Gå til innhold

Til slankerne

Anbefalte innlegg

Man hører jo om veldig mange som har gått ned MYE - men som du sier , det blir sagt svært lite om langtidsvirkninger - og hva som skjer hvis man går tilbake til normal diett.

Men du sier jo forresten inndirekte at det funker for kroppsbyggere . De har nok generelt ganske god peiling ja - er vel viktig med riktig fordeling av de ulike typer mat.

Er jo litt spennende - og fristende diett - man kan spise forh. mye mat men allikevel gå ned. Men det er jo nesten kul umulig å følge dietten - hvertfall veldig upraktisk.

Tingen er igjen som du sier - sunt kosthold over tid og trim.

Hvordan går det med treningen din da? Du spiser vel forh. lite karbiser du til vanlig?

Ja, du vil raskt gå ned dersom du starter på en diett uten karbohydrater. Det er det ingen tvil om. Men kroppen vil etter hvert reagere på dette, og nedgangen vil stagnere.

Når man da går tilbake til normal diett, noe man jo selvsagt må gjøre en gang, så vil mange oppleve at kroppen får et sjokk, og vektøkningen kan riskere å bli formidabel.

Det skal bli morsomt å se på folk som f.eks. Carl I Hagen, som har skryti av denne dietten. Jeg gjetter på at han om et år er feitere enn noensine!

Treninga mi, ja... Jeg har jo akkurat startet igjen, og er fortsatt i en innkjøringsperiode med lette vekter og lett trening. Dvs, jeg tar meg ikke ut enda. Må komme inn i rytmen. Regner med å starte for full maskin om et par uker.

Kostholdet mitt har jeg ikke gjort noe med enda, med unntak av å dytte i meg et par proteindrinnker om dagen. Det går fortsatt et halvt dusin grandiser i uka :)

Nei, jeg kutter ikke ned karbohydratnivået, og vil tro jeg etter hvert vil ligge på ca 30 % proteiner, 60 % karbohydrater og 10 % fett.

Men jeg blir aldri "fanatisk" igjen, og kommer til å ta dette med knakende ro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524517
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

23

• punkyB

4

• conan

3

• Goliath

3

Mest aktive i denne tråden

Ja, du vil raskt gå ned dersom du starter på en diett uten karbohydrater. Det er det ingen tvil om. Men kroppen vil etter hvert reagere på dette, og nedgangen vil stagnere.

Når man da går tilbake til normal diett, noe man jo selvsagt må gjøre en gang, så vil mange oppleve at kroppen får et sjokk, og vektøkningen kan riskere å bli formidabel.

Det skal bli morsomt å se på folk som f.eks. Carl I Hagen, som har skryti av denne dietten. Jeg gjetter på at han om et år er feitere enn noensine!

Treninga mi, ja... Jeg har jo akkurat startet igjen, og er fortsatt i en innkjøringsperiode med lette vekter og lett trening. Dvs, jeg tar meg ikke ut enda. Må komme inn i rytmen. Regner med å starte for full maskin om et par uker.

Kostholdet mitt har jeg ikke gjort noe med enda, med unntak av å dytte i meg et par proteindrinnker om dagen. Det går fortsatt et halvt dusin grandiser i uka :)

Nei, jeg kutter ikke ned karbohydratnivået, og vil tro jeg etter hvert vil ligge på ca 30 % proteiner, 60 % karbohydrater og 10 % fett.

Men jeg blir aldri "fanatisk" igjen, og kommer til å ta dette med knakende ro.

Hvis man har noen kilo å bli kvitt er jo dette et alternativ. Hvertfall bedre enn alle andre dietter/tablettkurer o.l.

Man bør vel ikke gå tilbake til det gamle kostholdet - man bør legge om til et sunt kosthold - man kan vel alltid tenke på hvor mye karbohydrater man tar i seg , spesielt av de veldig sukkerholdige. Så lenge man er noenlunde fornuftig - spiser seg litt opp og ned så tror jeg faktisk det kan ha noe for seg.

Hvor mange kalorier spiser du i løpet av en dag - nr du er i trening? Er styrketrening nok - eller kjører du kondisjon/fettforbrenning også?

60% karbo - det er forh. mye?

Poenget med å trene er jo at man skal føles seg vel med seg selv - blir det for estremt blir det jo slitsomt. Kan være ok for en periode i livet kanskje når man satser litt .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524540
Del på andre sider

Hvis man har noen kilo å bli kvitt er jo dette et alternativ. Hvertfall bedre enn alle andre dietter/tablettkurer o.l.

Man bør vel ikke gå tilbake til det gamle kostholdet - man bør legge om til et sunt kosthold - man kan vel alltid tenke på hvor mye karbohydrater man tar i seg , spesielt av de veldig sukkerholdige. Så lenge man er noenlunde fornuftig - spiser seg litt opp og ned så tror jeg faktisk det kan ha noe for seg.

Hvor mange kalorier spiser du i løpet av en dag - nr du er i trening? Er styrketrening nok - eller kjører du kondisjon/fettforbrenning også?

60% karbo - det er forh. mye?

Poenget med å trene er jo at man skal føles seg vel med seg selv - blir det for estremt blir det jo slitsomt. Kan være ok for en periode i livet kanskje når man satser litt .

Det må sies at jeg aldri har vært ekstrem med kostholdet. Jeg har alltid kjørt 5 dager i uka med sunn mat, og utskeing med øl og all mulig drittmat i helgene. Det funket for meg.

Hvor mange kcal jeg har dyttet i meg husker jeg egentlig ikke, men det lå vel på det meste på rundt 5-6000 kcal i døgnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524670
Del på andre sider

Alle kurer jeg har lest om, "fungerer" iflg. reklamen eller ukebladsskriverier!

Det var et seriøst vitenskaplig program som omhandlet dette. Men ufarlig var det selvfølgelig ikke. Ikke hjalp det etter at du sluttet med det heller. Og det forbrente jo ikke fett, det bare reduserte opptaket av fett fra maten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524696
Del på andre sider

Det må sies at jeg aldri har vært ekstrem med kostholdet. Jeg har alltid kjørt 5 dager i uka med sunn mat, og utskeing med øl og all mulig drittmat i helgene. Det funket for meg.

Hvor mange kcal jeg har dyttet i meg husker jeg egentlig ikke, men det lå vel på det meste på rundt 5-6000 kcal i døgnet.

Og det meste av de kaloriene ble omdannet til muskler?

Har du målt fettprosenten noengang ? Hva lå den på da såfall ? Hva bør den ligge på hos en jente?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524729
Del på andre sider

Og det meste av de kaloriene ble omdannet til muskler?

Har du målt fettprosenten noengang ? Hva lå den på da såfall ? Hva bør den ligge på hos en jente?

Man legger selvsagt også på seg litt fett når man prøver å bulke seg opp, så jeg la ikke bare på meg muskler, men jeg var aldri feit.

Jeg har aldri målt fettprosenten, men det hadde vært morsomt å prøve det nå, og så til sommern :)

Jeg aner ikke hva den bør ligge på hos en jente. Det kommer ann på jenta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524740
Del på andre sider

Annonse

Gjest abraxas

Det er ikke alltid at din metode virker heller.

Jeg var 80 kilo og _måtte_ gjøre noe. Var allerede ganske godt trent, og økte antall treningstimer betraktelig, i tillegg til at jeg kutta ut alt godteri og junkfood. På det verste var jeg oppe i 15 treningstimer i uka, ganske hard trening (løping i fjellet). På 9 måneder gikk jeg ned 15 kilo. Var da gått ned såpass at jeg, hvis jeg holdt pusten, snek meg inn i normalvekt-BMI. På den tiden fikk jeg halsbetennelse, og gikk til legen. Legen mente da at jeg ikke hadde hatt vondt av å bevege meg litt og gå litt ned i vekt. Dette til tross for at blodtrykket var glimrende, og hvilepulsen mye bedre enn hos gjennomsnittsnordmannen. Han tok det kun på utseendet.

Dette er 1 1/2 år siden, og jeg har gått opp 10 av kiloene igjen. Ga rett og slett opp. Har såvidt begynt å trene igjen, og håper med tiden å nå mitt mål, men det er en vanvittig jobb. Jeg slet så mye for så lite (15 kg på 9 mnd er ikke mye, og jeg var mye sulten i den perioden), og slike mirakelkurer virker mye kjappere - der og da.

Dessuten - det er ikke sikkert at det primært er slankekurer vi trenger, men heller behandling av _årsaken_ til at vi spiser for mye. Behandler man ikke årsaken, hjelper det ikke uansett hvilken slankekur man går på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524948
Del på andre sider

Det er ikke alltid at din metode virker heller.

Jeg var 80 kilo og _måtte_ gjøre noe. Var allerede ganske godt trent, og økte antall treningstimer betraktelig, i tillegg til at jeg kutta ut alt godteri og junkfood. På det verste var jeg oppe i 15 treningstimer i uka, ganske hard trening (løping i fjellet). På 9 måneder gikk jeg ned 15 kilo. Var da gått ned såpass at jeg, hvis jeg holdt pusten, snek meg inn i normalvekt-BMI. På den tiden fikk jeg halsbetennelse, og gikk til legen. Legen mente da at jeg ikke hadde hatt vondt av å bevege meg litt og gå litt ned i vekt. Dette til tross for at blodtrykket var glimrende, og hvilepulsen mye bedre enn hos gjennomsnittsnordmannen. Han tok det kun på utseendet.

Dette er 1 1/2 år siden, og jeg har gått opp 10 av kiloene igjen. Ga rett og slett opp. Har såvidt begynt å trene igjen, og håper med tiden å nå mitt mål, men det er en vanvittig jobb. Jeg slet så mye for så lite (15 kg på 9 mnd er ikke mye, og jeg var mye sulten i den perioden), og slike mirakelkurer virker mye kjappere - der og da.

Dessuten - det er ikke sikkert at det primært er slankekurer vi trenger, men heller behandling av _årsaken_ til at vi spiser for mye. Behandler man ikke årsaken, hjelper det ikke uansett hvilken slankekur man går på.

Du skriver at 15 kg på 9 mnd ikke er mye, noe jeg er svært uenig med deg i. Maksimalt, dersom man gjør alt riktig, så kan man beregne ca 0.5 kg fettreduksjon per uke.

Altså er ikke 15 kg på 9 mnd lite.

For øvrig så hjelper det ikke bare å gå trene og kutte ut junk food. Jeg aner jo ikke hva du spiser til vanlig, men hadde du spist det diverse tabeller sier at folk på din vekt trenger, så ville dette fungert. I hvert fall hvis du ellers er frisk og rask.

Et stor feil folk som vil ned i vekt gjør er å spise for lite. Kanskje du gjorde det? Spiser du for lite vil kroppen din begynne å lagre fett, og du vil ikke miste noe fett. Vekten du eventuelt går ned er isåfall vann eller muskler, og dette er selvsagt ikke heldig. Det er fettet man vil bli kvitt.

Spiste du ca hver 3 time? Spiste du ca 5 ganger om dagen, men sunne måltider hele tiden? Hadde du en dag i uka hvor du kunne skjeie ut litt og dermed få opp forbrenninga igjen?

Og sist: Spiste du NOK mat? Og riktig mat?

Hvis ikke har du ikke fulgt "min måte", og da kan du heller ikke vite at den ikke fungerer.

Det hele dreier seg om å endre livsstil, og det er ikke gjort i en håndvending.

På "min måte" så er ikke slanking et ork. Det heter ikke engang slanking, og er en helt normal måte å leve på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-524957
Del på andre sider

Du skriver at 15 kg på 9 mnd ikke er mye, noe jeg er svært uenig med deg i. Maksimalt, dersom man gjør alt riktig, så kan man beregne ca 0.5 kg fettreduksjon per uke.

Altså er ikke 15 kg på 9 mnd lite.

For øvrig så hjelper det ikke bare å gå trene og kutte ut junk food. Jeg aner jo ikke hva du spiser til vanlig, men hadde du spist det diverse tabeller sier at folk på din vekt trenger, så ville dette fungert. I hvert fall hvis du ellers er frisk og rask.

Et stor feil folk som vil ned i vekt gjør er å spise for lite. Kanskje du gjorde det? Spiser du for lite vil kroppen din begynne å lagre fett, og du vil ikke miste noe fett. Vekten du eventuelt går ned er isåfall vann eller muskler, og dette er selvsagt ikke heldig. Det er fettet man vil bli kvitt.

Spiste du ca hver 3 time? Spiste du ca 5 ganger om dagen, men sunne måltider hele tiden? Hadde du en dag i uka hvor du kunne skjeie ut litt og dermed få opp forbrenninga igjen?

Og sist: Spiste du NOK mat? Og riktig mat?

Hvis ikke har du ikke fulgt "min måte", og da kan du heller ikke vite at den ikke fungerer.

Det hele dreier seg om å endre livsstil, og det er ikke gjort i en håndvending.

På "min måte" så er ikke slanking et ork. Det heter ikke engang slanking, og er en helt normal måte å leve på.

Kan ikke være mere enig med deg i dette enn hva jeg er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-525033
Del på andre sider

Gjest julianne

Egentlig burde ingen slanke seg.

Ordet "slanking" er et negativt ladet ord, og synonymt med å fucke opp sin egen kropp.

Det hele går på å forandre livstilen sin permanent, uten at det betyr at man må være "ekstrem".

Ja, men så er det mange som tjener penger på å "slanke" folk da. Pulverkurer, vidunderpiller, you name it. Har litt sans for Grete Roede og Lindberg sine opplegg, de går på omlegging av kostholdet. Men igjen: Slanking har blitt en moteting som "alle" skal holde på med. Lite populært å gumle i seg wienerbrød (og julemarsipan til halv pris) i full offentlighet i januar, da skal nemlig alle slanke seg, og de som ikke trenger det/ikke gidder må pent være solidariske og bare spise klibrød... Hehe, synes det har tatt litt av ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94055-til-slankerne/page/3/#findComment-525071
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...