Gjest 4 barns mor Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Dette er fortsatt min venninnes datter.Kommer med litt tillegsopplysninger siden moren snart blir gal av vasking og stress rundt denne tissingen.Jente 6 1/2 år (1.klasse) klarer ikke å holde seg tørr på dagen. Har vært tørr i korte perioder (1-2 uker). Har ikke brukt bleie siden ca 3 år. Men har heller ikke blitt helt tørr egentlig, har hele tiden hatt uhell. Er tørr på natta. Hun er veldig aktiv og noe ukonsentrert. Når hun er opptatt i lek tisser hun seg heller ut enn å gå på do. Virker som om hun ikke gidder rett og slett. Moren har prøvd "alt" bortsett fra å sette på henne bleier. Det er vanskelig å forstå og forstå når det ikke er noen respons å få tilbake. Blir moren sint blir det nesten verre. Datteren er ganske sårbar selv om hun er aktiv.Blir fort lei seg. Hun måtte bytte fadder på skolen før jul, det utløste en dårlig periode der hun tisset seg veldig ofte ut. Fungerer godt i lek med en og en, trenger litt sosial trening på å leke med flere. Er av og til lei seg og sier at "ingen vil leke med henne". Hun vil ofte styre leken. Vi voksne prøver å legge til rette slik at barna får med venner hjem, så hun har vært her flere ganger og lekt med mine barn (har også 1.klassing), og hun har hatt med seg flere jenter hjem. Hun blir ikke mobbet eller plaget for tissingen, men moren er redd det kan skje. Det er foreløpig ikke så mange som vet det. Skolen er informert, men er ikke flinke til å følge opp. Kan hun kreve at assistenten settes til å følge henne ekstra godt opp en periode? Som en skrev her, så er det ikke sosialt akseptert å tisse seg ut når man går på skolen. Moren er kjempefortvilet og gruer seg til sommeren da alle kommer til å se det. Nå ser jo ingen det, men moren må vaske vinterdressen og ulltøy hver dag. Det er vanskelig å vite hvor streng man kan være. Er det greit å si at "hvis du ikke går på do må du ha bleie på", eller skal man håpe at hun skjønner det av seg selv (ser ikke ut til at hun gjør det) Er det andre ting man kan gjøre? Kan hun ha fysiske problemer som ikke allmenlegen har sett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 4 barns mor-. Det er et ikke uvanlig problem du beskriver og oppfattes vanligvis som en ustabil blære.For å kunne hjelpe barnet er det en forutsetning at barnet er motivert for å trene opp blærekontrollen med faste tissetider i løpet av dagen.Premiering for gode vaner hjelper, skjenn og straff hjelper ikke.For nærmere vudering av barnet psyke, som også er av betydning ved slike vansker, synes jeg moren skal ta kontakt med PP tjenesten for nærmere veiledning når det gjelder hvor streng hun skal være overfor barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-527660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fru bollerud Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Høres ut som om dette barnet trenger opfølging av PPT - og kanskje utredning i forhold til mulig ADHD? Se ellers Azrin og Voxx lenger nede på siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-542728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nataja Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Det vi har gjort, er å love datteren vår en premie hvis hun greier å la være å tisse på seg. I butikken har hun lege gått og kikka på en sånn mini-babyborn dokke som hun har veldig lyst på. I morgen er det nøyaktig 3 uker siden jeg sa til henne at hvis hun ikke tisser på seg på 3 uker så skal hun få den dukken i premie. Og det har gått kjempefint, hun har ikke tisset på seg en eneste gang på denne tiden:-) ..Hun er også 6 1/2 år og har siden jul hatt en tendens til å skvette på seg omtrent daglig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-567493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Du skrev: "Det er vanskelig å vite hvor streng man kan være. Er det greit å si at "hvis du ikke går på do må du ha bleie på", eller skal man håpe at hun skjønner det av seg selv (ser ikke ut til at hun gjør det)" Syns ikke dette er å være streng jeg, når alt annet er forsøkt fra morens side. På et eller annet tidspunkt må tissingen få konsekvenser fra jenta, og da er bleien et resultat av at hun selv ikke kan holde seg tørr. Bleier er et hjelpemiddel for de som ufrivillig tisser på seg, så ja jeg ville ha forsøkt å satt på henne bleie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-567550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cappelen1365380669 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 4 barns mor-. Det er et ikke uvanlig problem du beskriver og oppfattes vanligvis som en ustabil blære.For å kunne hjelpe barnet er det en forutsetning at barnet er motivert for å trene opp blærekontrollen med faste tissetider i løpet av dagen.Premiering for gode vaner hjelper, skjenn og straff hjelper ikke.For nærmere vudering av barnet psyke, som også er av betydning ved slike vansker, synes jeg moren skal ta kontakt med PP tjenesten for nærmere veiledning når det gjelder hvor streng hun skal være overfor barnet. Hei, Kjenner meg veldig igjen i 4 barns mor sine opplevelser. I mitt tilfelle var min sønn som i dag er 5 1/2 år gammel dagtørr intil vi var på påskeferie i fjor. (På natten har det vært litt opp og ned hele tiden, men på dagen hadde han vært tørr i ett år). Plutselig etter Påsken i fjor begynte han å skvette på dagtid. Nå har dette blitt et kjempeproblem(føler min kone og jeg), da han skal begynne på skolen til høsten og vi er bekymret for mobbing.Det virker på oss som om han ikke gidder å gå på do. Vi kan se på han at han står og tripper, men han inrømmer sjelden at han må tisse. I barnahagen har de ikke kapasitet til å følge han opp, slik at han lukter som oftest mer eller mindre urin hver dag etter barnehagen, samt at trusen er mer eller mindre vår.Hva er galt, og hva kan vi gjøre for å få bukt med skvettingen på dagtid. Vi har jobbet intenst med dette i ett år nå, og har prøvd å kjefte, lokke, belønne, argumentere uten at noen taktikk har lykkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-879689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cappelen1365380669 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 4 barns mor-. Det er et ikke uvanlig problem du beskriver og oppfattes vanligvis som en ustabil blære.For å kunne hjelpe barnet er det en forutsetning at barnet er motivert for å trene opp blærekontrollen med faste tissetider i løpet av dagen.Premiering for gode vaner hjelper, skjenn og straff hjelper ikke.For nærmere vudering av barnet psyke, som også er av betydning ved slike vansker, synes jeg moren skal ta kontakt med PP tjenesten for nærmere veiledning når det gjelder hvor streng hun skal være overfor barnet. Hei, Kjenner meg veldig igjen i 4 barns mor sine opplevelser. I mitt tilfelle var min sønn som i dag er 5 1/2 år gammel dagtørr intil vi var på påskeferie i fjor. (På natten har det vært litt opp og ned hele tiden, men på dagen hadde han vært tørr i ett år). Plutselig etter Påsken i fjor begynte han å skvette på dagtid. Nå har dette blitt et kjempeproblem(føler min kone og jeg), da han skal begynne på skolen til høsten og vi er bekymret for mobbing.Det virker på oss som om han ikke gidder å gå på do. Vi kan se på han at han står og tripper, men han inrømmer sjelden at han må tisse. I barnahagen har de ikke kapasitet til å følge han opp, slik at han lukter som oftest mer eller mindre urin hver dag etter barnehagen, samt at trusen er mer eller mindre vår.Hva er galt, og hva kan vi gjøre for å få bukt med skvettingen på dagtid. Vi har jobbet intenst med dette i ett år nå, og har prøvd å kjefte, lokke, belønne, argumentere uten at noen taktikk har lykkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-879691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Hei, Kjenner meg veldig igjen i 4 barns mor sine opplevelser. I mitt tilfelle var min sønn som i dag er 5 1/2 år gammel dagtørr intil vi var på påskeferie i fjor. (På natten har det vært litt opp og ned hele tiden, men på dagen hadde han vært tørr i ett år). Plutselig etter Påsken i fjor begynte han å skvette på dagtid. Nå har dette blitt et kjempeproblem(føler min kone og jeg), da han skal begynne på skolen til høsten og vi er bekymret for mobbing.Det virker på oss som om han ikke gidder å gå på do. Vi kan se på han at han står og tripper, men han inrømmer sjelden at han må tisse. I barnahagen har de ikke kapasitet til å følge han opp, slik at han lukter som oftest mer eller mindre urin hver dag etter barnehagen, samt at trusen er mer eller mindre vår.Hva er galt, og hva kan vi gjøre for å få bukt med skvettingen på dagtid. Vi har jobbet intenst med dette i ett år nå, og har prøvd å kjefte, lokke, belønne, argumentere uten at noen taktikk har lykkes. Da skjønner hun at det får konsekvenser at hun tisser på seg. Med bleie i buksa så blir det nok slutt på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-879977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goldy79 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Eg har et barn på samme alder å h*n er verken tørr for bæsj eller tiss :-( Skal opp i andre klasse til hausten.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94355-dagv%C3%A6tingskvetting-jente-6-12-%C3%A5r/#findComment-1595105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.