Gå til innhold

Fikk datteren din mensen tidlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Miamidtimellom

Jeg har en datter på snart ti år (fyller i april).

Jeg tror hennes menstruasjon er rett rundt hjørnet siden hun både har fått kjønnshår og små bryster. Hvordan vil det bli for henne å få mens så tidlig? Hvordan taklet datteren din det?

Og hva gjorde dere rent praktisk - sendte du med henne bind på skolen eller ordnet hun det selv? Annet jeg burde vite?

Takknemlig for svar :-)

Hilsen Mia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94048-fikk-datteren-din-mensen-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er veldig tidlig å få mens når jenta bare er 10 år, det kan jo ennå ta litt tid selv om begynner å få bryster og kjønnshår.

Datter min var nesten 12 da hun fikk mensen, jeg syntes det var tidlig men det var fordi jeg selv var veldig sent ute (15 år).

Hun fortalte selv at hun hadde fått mensen, litt flau og litt stolt på samme tid. Hun ordner selv med bind og det ser ut som om det går greit

Gjest yahoobidoo

Jeg fikk mensen som tiåring jeg. Var vel omtrent like utviklet som datteren din da det skjedde. Siden moren min ikke hadde tenkt tanken/ vurdert muligheten, hadde hun ikke snakket med meg om det. Dermed ante jeg naturligvis ikke hvor bindene lå... og ikke søren om jeg skulle dra i butikken og kjøpe selv heller! (hehe) De tre dagene jeg klarte å holde det "hemmelig" gikk det unna på dopapir (egensnekra bind, liksom...) og truser... (kasta de trusene som ble flekkete)

Nå hadde heldigvis bestemoren min vært framsynt nok til å informere meg da, så jeg skjønte jo godt hva det var..... men siden bestemoren min verken er blant de mest taktfulle eller frittalende, så synes jeg ikke dette var noe kult nei.....

Jeg husker forresten at faren min tok helt av da han fant det ut.... og ringte moren min på jobben og greier..... da ble jeg glad kan du tro....

Alt i alt så var ikke dette noen stor traumatisk opplevelse for meg.... men jeg skulle ønske jeg visste hvor binda lå da....

Snakk med datteren på en nøktern måte. Fortell henne om de praktiske detaljene....lær henne å legge eventuelle blodflekkede truser i bløt i kaldt vann... og la henne få en pakke bind inn på romet sitt, eller i hylla på badet eller lignende. Hvis hun er villig til å ha et bind i ranselen, så er jo det sikkert fornuftig. (Men ikke tving henne). Hvis du mener første menstruasjon er nært forestående - anbefal henne å gå på toalettet på skolen relativt ofte for å sjekke.... og unngå at hun bruker lyse, trange bukser, kanskje?

Jeg fikk mensen da jeg var rundt tolv og jeg fortalte det til mamma med en gang.

Det hun gjorde var å passe på når jeg skulle skifte bind de første dagene, i stedet for å la meg styre det selv. Dette var veldig ubehagelig for meg.

Jeg tror det beste er å ha en pakke bind på badet og fortelle henne dette. Forklar også alt det praktiske rundt mensen, slik at når hun får det, så kan hun ordne det selv. Og så fortelle det til deg når hun er klar for det.

Angående bind i ranselen på skolen, så er ikke dette nødvendig. Bare fortell henne at de har bind på skolen om hun skulle trenge det og hjelp henne å komme på en kvinnelig lærer hun kan snakke med om dette blir nødvendig.

Lykke til med tenårene ;)

Jeg fikk mensen da jeg var rundt tolv og jeg fortalte det til mamma med en gang.

Det hun gjorde var å passe på når jeg skulle skifte bind de første dagene, i stedet for å la meg styre det selv. Dette var veldig ubehagelig for meg.

Jeg tror det beste er å ha en pakke bind på badet og fortelle henne dette. Forklar også alt det praktiske rundt mensen, slik at når hun får det, så kan hun ordne det selv. Og så fortelle det til deg når hun er klar for det.

Angående bind i ranselen på skolen, så er ikke dette nødvendig. Bare fortell henne at de har bind på skolen om hun skulle trenge det og hjelp henne å komme på en kvinnelig lærer hun kan snakke med om dette blir nødvendig.

Lykke til med tenårene ;)

Jeg styrte også antall bind i begynnelsen med dattera mi etter at jeg oppdaget at hun hadde brukt 20 på to dager :o)

Annonse

Datteren min var en uke over fylte ni år(!) da hun fikk sin aller første mens. Skikkelig mens med litt magesmerter.

Etter det var det opphold nøyaktig ett år, og siden da, hun er nå 13 1/2, har det vært helt regelmessig.

Hjalp henne litt i begynnelsen, med å huske å skifte osv.

Vi hadde snakket mye om det, derfor har den biten vært grei å takle for henne.

Det som derimot er det vanskeligste er at hun har veldig, veldig sterke menssmerter. Det som da har hjulpet best til nå er fotsoneterapi og smertestillende stikkpiller. (På resept)

Angela1365380318

Tenkte å fortelle om da eg fikk mensen, gikk i sjette klasse (den gamle ordningen) og fikk sjokk!

Visste jo hva det var, mamma hadde alltid vært åpen og fortalt om at hun blødde en gang i månden, man alikevel turde eg ikke fortelle henne det.

Så eg lagde meg bind selv, gikk med flere lag med truser, tok noen bind av henne osv. Ble syk, eller glemte gymtøy når vi skulle ha bading på skolen osv.

Da eg begynte å kjøpe egne bind så var det ren luksus i forhold til hva det var før og eg ble ikke sår på lårene:-)

Det tok sikkert 4-5 år før mamma spurde om eg ikke hadde fått mensen enda, da var eg vel 17-18, og da sa eg ja. Eg ville ofte si det før, men turde ikke.

Nå er eg mer åpen om det med venner, vi klager ofte til hværandre når det gjør vondt og kjæresten er også veldig nysjerig på dette.

Før var det helt grusomt, den var uregelmessig, eg måtte finne på yndskyldninger og alltid passe meg, det å kjøpe bind var også flaut i begynelsen. Men eg overlevde og har lært, eg skal tvinge min datter til å snakke om det får eg barn.

Mamma gjor aldri noe galt, hun gav meg bind i tilfelle eg fikk mensen når eg dro på ferie osv, det var bare eg som var for flau til å si at eg alledede hadde den.

• 3 uker senere...

Jeg fikk mensen da jeg var 10 år gammel, og var også utviklet på de andre områdene. Det var ganske flaut å dusje sammen med andre jenter syntes jeg, og av og til lot jeg det være. Det var overhodet ikke noe gøy. I tillegg syntes jeg det var flaut å snakke med min mor om.

Jeg synes ikke du skal mase så mye på henne. Et forslag er at du sier til henne: "Jeg legger noen bind til deg her på hylla, så kan du ta dem med deg dersom du har behov for det." Da skjønner hun at du er interessert, men ikke masete.

Det er forøvrig veldig bra at du er interessert :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...