Gå til innhold

7 mnd og vil ikke ta puppen mer...!:-(

Anbefalte innlegg

Olav er en stor baby, ca 11 kg. Han får grøt 3 g/dg, og tar hverken kopp el tåteflaske.

Amminga har ikke vært noe stort problem tidligere, har gått helt fint. Men han drakk mest om kveld/natt/morgen. Nå er han omsider over i egen seng, og vi har kuttet nattpuppen. Problemet er bare det, at nå vil han omtrent ikke ha pupp mer!! Og jeg ønsker å amme han lenger, helst mot året. Men kan jo ikke tvinge ham!

Jeg tenker på alt fra å ta bort smokken (veldig glad i den, heller den enn puppen til kos), innføre nattamminga igjen, kutte et grøtmåltid....og så lurer jeg på om utdrivningsrefleksen er dårligere enn før, -at det er derfor han ikke "gidder" liksom? Skal på legekontroll med ham i morgen (obligatorisk), og tenkte på å be om å få prøve oxytocinspray, om det kunne hjelpe.

Men nå frir jeg til dere/deg, -har DU noen gode råd? Vært borti dette? (Har spurt tidligere inne på småbarnsforum, men prøver igjen)

Det hjelper ikke så veldig å være på eget rom. Og hvis jeg "sulter" han litt før han får grøt, tar han litt, men vet jo ikke hvor mye. Han er temmelig kjapp, før han ikke vil mer!

Er litt fortvila, siden han nekter å ta flaske/kopp også.

Håper på hjelp/råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94352-7-mnd-og-vil-ikke-ta-puppen-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig at store babyer plutselig mister lysten på puppen. Ofte i forbindelse med tannfrembrudd, har jeg hørt - selv om min førstefødte var helt motsatt; bare pupp mens de første tennene brøt fram.

Kopp/flaske kommer han til å ta når han er tørst nok! Han tørster nok ikke ihjel;o) Du har ammet i 7 mnd, og det er supert! Du må ikke tenke "bare i 7 mnd" - unger er forskjellige, det nytter ikke å tvinge ungen.

Hvordan fikk du avvendt ham nattpuppen? *skal gjøre det denne uka - hvordan skal det gå?*

Det er ganske vanlig at store babyer plutselig mister lysten på puppen. Ofte i forbindelse med tannfrembrudd, har jeg hørt - selv om min førstefødte var helt motsatt; bare pupp mens de første tennene brøt fram.

Kopp/flaske kommer han til å ta når han er tørst nok! Han tørster nok ikke ihjel;o) Du har ammet i 7 mnd, og det er supert! Du må ikke tenke "bare i 7 mnd" - unger er forskjellige, det nytter ikke å tvinge ungen.

Hvordan fikk du avvendt ham nattpuppen? *skal gjøre det denne uka - hvordan skal det gå?*

Takk for svaret.

Du, det med nattpuppen gikk omtrent av seg selv. Han våkner og styrer om natta, i varierende grad. Men det gjorde han jo når han fikk nattpupp også. M.a.o så sover han ikke rundt! Langtifra! *gjeesp!*

Idag trakk jeg ut tiden mellom grøtmåltidene, og ammet ham 3 ganger. Og ene gangen lå han le-enge og koste seg (nettopp våkna). Men jeg tror ikke det er sånn fres over utdrivningsrefleksen som det var før. Han haler og drar litt, og det går ikke fort nok..*au!*....

Lykke til med nattpuppavvenning! (Flott ord?!)

Klem....

Er kjempevanlig for alderen. Kutt gjerne smokken, og amm på mørke stille rom. Det er en periode som gir seg av seg selv.

Så lenge han pupper litt og du ikke "tørker helt inn" (usansynlig) så tar melkeproduksjonen seg opp igjen når interessen går oppover.

Er kjempevanlig for alderen. Kutt gjerne smokken, og amm på mørke stille rom. Det er en periode som gir seg av seg selv.

Så lenge han pupper litt og du ikke "tørker helt inn" (usansynlig) så tar melkeproduksjonen seg opp igjen når interessen går oppover.

Takk for svaret!

Vi skal prøve å begrense smokken, og håpe at dette er forbigående. Inatt sov han faktisk hele natta, og "puppa" på begge sider imorges 6.30. Slik må det gjerne fortsette!;-)

Mener....

Det høres helt normalt ut, pleier å være sånn i en periode i 7-9-måneders alder. Alle mine tre har hatt den perioden.

Bare vær tålmodig. Ikke gi han noe annet før puppen. Helst litt rolige og dunkle omgivelser. Kankje litt mindre smokk. Bra han er stor, så slipper du å bekymre deg så mye når han ikke spiser. Stå på, det går over.

Da mine kom over den kneika, gikk det bra (ammet til 2 år, 15 mnd og 3,5 år).

Annonse

Det høres helt normalt ut, pleier å være sånn i en periode i 7-9-måneders alder. Alle mine tre har hatt den perioden.

Bare vær tålmodig. Ikke gi han noe annet før puppen. Helst litt rolige og dunkle omgivelser. Kankje litt mindre smokk. Bra han er stor, så slipper du å bekymre deg så mye når han ikke spiser. Stå på, det går over.

Da mine kom over den kneika, gikk det bra (ammet til 2 år, 15 mnd og 3,5 år).

Tusen takk for oppmuntringa! Skal prøve og se om det tar seg opp igjen! Fikk oxytocin-nesespray hos legen idag, så får vi se om det hjelper på interessen! (At han ikke må vente så lenge på melka.)

Gjest jeg pumpet

I tillegg til mange gode råd du allerede har fått, kan jeg fortelle at med min yngste pumpet jeg en del i denne perioden, for å få opp produksjonen. Frøs ned / laget grøt av det jeg pumpet ut, etter to uker med pumping hadde jeg mye mer melk igjen,og interessen tok seg også opp (kom mer og fortere).

I tillegg til mange gode råd du allerede har fått, kan jeg fortelle at med min yngste pumpet jeg en del i denne perioden, for å få opp produksjonen. Frøs ned / laget grøt av det jeg pumpet ut, etter to uker med pumping hadde jeg mye mer melk igjen,og interessen tok seg også opp (kom mer og fortere).

Ok, det har jeg gjort en gang. Og håndpumpet noen ganger, og dessverre ikke tatt vare på all melka.

Hvordan rengjorde du brystpumpa mellom hver "økt"?

Takk for svaret!:-)

Gjest jeg pumpet

Ok, det har jeg gjort en gang. Og håndpumpet noen ganger, og dessverre ikke tatt vare på all melka.

Hvordan rengjorde du brystpumpa mellom hver "økt"?

Takk for svaret!:-)

Når de er såpass store (over et halvt år og mer robuste) har jeg vasket pumpe / tåteflaske i oppvaskmaskin.

Når babyene var mindre (og mer sårbare for bakterier) kokte jeg utstyret i 3 minutter etter å ha vasket det (for hånd eller i maskin).

Hadde jeg ikke tid til å vente på oppvaskmaskinen, vasket jeg det fort i vasken og kokte det i 3 minutter også etter de var over et halvt år.

Det er lurt å skylle flasker og utstyr i kaldt vann rett etter bruk, det hindrer bakterievekst mens det "venter på" å bli vasket opp.

Leide pumpe en gang, på Plesner i Oslo. Elektrisk, og med to flasker slik at jeg pumpet dobbelt. Effektivt! Kostet 15 kr dagen, greit for noen uker.

Men altså; jeg tror oppvaskmaskinen gjør det rent nok for såpass store barn (som jo putter "alt" i mnnen..)

En annen ting; frys gjerne ned i isterningposer, da tiner du "en terning eller tre" når du skal lage en liten posjon grøt eller i annen barnemat.

Og; nesesprayen er flott før pumping.

Når de er såpass store (over et halvt år og mer robuste) har jeg vasket pumpe / tåteflaske i oppvaskmaskin.

Når babyene var mindre (og mer sårbare for bakterier) kokte jeg utstyret i 3 minutter etter å ha vasket det (for hånd eller i maskin).

Hadde jeg ikke tid til å vente på oppvaskmaskinen, vasket jeg det fort i vasken og kokte det i 3 minutter også etter de var over et halvt år.

Det er lurt å skylle flasker og utstyr i kaldt vann rett etter bruk, det hindrer bakterievekst mens det "venter på" å bli vasket opp.

Leide pumpe en gang, på Plesner i Oslo. Elektrisk, og med to flasker slik at jeg pumpet dobbelt. Effektivt! Kostet 15 kr dagen, greit for noen uker.

Men altså; jeg tror oppvaskmaskinen gjør det rent nok for såpass store barn (som jo putter "alt" i mnnen..)

En annen ting; frys gjerne ned i isterningposer, da tiner du "en terning eller tre" når du skal lage en liten posjon grøt eller i annen barnemat.

Og; nesesprayen er flott før pumping.

Tusen takk for svar/hjelpa igjen. Kan jeg spørre om noen ting til? Vasker du på 50 eller 65 grader, når du har pumpa/tåteflaske i oppvaskmaskina?

Og hvor mange ml/dl(?) kan jeg forvente å få ut? *grønn på dette*

Klem fra....

Gjest jeg pumpet

Tusen takk for svar/hjelpa igjen. Kan jeg spørre om noen ting til? Vasker du på 50 eller 65 grader, når du har pumpa/tåteflaske i oppvaskmaskina?

Og hvor mange ml/dl(?) kan jeg forvente å få ut? *grønn på dette*

Klem fra....

Tror maskinen stort sett har stått på 65 grader.

Ang.mengder; jeg husker ikke helt, men det øker ganske fort når du pumper hver dag.

Denne siden har en del råd ang pumping:

http://www.lgs.no/sander.htm

Tror maskinen stort sett har stått på 65 grader.

Ang.mengder; jeg husker ikke helt, men det øker ganske fort når du pumper hver dag.

Denne siden har en del råd ang pumping:

http://www.lgs.no/sander.htm

Takk for svaret!

Håper du ikke sukker tungt nå, men jeg vil spørre om mer....

Hvor lenge var babyen din lite intr i pupp, og hvor lite drakk h*n på det minste?

Og hvor ofte pumpa du (pr.dag?) Vaska du pumpa etter hver pumping eller kun daglig?

Takk for all hjekpa!

Annonse

Gjest legg den kaldt

Takk for svaret!

Håper du ikke sukker tungt nå, men jeg vil spørre om mer....

Hvor lenge var babyen din lite intr i pupp, og hvor lite drakk h*n på det minste?

Og hvor ofte pumpa du (pr.dag?) Vaska du pumpa etter hver pumping eller kun daglig?

Takk for all hjekpa!

Hei, detvar ikke meg du spurte, men jeg vil bare si at du bør skylle pumpedelene og flasken i kaldt vann og oppbevare de i kjøleskapet hvis det er en gang det ikke går så lenge mellom to pumpinger og du ikke gidder å vaske den.

Dette bør ikke gjøres når det går lang tid mellom pumpingene, og ikke når babyene er veldig små, men til større barn og hyppig pumping kan du godt gjøre det slik. Ligger pumpen kaldt, er bakterieveksten liten. Vask flasker og pumpe skikkelig (maskin eller koking) daglig, og gjerne etter hver gang, men skyll den og oppbevar den kaldt når du ikke har tid til dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...