familiemor Skrevet 19. februar 2003 Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg har en gutt som nå er 7 år. Han sluttet veldig tidlig med bleier på dagtid. Det gikk ikke lenge før han sluttet om natten også. Han var ca.3 1/2 år da han var tørr både på dag/natt. Et halvt år etter at han begynnte på skolen ,begynnte han å tisse på seg om natten. Ikke hver natt i starten, men nå har han tisset jevnlig hver natt i ca 1/2 år. (Enten vi er hjemme, eller er på sommerfeie i 3 uker.) Da han begynte på skolen, fikk han noen problemer. Han likte seg ikke, og syntes frøken var altfor streng osv. Vi fikk problemer med at han ikke ville gå på skolen. Vi snakket selfølgelig med frøken, og hun skulle prøve å ta litt hensyn, etter som gutten ikke hadde gått i barnehage, og at han var enebarn og nokså bortskjemt med omsorg og kjærlighet. For å si det slik, han har fått VEL mye oppmerksomhet, da jeg har to døtre som er 20 og 23 år. Altså "3 mødre" hjemme som kan trøste. Ute er han en vanlig gutt, leker med kammerater, men tar alt mye innpå seg. Litt usikker kar og grubler MYE, men det virker som han klarer seg godt.Skolearbeidet går også fint, men han er litt distre sier frøken, og hører ikke etter det hun sier. I det siste har det gått greit på skolen også.. Kan det være psykisk at han tisser på seg?Jeg har prøvd nese spray, og det hjalp ikke. Nå har han nettopp fått Sarotex for å se om det hjalp. Men nei, det hjalp heller ikke. En uke har han brukt disse, men han tisser likevel på seg om natten. Nevner at han aldri har tisset på seg på dagtid.I går og i dag synes både jeg, min mann og min mor at han virket så blå på leppene, så jeg tenkte om dette kunne skyldes medisinen. Han får 25mg hver kveld av Sarotex. Jeg våget ikke gi ham noen i kveld, ettersom jeg ikke kunne rådføre meg med hans lege, da han var utilgjengelig. Dette var mye på en gang!!! Men det jeg lurer på er: Hva kan være galt når han KUN tisser om natten. Han var jo tørr helt frem til han var 6 År? Hva kan de blå leppene være? Nevner at han før har tatt EKG og ultralyd, da han hadde symptomer på en hjertefeil. (fikk veldig vondt i brystområdet hver gang han hoppet ned fra noe, eller at han falt på rompa)Men de fant ingen ting galt med hjertet. Senere fikk han hvit avføring i en periode. Da tok de ultra av galle og (tror det var nyrer), og de fant ingen ting. Han har normal avføring nå. Den hvite avføringen hadde han i to dager i 6 års alder. Jeg skriver alt dette da det kanskje kan ha en betydning.?? Håper du kan prøve å gi meg noen svar på hva jeg kan gjøre, og hva dette kan skyldes. På forhånd takk! Urolig mor på 44 År. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93997-gutt-7-%C3%A5r-begynnte-%C3%A5-tisse-i-sengen-da-han-var-6-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 familiemor. Det er et vanlig, men plagsomt problem du beskriver.Det er mange årsaker til sengeveting, men hos den enkelte kan det være vanskelig å finne frem til aktuell årsak. I prinsippet er følgende forklaringer vanlige. Manglende evne til å våkne når man skal tisse, urinvolum som er for stort for blærern, blærekapasitet som er for liten for et normalt urinvolum. Fourtsetning for vellykket behandling er motivasjon,kommer vanligvis i 7 års alder.Alarm er vanligvis første behandlingsvalg, halvparten av barna på denne behandling blir tørre i løpet av 1-3 mnd. Hormonbehandling ( minirin) er aktuelt dersom alarm ikke fører frem, alene eller i tillegg til alarm.Effekten kommer tidlig, best hos dem som tisser på seg tidlig om natten. Halvparten blir hjulpet av dette regime.Det er en arvlig diposisjon for natteværting.Noen synes behandling er plagsom, og velger å vente, da barna " vokser " seg ut av problemet.For ditt barn med de problemer av annen art og sykdomsmistanke ( som ikke er bekreftet) kan det også være aktuelt å ta kontakt med PP kontoret for vurdering av de psykiske aspekter.Blåfargen du beskriver har jeg ingen forklaring npå, tror bare det er en naturlig ting. Der blodårene ligger i overflaten, som på leppene, bil blodet kunne gi blålig farge dersom gjennomstrømningen er litt sakte.Da avgis mer surstoff fra blodet, det samme som hender når du fryser, blir " blåfrossen".For en sikker diagnose må det tas en blodprøve for å se på surstoffinnholdet dersom man skulle forklare blåfargen pga. en hjertefeil, som jeg holder for svært usannsynlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93997-gutt-7-%C3%A5r-begynnte-%C3%A5-tisse-i-sengen-da-han-var-6-%C3%A5r/#findComment-523765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.