ved å legge om treninga bare litt kunne få langt større effekt dersom målet er å løpe hurtigere.

Kan du øke til tre økter per uke? Den gang jeg drev aktivt med idrettsmedisin lærte vi at det var en "magisk grense" mellom to og tre økter i uka.

Kanskje trener du litt for ensidig også. Dersom du kjører LSD (long slow distance) hele tiden, vil du flate ut på det nivået du nå er.

Kan du en gang i uka øke treningstiden til 50 - 60 min og en annen gang i uka prioritere hurtighet/intervall?

Det er nok ikke så dumt å variere litt, jeg skal prøve meg på modellen din!

Takk for positivt svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke så dumt å variere litt, jeg skal prøve meg på modellen din!

Takk for positivt svar :-)

Tror også det vil være et bra tips å variere treninga mer, særlig ved bruk av intervalltrening. Ta for eksempel en økt der du trener i en slakk bakke på kanskje 100-200 meter. Løp opp bakken i så stort tempo at du ligger på grensa til å produsere melkesyre (den anaerobe terskelen). Jogg deretter sakte ned bakken. Kjør 5-8 intervaller, streb etter å holde så likt tempo som mulig alle intervallene. Dette er en økt som tar toppen 30-40 min inkl. oppvarming, og jeg lover deg at du vil merke effekt hvis du kjører denne 1-2 ganger i uka, i tillegg til 1-2 lengre joggeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så dumt å variere litt, jeg skal prøve meg på modellen din!

Takk for positivt svar :-)

Tror også det vil være et bra tips å variere treninga mer, særlig ved bruk av intervalltrening. Ta for eksempel en økt der du trener i en slakk bakke på kanskje 100-200 meter. Løp opp bakken i så stort tempo at du ligger på grensa til å produsere melkesyre (den anaerobe terskelen). Jogg deretter sakte ned bakken. Kjør 5-8 intervaller, streb etter å holde så likt tempo som mulig alle intervallene. Dette er en økt som tar toppen 30-40 min inkl. oppvarming, og jeg lover deg at du vil merke effekt hvis du kjører denne 1-2 ganger i uka, i tillegg til 1-2 lengre joggeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen reagerer ikke maks på en type trening for alltid. Se bare på barna som sykkler til skolen: Kjempe forbedring i kondis de første 6 mnd og så er det slutt.

Varier treninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen reagerer ikke maks på en type trening for alltid. Se bare på barna som sykkler til skolen: Kjempe forbedring i kondis de første 6 mnd og så er det slutt.

Varier treninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...