Gå til innhold

Beordret til å jobbe?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten mor

Har en sjef rett til å BEORDRE en ansatt på jobb? Dette gjelder en barnehage, og mye av personalet ligger med influensa. Da noen av oss ikke har full stilling på grunn av små barn, har vi nå altså blitt beordret til å jobbe på fridagene våre (vi kan ikke si nei), noe som medfører problem med barnevakt osv... Sjefen sier hun har sin fulle rett til dette, men jeg syns det høres vel merkelig ut...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94405-beordret-til-%C3%A5-jobbe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kjenner jeg ikke regelverket til punkt og prikke, altså. Men jeg kan ikke tenke meg at styreren kan beordre personer i deltidsstilling til å arbeide utover den avtalte stillingsprosent.

At hun derimot kan _anmode_ noen til å jobbe ekstra, dersom andre vikarer ikke er å oppdrive, er en annen sak.

Jeg har selv vært ansatt i deltidsstilling i barnehage og har flere ganger fått tilbud om ekstra timer. Men jeg har aldri blitt beordret til å jobbe "overtid".

Sjekk opp personalhåndboken og ta evt. kontakt med verneombud på jobben.

Hilsen fra

Gjest "!! -O- !!"

Nå kjenner jeg ikke regelverket til punkt og prikke, altså. Men jeg kan ikke tenke meg at styreren kan beordre personer i deltidsstilling til å arbeide utover den avtalte stillingsprosent.

At hun derimot kan _anmode_ noen til å jobbe ekstra, dersom andre vikarer ikke er å oppdrive, er en annen sak.

Jeg har selv vært ansatt i deltidsstilling i barnehage og har flere ganger fått tilbud om ekstra timer. Men jeg har aldri blitt beordret til å jobbe "overtid".

Sjekk opp personalhåndboken og ta evt. kontakt med verneombud på jobben.

Hilsen fra

Enhver sjef/leder kan pålegge ansatte til å ta overtid innenfor visse rammer. Det er ikke urimelig eller feil å kreve dette hvis det er tvingende nødvendig for at barnehagen i det hele tatt skal kunne holde åpen. De som beordres på jobb på fridager bør få tilbud om å ta ungene med seg i barnehagen, det burde være en smal sak.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...