Gå til innhold

Hvor kjøper man en hund? Kan du noe om hund?

Anbefalte innlegg

Gjest fra sine

Vi skal utvide familien med en firbeint venn, og lurer på hvor man henvender seg?

Vi vil ha en voksen hund eller en unghund, ikke valp.

Vet jo om Dyrenes venner o.l. men de hundene de får inn der er ofte aggresive og gitt opp av eieren, og slik vil vi jo ikke ha.

Norsk kennelklubb formidler salg, men da er det forpliktelser som avl o.l Vi vil bare kose og mosjonere vi!

Hvilke raser passer for barnefamilier med hjemmemamma og stort hus med hage?

Må ha litt størrelse, mellom puddel og New Foundland.

Vurderer Leonberger, men vi vet ikke så mye om denne rasen.

Fortsetter under...

Gjest Persille

Det er ikke sånn at alle hunder er oppgitt av eierne, noen utvikler allergier, endringer i bosituasjon, familieforhold, ting som gjør at de ikke klarer å ta seg av dyret. FOD-gården har mange flotte hunder, vet ikke hvor du bor, men det ligger en like øst for Oslo.

Du burde kanskje snakke litt med dem før dere drar dit og ser en søt hund som dere bare MÅ ha, for tar dere en hund fra et slikt sted, har den allerede vært gjennom én omplassering, og det er ikke bra med en til.

Tror ikke dere får kjøpt en "ferdig" hund fra en oppdretter, de selger som oftest bare hvalper...

En i familien min passer en hun for en oppdretter. De har ikke betalt noe for den, men de må låne den ut til alle utstillingene oppdretteren vil ha den med på, og følge diett og mosjonsprogrammer og sånne ting, slik at den ikke blir feit og slapp og utvikler ting som "ikke passe seg for utstillingshunder" som hun sier... Det kan jo også være en løsning.

Dere må også undersøke nøye hva de enkelte rasene trenger av f.eks mosjon, slik at dette samsvarer med det dere ønsker å bruke av tid. Størrelsen har ikke alltid noe å si, en setter trenger f.eks mer mosjon enn en labrador, selv om de er nesten like i størrelsen.

Min favorittrase er border collie, men de er krevende. Jeg har en, har hatt to tidligere, og de krever masse både mosjon og oppmerksomhet, men det gir også masse igjen, og dette er vel så mye en livsstil som en fritidssyssel.

Det aller viktigste er at det er dere som velger hunden, ikke hunden som velger dere, og da fortjener den å få det så bra som den kan ha det.

Du må gjerne spørre om det er noe du lurer på, men det er litt vanskelig å skrive ut fra et helt generelt grunnlag, det er mange ting man skal tenke på =)

Om du sier litt mer om hvordan dere bor, hva dere har tenkt å bruke av tid, har dere barn, jobber dere fulltid, alder, sånne ting, så er det lettere å komme med gode råd =)

Lykke til uansett!!

Jeg ville prøvd en forening for omplassering av dyr.

Om du går inn på dyr på startsiden og deretter hund, så finner du en del info om omplassering. Jeg har to hunder, og den ene er en omplasseringshund. Har aldri angret på det. Han er en helt fantastisk type og et fullverdig familiemedlem med stor personlighet.

Om du tar kontakt med en forening for omplassering av dyr og forteller dem hva du er ute etter, så tror jeg nok du får en hund som passer for dere.

Lykke til med nytt familiemedlem.

Venlig hilsen

Gjest christina24

Det er ikke sånn at alle hunder er oppgitt av eierne, noen utvikler allergier, endringer i bosituasjon, familieforhold, ting som gjør at de ikke klarer å ta seg av dyret. FOD-gården har mange flotte hunder, vet ikke hvor du bor, men det ligger en like øst for Oslo.

Du burde kanskje snakke litt med dem før dere drar dit og ser en søt hund som dere bare MÅ ha, for tar dere en hund fra et slikt sted, har den allerede vært gjennom én omplassering, og det er ikke bra med en til.

Tror ikke dere får kjøpt en "ferdig" hund fra en oppdretter, de selger som oftest bare hvalper...

En i familien min passer en hun for en oppdretter. De har ikke betalt noe for den, men de må låne den ut til alle utstillingene oppdretteren vil ha den med på, og følge diett og mosjonsprogrammer og sånne ting, slik at den ikke blir feit og slapp og utvikler ting som "ikke passe seg for utstillingshunder" som hun sier... Det kan jo også være en løsning.

Dere må også undersøke nøye hva de enkelte rasene trenger av f.eks mosjon, slik at dette samsvarer med det dere ønsker å bruke av tid. Størrelsen har ikke alltid noe å si, en setter trenger f.eks mer mosjon enn en labrador, selv om de er nesten like i størrelsen.

Min favorittrase er border collie, men de er krevende. Jeg har en, har hatt to tidligere, og de krever masse både mosjon og oppmerksomhet, men det gir også masse igjen, og dette er vel så mye en livsstil som en fritidssyssel.

Det aller viktigste er at det er dere som velger hunden, ikke hunden som velger dere, og da fortjener den å få det så bra som den kan ha det.

Du må gjerne spørre om det er noe du lurer på, men det er litt vanskelig å skrive ut fra et helt generelt grunnlag, det er mange ting man skal tenke på =)

Om du sier litt mer om hvordan dere bor, hva dere har tenkt å bruke av tid, har dere barn, jobber dere fulltid, alder, sånne ting, så er det lettere å komme med gode råd =)

Lykke til uansett!!

Jeg anbefaler Boxer.., de er skjønne.

Passe store, glade hunder, er kjent for å være veldig glad i barn, og blir veldig knyttet til familien.

Ellers så står det veldig mye på www.canis.no. Hvis du skriver et innlegg der, får du nok mange svar.

Lykke til..det er såå koselig med hund.

Du kan også få tak i omplasseringshunder eller hund på for-avtale gjennom den aktuelle raseklubben. Som andre her sier, så trenger ikke en omplasseringshund ha dårlig gemytt. Allergi, samlivsbrudd og andre ting som oppstår og som gjør videre hundehold vanskelig/umulig fører til en del omplasseringer. Dette kan være veloppdragne, veltilpassede hunder som passer godt inn i en familie.

http://www.canis.no er det en "rasevelger", der du kan krysse av for de tingene som er viktige for dere, hva dere ønsker å bruke hunden til, så får du treff på de rasene som egner seg.

Gjest Persille

Jeg anbefaler Boxer.., de er skjønne.

Passe store, glade hunder, er kjent for å være veldig glad i barn, og blir veldig knyttet til familien.

Ellers så står det veldig mye på www.canis.no. Hvis du skriver et innlegg der, får du nok mange svar.

Lykke til..det er såå koselig med hund.

Jeg liker ikke boxeren, de har jeg kjempedårlig erfaring med...

Det var også grunnen til at jeg sa til innsenderen at h*n skulle undersøke nøye først, og finne ut av hva de vil, FØR de velger rase...

Annonse

Gjest christina24

Jeg liker ikke boxeren, de har jeg kjempedårlig erfaring med...

Det var også grunnen til at jeg sa til innsenderen at h*n skulle undersøke nøye først, og finne ut av hva de vil, FØR de velger rase...

nei, noen liker ikke boxeren selvfølgelig..

kan ikke skjønne det :))

men jeg synes boxeren passet på samtlige av kriteriene h*n stilte, kose, mosjonere, barnevennlige, passe størrelse osv.

Det finnes nok mange hunder som passer..

Gjest fra sine

Lykke til uansett!!

Skal vi se.. Vi har 3 barn, jente på 12 og gutter på 3 og 5 år.

Vi er ikke ute etter en som krever masse mosjon, men vanlige gåturer.

Vi er ikke sosiale, og vil ikke være forverter eller drive utstilling eller noe sånt.

Det er alltid noen hjemme her, så hunden vil ikke bli alene. Vi bor på landet, ikke så langt fra Nittedal.

nei, noen liker ikke boxeren selvfølgelig..

kan ikke skjønne det :))

men jeg synes boxeren passet på samtlige av kriteriene h*n stilte, kose, mosjonere, barnevennlige, passe størrelse osv.

Det finnes nok mange hunder som passer..

Boxere er kjempehærlige=)

Men du har mange raser som passer til familiehund.

Koiker feks. De er barnevennlige, flust av personlighet, holder seg ved foten, og er søte.

Men du trenger da ikke ha en rasehund heller.

Hun ville jo ha en voksen hund, så gemyttet vil jo være kjent allerede...

Gjest Persille

Skal vi se.. Vi har 3 barn, jente på 12 og gutter på 3 og 5 år.

Vi er ikke ute etter en som krever masse mosjon, men vanlige gåturer.

Vi er ikke sosiale, og vil ikke være forverter eller drive utstilling eller noe sånt.

Det er alltid noen hjemme her, så hunden vil ikke bli alene. Vi bor på landet, ikke så langt fra Nittedal.

Mulighetene for dere er jo kjempestore, det høres jo kjempebra ut og bo sånn!

Jeg tror jeg ville ringt FOD først (foreningen for omplasseringen av dyr) og sagt det du skrev til meg nå, da vet de om de har en hund som passer eller ikke.

Selv om dere ikke er interessert i å lufte den så mye, så har den store områder å bevege seg på, så det kan bevege seg mye på egenhånd, og det er bra.

Det er ingen utpreget rase som passer eller ikke passer for dere, dere kan vel så godt ha en blandingshund som en rasehund.

Det viktigste er at dere får en som er barnvennlig (tre-åringer pleier gjerne å være litt hardhendte og voldsomme, uten å mene noe vondt med det), trofast (kan løpe rundt ute hos dere fritt), og rolig slik at dere ikke trenger å mosjonere den mange ganger om dagen. Tror nok en relativt ung hund, ikke valp, men ikke mer enn et par år maks egner seg bedre enn en gammel. Hvertfall i forhold til barna.

Jeg tror dere blir glad i den uansett hva dere får =)

Men igjen, det er dere som velger hunden, ikke hunden som velger dere (omtrent som foreldre =)), og derfor fortjener den det beste dere kan gi den. Kjærlighet, trygghet og trofasthet fra deres side også. Det lite jeg finner så mye glede i som hundene mine =)

Lykke til =)

Boxere er kjempehærlige=)

Men du har mange raser som passer til familiehund.

Koiker feks. De er barnevennlige, flust av personlighet, holder seg ved foten, og er søte.

Men du trenger da ikke ha en rasehund heller.

Hun ville jo ha en voksen hund, så gemyttet vil jo være kjent allerede...

Koiker???

Koiker???

Ja, moren min kjøpte en Koiker for to år siden og den har en helt enestående og artig personlighet. Den er underholdende og meget barnevenlig. Fryktelig livlig, men samtidig veldig forsiktig av seg.

Det er en Nederlandsk vannspaniel.

Ja, moren min kjøpte en Koiker for to år siden og den har en helt enestående og artig personlighet. Den er underholdende og meget barnevenlig. Fryktelig livlig, men samtidig veldig forsiktig av seg.

Det er en Nederlandsk vannspaniel.

Det gaar an aa faa tak i voksne hunder via vanlige avlskenneler. Skulle egentlig kjoepe valp, men for moro skyld spurte vi om de hadde noen voksne hunder som de kunne tenke seg aa selge, og det hadde de. Vi fikk flere aa velge mellom. Valgte en av disse hundene, og det er den snilleste mest perfekte hunden vi kunne ha faatt tak i. Den var litt for stor til utstilling, det var derfor de ville selge den. Du kan jo proeve det, men da maa dere ha bestemt rase.

Er enig med de som sier at Kooiker er en fin hund, men de er ganske smaa, ca. 40 cm. Hva med retriever? De er sosiale, vennlige og finnes i flere farger og stoerrelser.

Faa tak i en rasebok eller soek paa nettet saa du kan finne ut om de forskjellige rasene.

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Det gaar an aa faa tak i voksne hunder via vanlige avlskenneler. Skulle egentlig kjoepe valp, men for moro skyld spurte vi om de hadde noen voksne hunder som de kunne tenke seg aa selge, og det hadde de. Vi fikk flere aa velge mellom. Valgte en av disse hundene, og det er den snilleste mest perfekte hunden vi kunne ha faatt tak i. Den var litt for stor til utstilling, det var derfor de ville selge den. Du kan jo proeve det, men da maa dere ha bestemt rase.

Er enig med de som sier at Kooiker er en fin hund, men de er ganske smaa, ca. 40 cm. Hva med retriever? De er sosiale, vennlige og finnes i flere farger og stoerrelser.

Faa tak i en rasebok eller soek paa nettet saa du kan finne ut om de forskjellige rasene.

Vil anbefale golden retriever.. Kjempeherlige,snille mot både barn og dyr,relativt lettlærte. Men de røyter en god del.

Les om masse forskjellige raser på nettet,og kjøp rasebøker(lån på biblioteket) så finner dere nok en rase som passer dere. Oppsøk oppdrettere(ring/e-mail) og spør MASSE! :) kan også sjekke ut denne adressen: http://www.omplasseringavhunder.no

De virker veldig seriøse..Får ofte inn nye hunder

Gjest Meg - mangeårig hundeeier og NKK-medlem

Du tar fryktelig feil av Norsk Kennel Klub! De har da ingen som helst krav til at du må drive avl! Ja, de har krav til oppdrettere for at valpene skal bli registrert i Norsk Kennel Klub - men det er jo ikke noe dere må tenke på, siden valpene allerede er født, og oppdretteren har fulgt reglene! Så om dere kontakter NKK kan dere få informasjon om ulike raser, bli henvist til raseklubber, og også omplasseringsinstanser. Hvor har du hørt det med avl?

Jeg anbefaler deg uansett å ta kontakt med ulike raseklubber, for de rasene som kan virke aktuelle. For du må ikke nødvendigvis kjøpe en valp på åtte uker. Det kan være noen som har den rasen, og vil ha den omplassert - uten at de har kontaktet for eksempel FOD. Det kan også være at en oppdretter har eldre hunder, fordi de beholdt fra et kull for å se om det utviklet seg til å bli utstillings- eller avlsmateriale. Det ble det ikke, og da skal de kvitte seg med hunden.

Mitt inntrykk er at ulike omplasseringsinstanser ikke alltid vet så mye om hundens bakgrunn. Hos en oppdretter vil du kunne få vite om sykdommer som ligger bakover i slekta, hvordan hunden har oppført seg fram til du får den, osv.

Og velger du en blandingshund, spiller du enda mer jeopardy. For det første er det ikke sikkert at noen vet hva hunden er blanding av - og for det andre vet du aldri hvordan blandingen ender ut, verken i utseende, størrelse, temperament eller helse. Gener som ikke er vant til å matches blir nå blandet i en valp, og da kan det meste skje!

http://www.nkk.no

Norsk Kennel Klubb har klubber for nær sagt alle raser.

Ta kontakt med dem, så hjelper de deg. Det er muligens venteliste på en del ulike rasers valpekull. Sjekk med klubben.

For Leonbergere:

http://www.nlbk.org/

PS! Jeg synes Leonbergere er knallfine!! :-)

Ta kontakt med eventuelle raseklubber gjennom NKK.

Mange oppdrettere har hunder som ikke er solgt av forskjellige grunner, slik at å få tak i en voksen/unghund burde ikke være umulig. Det avhenger av at dere vet hvilken rase dere ønsker.

Dere kan også gjennom oppdrettere få besøke kenneler slik at dere kan få kjennskap til rasene dere vurderer før dere tar stilling til det.

Blindeforbundet/Lions Club er også en mulighet.Der kan du kanskje få kjøpt en hund på 1-2 år som ikke egner seg som førerhund (kanskje er redd for biler), men som er trent hverdagslydighet av en fôrvert i et år.

Vanskelig å anbefale raser sånn ellers. Det er mange som kan passe inn i en familie -stor eller liten. Bare pass på å skjerme hunden fra barn sånn at den får den roen den trenger:-)

Les om rasene dere vurderer og finn ut om den har instinkter som ikke dere vil kunne hensynta/stimulere, gemytt, pelsstell etc.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...