Gå til innhold

Om lønn og permisjon - litt langt

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Vi har havnet i en diskusjon ang. lønn under permisjon på jobben. Vi er tre jenter, med forskjellig lønn, som alle skal ha svangerskapspermisjon i år. De to andre har valgt 52 uker med 80% lønn, mens jeg skal ha 42 uker med 100% lønn.

Så til saken; Vi jobber alle på provisjon. Og ledelsen her sier at vi ikke får provisjon når vi har permisjon, hvilket vi alle har trodd på helt til nå. For i dag snakket jeg med personalsjefen til samboeren i forbindelse med noe annet, og da sa hun at dette var feil. De betaler full lønn til sine selgere når de har permisjon. Det vil si at de får utbetalt sin fastlønn, og gjennomsnittet av provisjonen fra i fjor (hele fjoråret delt på 12), hver mnd.

I infoen til arb.giver fra trygdekontoret (på baksiden av skjemaet de sender inn) står det: "Lønnsinntekt og andre godtgjørelser (bl.a. provisjon, serveringspenger og liknende) som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats, tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med."

Personal her mener at dette kun gjelder for de som tjener mindre enn 6G, men det står det ingenting om. Min lønn er under 6G, så de betaler meg helt opp til 6G nå, det vil si at jeg får endel provisjon, men ikke alt, mens de to andre ikke får noen ting, for de ligger over 6G.

De kan vel ikke forskjellsbehandle oss? Og det hele bunner vel ut i hva man tolker som 100% lønn. I flg trygdekontoret (har ringt dem) er 100% lønn, gjennomssnittet av siste seks mndrs lønn, det ville de ha betalt ut (opp til maks 6g da....), og en på arbeidstilsynet skulle sjekke det nærmere og ringe meg tilbake. Dette er jo også prosedyren ved sykdom...

Er det ikke sånn at om firmet betaler 100% lønn under permisjon, så skal det være faktisk 100% lønn, og ikke bare fastlønnen? For skulle det vært det, så skulle det vel stått at de ikke betaler mer enn fastlønn, og det står ikke noe sted her...

"Alle andre" her mener at min tolkning av dette høres logisk ut, og at firmat til samboeren er de som gjør det riktig, men altså ikke personal hos oss. Andre meninger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94058-om-l%C3%B8nn-og-permisjon-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Det kommer ikke klart frem om dere har i arbeidsavtalen at firmaet betaler det som er over 6G. Trygdeetatens regler gjelder bare opp til 6G, deretter kan firmaet selv bestemme om de vil gi dere mer og på hvilke vilkår.

Vel, det eneste som står er at man kan velge mellom 42 uker med 100% lønn, eller 52 uker med 80% lønn.

Men det står ingenting om tolkningen av hva som er 100%. Om det er faktisk 100% lønn fra i fjor (eller siste seks mndr) eller om det er 100% av fastlønnen....

Jeg trodde at så lenge de sa de skulle betale 100% lønn under permisjon, og har spesifisert noe annet, så må de gjøre det....

Og, ikke minst, de kan vel ikke forskjellsbehandle oss?

Vel, det eneste som står er at man kan velge mellom 42 uker med 100% lønn, eller 52 uker med 80% lønn.

Men det står ingenting om tolkningen av hva som er 100%. Om det er faktisk 100% lønn fra i fjor (eller siste seks mndr) eller om det er 100% av fastlønnen....

Jeg trodde at så lenge de sa de skulle betale 100% lønn under permisjon, og har spesifisert noe annet, så må de gjøre det....

Og, ikke minst, de kan vel ikke forskjellsbehandle oss?

Jeg er vant til at det står eksplisitt at de dekker det som er over 6G. Vet ikke hvordan man skal tolke din arbeidsgivers tekst, men jeg synes det virker som de ikke dekker. Hva med å spørre hva de ville gjort hvis din faste lønn var over 6G ?

Hvis de ikke dekker mellomlegget, forholder de seg bare til trygdelovgivningen. Den sier maks 6G.

Gjest Persille

Jeg er vant til at det står eksplisitt at de dekker det som er over 6G. Vet ikke hvordan man skal tolke din arbeidsgivers tekst, men jeg synes det virker som de ikke dekker. Hva med å spørre hva de ville gjort hvis din faste lønn var over 6G ?

Hvis de ikke dekker mellomlegget, forholder de seg bare til trygdelovgivningen. Den sier maks 6G.

De andre to jentene her har fast lønn på over 6G, og de får sin fulle lønn utbetalt (ikke provisjonsdelen).

Det som er rart er at det ikke står noe sted at de skal stoppe på 6G, eller at de bare utbetaler fastlønn, men det står at man kan ta 42 uker permisjon med 100% lønn. Så problemet her ligger i tolkningen av uttrykket "100% lønn".

Eksempelvis: Jeg tjener 500', 400' av dette er lønn jeg får uansett, 100' er lønn basert på resultater. Når jeg 80% av budsjettet, får jeg 400', når jeg 100% av budsjettet, får jeg 500'. Når jeg 90% eller 110% av budsjettet får jeg henholdsvis 450' og 550' i lønn. Det vil jo si at 500' er 100%, mens det andre er 80/90/110%....

Har jeg ikke da krav på de 500' uansett, så lenge de har sagt at de skal betale 100% lønn?

De andre to jentene her har fast lønn på over 6G, og de får sin fulle lønn utbetalt (ikke provisjonsdelen).

Det som er rart er at det ikke står noe sted at de skal stoppe på 6G, eller at de bare utbetaler fastlønn, men det står at man kan ta 42 uker permisjon med 100% lønn. Så problemet her ligger i tolkningen av uttrykket "100% lønn".

Eksempelvis: Jeg tjener 500', 400' av dette er lønn jeg får uansett, 100' er lønn basert på resultater. Når jeg 80% av budsjettet, får jeg 400', når jeg 100% av budsjettet, får jeg 500'. Når jeg 90% eller 110% av budsjettet får jeg henholdsvis 450' og 550' i lønn. Det vil jo si at 500' er 100%, mens det andre er 80/90/110%....

Har jeg ikke da krav på de 500' uansett, så lenge de har sagt at de skal betale 100% lønn?

Ja, da har dere jo dekket mellomlegget, så det lyder fornuftig. Det er selvfølgelig opp til arbeidsgiver å bestemme om de bare dekker fast lønn og ikke provisjon som går ut over 6G, men de burde jo fortelle dere om det.

Vi har også en bonusordning. Det står ikke noe om det i avtalene, men jeg fikk full bonus for det året jeg var i permisjon.

En venninne av meg derimot, fikk ikke fem øre. Bare et surt brev om at hun nærmest burde tatt abort, og når hun likevel valgte å bære frem barnet kunne hun ha det så godt.

Tror du hun jobber der idag ?

Annonse

Gjest Persille

Ja, da har dere jo dekket mellomlegget, så det lyder fornuftig. Det er selvfølgelig opp til arbeidsgiver å bestemme om de bare dekker fast lønn og ikke provisjon som går ut over 6G, men de burde jo fortelle dere om det.

Vi har også en bonusordning. Det står ikke noe om det i avtalene, men jeg fikk full bonus for det året jeg var i permisjon.

En venninne av meg derimot, fikk ikke fem øre. Bare et surt brev om at hun nærmest burde tatt abort, og når hun likevel valgte å bære frem barnet kunne hun ha det så godt.

Tror du hun jobber der idag ?

Det er gjerne sånn det er, uheldigvis.... Og det er litt det jeg har følelsen av nå også, for når jeg stilte spørsmål om dette, fikk jeg kjeft og nærmest beskjed om at dette ikke var noe jeg hadde noe med...

Det skal ikke være lett heller!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...