Gå til innhold

Kriminelle må betale

Anbefalte innlegg

Landsforeningen for voldsofre krever at de kriminelle må betale for å bygge opp et fond som skal hjelpe ofrene.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/2556129.html

Finnes det i det hele tatt noen gode grunner for hvorfor dette ikke skal gjøres (og hvorfor er det ikke allerede gjort)?

Personlig så synes jeg det eneste som er galt med dette er det foreslåtte beløpet. Det kunne vært hevet en del.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94145-kriminelle-m%C3%A5-betale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En straffemodell som er foreslått, er at man blir satt til å jobbe når man er straffet til mer eller mindre normale lønnsbetingelser. Lønnen går til å dekke kost og losji, samt å betale erstatning til ofrene for ens kriminelle handlinger. Når en har gjordt opp for seg, så er straffen ferdig sonet.

Fordelen med en slik modell, er at det blir en sammenheng mellom forbryter, offer og straff, og at offeret/ev. pårørende får en oppreising, og at forbryteren i større grad føler at han har gjordt opp for seg. I tillegg blir det billigere for det offentlige.

En straffemodell som er foreslått, er at man blir satt til å jobbe når man er straffet til mer eller mindre normale lønnsbetingelser. Lønnen går til å dekke kost og losji, samt å betale erstatning til ofrene for ens kriminelle handlinger. Når en har gjordt opp for seg, så er straffen ferdig sonet.

Fordelen med en slik modell, er at det blir en sammenheng mellom forbryter, offer og straff, og at offeret/ev. pårørende får en oppreising, og at forbryteren i større grad føler at han har gjordt opp for seg. I tillegg blir det billigere for det offentlige.

Kan en ulempe være at de vil ta arbeidsplasser som arbeidsledige eller ville kunne ha fått?

Men rent prinsipielt synes jeg det hører svært fornuftig ut.

Litt på siden kanskje, men det er jo slik at voldsofre ikke får dekket noe som helst. Grunnen til at jeg sier det er at jeg engang var i en rettsak om dette.

På et utested der jeg jobbet ble jeg satt beinkrok på slik at jeg falt, og på veien opp igjen satte gjerningsmannen den tykke enden av en biljardkø i ansiktet på meg. Det var totalt uprovosert noe som også kom frem i rettsaken.

Men: Cluet er bare det at jeg fikk mange utgifter etter dette. Bare det å komme seg til legevakten, da tok jeg taxi og etter undersøkelsen tok jeg taxi tilbake. Jeg fikk ødelagt skjorten jeg hadde på meg, jeg måtte til tannlegen etter dette siden slaget kom nær kjeven og jeg måtte kjøpe bandasjer og smertestillende jeg fikk resept på.

Under rettsaken erkjente mannen alt og saken gikk sånn set greit. Men i dommen fik jeg kun erstattet taxi til legevakten, men ikke hjem igjen for da var jeg behandlet og kunne gått. Jeg fikk ikke dekket tannlegekontroll siden tannlegen kunne konstatere at jeg ikke hadde fått noen tannskader men at jeg bare var øm og forslått rundt munnen. Jeg fikk ikke dekket ødelagte klær for det var ikke beviset at det var som følge av slaget. Jeg fikk dekket legens egenandel men ikke respeten etterpå.

Jeg ble sykmeldt i 2 uker, men utfallet ble likevel at jeg fikk en erstatning på 252 kroner og staten gav ham en bot på 2500 kroner i tillegg til skasomkostninger. Jeg må vel innrømme at det er en litt merkelig tankegang.................

Litt på siden kanskje, men det er jo slik at voldsofre ikke får dekket noe som helst. Grunnen til at jeg sier det er at jeg engang var i en rettsak om dette.

På et utested der jeg jobbet ble jeg satt beinkrok på slik at jeg falt, og på veien opp igjen satte gjerningsmannen den tykke enden av en biljardkø i ansiktet på meg. Det var totalt uprovosert noe som også kom frem i rettsaken.

Men: Cluet er bare det at jeg fikk mange utgifter etter dette. Bare det å komme seg til legevakten, da tok jeg taxi og etter undersøkelsen tok jeg taxi tilbake. Jeg fikk ødelagt skjorten jeg hadde på meg, jeg måtte til tannlegen etter dette siden slaget kom nær kjeven og jeg måtte kjøpe bandasjer og smertestillende jeg fikk resept på.

Under rettsaken erkjente mannen alt og saken gikk sånn set greit. Men i dommen fik jeg kun erstattet taxi til legevakten, men ikke hjem igjen for da var jeg behandlet og kunne gått. Jeg fikk ikke dekket tannlegekontroll siden tannlegen kunne konstatere at jeg ikke hadde fått noen tannskader men at jeg bare var øm og forslått rundt munnen. Jeg fikk ikke dekket ødelagte klær for det var ikke beviset at det var som følge av slaget. Jeg fikk dekket legens egenandel men ikke respeten etterpå.

Jeg ble sykmeldt i 2 uker, men utfallet ble likevel at jeg fikk en erstatning på 252 kroner og staten gav ham en bot på 2500 kroner i tillegg til skasomkostninger. Jeg må vel innrømme at det er en litt merkelig tankegang.................

Som offer har du svært få rettigheter.

Som overgriper og forbryter derimot....

ja - som du sier - det er SVÆRT merkelig tankegang.

Annonse

Gjest for mye av det gode

Det er for mye sutring ute å går. Det finnes kanskje noen få ekte offer, resten er en gjeng pyser som ikke tålte en ørefik. Man parkerer i offerrollen, får seg uføretrygd, og finner en passe støtteforening. Det er "in" og akseptert nå for tiden.

Hvem kjenner ikke folk som har fått bank på by'n eller andre steder? De fleste børster støvet av seg og går videre.

Er det en ting det ikke finnes støttegrupper for??

Det er for mye sutring ute å går. Det finnes kanskje noen få ekte offer, resten er en gjeng pyser som ikke tålte en ørefik. Man parkerer i offerrollen, får seg uføretrygd, og finner en passe støtteforening. Det er "in" og akseptert nå for tiden.

Hvem kjenner ikke folk som har fått bank på by'n eller andre steder? De fleste børster støvet av seg og går videre.

Er det en ting det ikke finnes støttegrupper for??

Nå er det ikke den type offer jeg tenker på.

Det finnes mer enn nok av reelle ofre som ikke tilhører den kategorien av sutrepaver du sikter til.

Hadde du fått en kniv i ryggen eller et balltre i hodet, så er jeg ikke liker sikker på om du hadde "børstet det av deg" og ruslet videre...

Bare min lille erfaring som dørvakt i noen år....

Det du snakker om er filleting som ikke har noe med det jeg snakker om å gjøre.

Nå er det ikke den type offer jeg tenker på.

Det finnes mer enn nok av reelle ofre som ikke tilhører den kategorien av sutrepaver du sikter til.

Hadde du fått en kniv i ryggen eller et balltre i hodet, så er jeg ikke liker sikker på om du hadde "børstet det av deg" og ruslet videre...

Bare min lille erfaring som dørvakt i noen år....

Det du snakker om er filleting som ikke har noe med det jeg snakker om å gjøre.

Jeg har en nevø som omtrent fikk strupen skjært over fra øre til øre, og var mm. fra å dø, en kompis fikk kraniebrudd etter å ha blitt slått ned med balltre. Jeg ble holdt fanget av en gjeng i flere timer mens jeg fikk både slag og spark. Ingen av de jeg kjenner går i støttegrupper.

Det er støttegrupper og tilbud om krisepsykiatri gud hjelpe for alt. Rart folk overlevde før i tiden?

Unskyld, men jeg har det langt opp i halsen.

Jeg har en nevø som omtrent fikk strupen skjært over fra øre til øre, og var mm. fra å dø, en kompis fikk kraniebrudd etter å ha blitt slått ned med balltre. Jeg ble holdt fanget av en gjeng i flere timer mens jeg fikk både slag og spark. Ingen av de jeg kjenner går i støttegrupper.

Det er støttegrupper og tilbud om krisepsykiatri gud hjelpe for alt. Rart folk overlevde før i tiden?

Ja, og seneffektene på det ser man jo på hva du skriver...

Med vennlig hilsen

Ja, og seneffektene på det ser man jo på hva du skriver...

Med vennlig hilsen

Har sett du er glad i offer. Alle damene du har hatt samboerforhold til har enten vært incest-offer, psykisk pasient, eller fra u-land. Du er en patetisk type som ikke tør å få deg en sterk dame, men bare haffer tak i sårbare personer som trenger støtte og er økonomisk avhengig av deg. Du burde ligge lavt.

Har sett du er glad i offer. Alle damene du har hatt samboerforhold til har enten vært incest-offer, psykisk pasient, eller fra u-land. Du er en patetisk type som ikke tør å få deg en sterk dame, men bare haffer tak i sårbare personer som trenger støtte og er økonomisk avhengig av deg. Du burde ligge lavt.

*ler*

Feil! :-)

Med vennlig hilsen

Hm! Tydeligvis har du blitt skadet...

Annonse

Ser ut som om du burde ha tatt i mot tilbudet om krisepsykiatri, hvis du fikk noe.

Hvis ikke, så er du jo et godt eksempel på hva jeg mener - selv om du tydligvis ikke er i stand til å forstå det selv....

"Beklager" spydigheten, men med tanke på hvem du slenger dritt etter (tenker ikke på meg selv, for jeg gir som vanlig faen på egne vegne her på DOL) så fortjener du litt tilbake.

Faktisk så tenkte jeg i første rekke på økonomisk kompensasjon for de økonomiske tap de må ha lidd. Annet har vi faktisk et helsevesen og et tilbud som burde kunne benyttes til dette uten ytterligere økonomisk bistand.

Jeg kjenner mange som har tapt mye penger gjennom alt fra hærverk, tyveri og voldsskade/tapt arbeidsinntekt - og der den dømte gjerningsmann aldri har vært i stand til økonomisk å gjøre opp for seg, selv om han er dømt til å gjøre det.

Da kunne det være greit med et "kollektivt ansvar".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...