Gå til innhold

Skolestart-privat eller offentlig?

Anbefalte innlegg

Det er ennå 1,5 år til lillebror er skolegutt men jeg har begynt å tenke på hvilken skole han skal begynne på. Skolen vår ligger ca. 7 min gange hjemmefra og skoleveien er relativt grei. Så det er et godt argument for å la ham begynne der. Men etter å hatt barn på den skolen i 6 år nå er jeg ikke veldig fornøyd. Skolen har dårlig råd som alle andre skoler. Det er mye rot i ledelsen, rektor er sykmeldt på ubestemt tid, inspektøren har vært ved skolen i 20 år og har nærmest grodd fast i sine meninger og holdninger.

Det er en privat skole ikke så langt unna oss, ca. 10 min med buss. Skolen drives av adventistsamfunnnet og har barn fra mange nasjoner. Det er en skole med gode lærekrefter, ganske god råd og godt miljø etter det jeg har hørt.

Ulempen her er at det er veldig strenge regler for hva elvene får lov til og ikke lov til.

Jeg teller veldig på knappene om jeg skal søke plass på denne skolen.

Er det noen av dere med skolebarn som har valgt privatskole eller evt. bevisst valgt den skolen barna sogner til.

Synspunkter mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94169-skolestart-privat-eller-offentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vår eldste er 1. klassing og vi har valgt privat skole - Steinerskolen. Skolen ligger like ved min arbeidsplass, men ca. 10 min. kjøring fra der vi bor.

Vi er veldig godt fornøyde så langt og angrer ikke på vårt valg. Nå må det understrekes at vi ikke har noe spes. å utsette på den off. skolen i vårt nærmiljø, Steinerskolen var ikke et 'protestvalg'.

Jeg vet at mange er skeptiske til at ungene ikke går på skole i sitt nærmiljø, men vi håper på at de andre fordelene veier opp for dette. Det vi har setter mest pris på er at de ansatte ved skolen har en veldig bevisst holdning til det de gjør. Her er det ikke frie innfalls metode som gjelder! Ungen blir 'sett' på en måte som er ganske utrolig. Storebror trives som plommen i egget, de verdier skolen står for harmonerer tydeligvis ikke bare med oss foreldre, men også med skolegutten selv.

Jeg pleier å si at vi ikke har giftet oss med Steinerskolen. Hvis det viser seg at det ikke fungerer, har vi ingen problemer med å ta ham ut og over i off. skole. Hittil ser det imidlertid veldig bra ut.

Det går jo an å prøve?

Lykke til!

Gjest adoptant

Hei!

Hmmm...slike valg kan være vanskelige. Men vi var aldri i tvil om å la jenta vår (ikke adoptert) begynne på den offentlige skolen vi sogner til. I byen vår er det også en religiøs privat skole, det passet ikke for oss -men så er vi ikke så veldig religiøse. Dessuten syns vi det er veldig viktig at barnet vårt får gå på samme skole som de fleste andre barna i nærmiljøet. Jo gamlere de blir, jo viktigere blir vennene. Og de som går i lag på skolen holder også sammen i fritida er nå vår erfaring.

I vårt nabolag bor også ei like gammel jente som går på den private skolen. Hun har ikke mye kontakt med de andre jentene i samme alder så vidt jeg vet.

Det er vel forskjell fra skole til skole hvor bra de er, vi er iallefall godt fornøyde med vår.

vennlig hilsen

Gjest ikke undertegnet i dag

Vi har hatt eldstemann på privatskole og fikk nesten sjokk da vi flyttet og skulle inn på offentlig skole. Disiplin eksisterte ikke og nå etter snart 3 år sliter vi ennå med å få orden på læresituasjonen i den klassen.

Vi gruer oss veldig til nestemann skal begynne i første klasse, for her kan vi ikke velge: offentlig er eneste alternativ.

Grunnen til at eldstemann begynnte på privatskole var at skolen han soknet til hadde et svært dårlig uteområde, med narkomane som gjerne brukte uteområdet til oppholdssted og sprøyter ble funnet på området.

Når det gjelder disiplin:

Barn har ikke vondt av disiplin og når du sier streng, mener du da slik du selv hadde det på skolen eller streng i forhold til dagens situasjon?

Privatskolen vi brukte tilhørte ikke noe spesielt trosamfunn. Da vi ikke er adventister vet jeg ikke om jeg ville valgt en slik skole selv om det var eneste alternativet til offentlig skole.

Syns det høres flott ut at flere nasjoner er representert ved skolen. Jeg syns du skulle snakke med foreldre som har barna sine der. Vår erfaring var at privatskoler ofte er flinkere med oppfølging av hver enkelt elev i forhold til hva vi nå opplever i det offentlige skoleverket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...