Gå til innhold

Er litt rådvill!

Anbefalte innlegg

Gjest fortvila mamma

Jenta mi på 11 år har AD/HD og grei effekt av Ritalin.

Problemet er bare at hun må passes på for hver tablett hun skal ta. Gjør vi ikke det "glemmer" hun den.

På skolen har hun en pipelette som er innstilt på klokkeslettet , og piper når tabletten skal tas.

Vi har "tatt" henne i å ikke ta tabletten flere ganger , noe som er trist for de dagene fungerer hun ikke på skolen og ei heller i fritiden .

Men ; det største problemet nå er når hun ligger borte.

Som i helga , da hun lå over hos en veninne. Jeg la tablettene i toalettvesken og minnet henne på hvor viktig det var at hun tok dem ; prøvde selv å huske det.

Men selv om jeg ringte dit og sa at nå må du ta den , så gjorde hun det ikke.

Da nytter det heller ikke å ligge borte , for hun klarer ikke å være det vi kaller "normal".

Jeg beskymrer meg særlig nå når de skal på fotball turnering i flere dager. Tar hun ikke tablettene er jeg rimlig sikker på at hun kommer skadet hjem eller at det skjer noe med henne.

Hun har ingen kontroll over hva hun gjør. Ingen redsel for noe som andre ser på som farlig!!

Skal jeg nekte henne å reise?

For hva annet kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93647-er-litt-r%C3%A5dvill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kluet her er å ha en voksen i de ulike situasjonene som kan hjelpe med å ta ansvar for at medisin blir tatt . Jeg har ofte bruk å si fra til eks. foreldrene til den min sønn besøker om de ikke kan minne han på å ta medisin da og da. Dette blir da gjort for da er det ikke så lett å bare "glemme det . Motivasjon er også viktig , det at hun skjønner viktigheten av og hvorfor hun MÅ ta medisin . Ang . dette med fotballturneringen ; ta opp problematikken med en av trenerene eller en annen voksen som du føler at jenta har en god tone med ..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93647-er-litt-r%C3%A5dvill/#findComment-521312
Del på andre sider

Gjest annen adhd-mamma

Har du vurdert å be om å få den nye depottabletten (Concerta?) til henne. Da behøver hun bare å huske på det en gang om dagen.

Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å la mitt barn være borte hvis det var fare for at tablettene ble uteglemt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93647-er-litt-r%C3%A5dvill/#findComment-521376
Del på andre sider

Mamma1365380357

Heisann.

Har en sønn selv på 12 år som går på Ritalin. Syntes vi har løst den biten godt her hjemme. På skolen har en lærer ansvaret for at vår sønn får medisin og virkelig tar den.Når han skal sove over hos venner er det deres foreldre som får medisinen og sørger for at han får den til rett tid. Vår sønn skal også på turnering til våren og har bestemt at jeg blir med og bor på skolen sammen med han og resten av laget, Om ikke det går for dere ville jeg tatt en prat med trener eller annen lagleder som informeres og som kan ta vare på medisinen og følge opp så barnet får sin dose i riktig tid.

Hos oss fungerer dette veldig bra,Han er fornøyd med dette opplegget og tror også at han dermed har bedre utbytte av det han er med på. Håper dere finner en løsning på problemet dere sliter med.Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93647-er-litt-r%C3%A5dvill/#findComment-528378
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...