Gå til innhold

Fastelavn og pennal! Elendige lærere!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest papegøye

Er lærerem rettskrivningslærer så synnes jeg det er skremmende, og nestegang burde hun kanskje sjekke stavekontroll på PC, men er dette noe og ta på vei for?

Underviser hun i gymnastikk, matte og fysikk, kan jeg ikke se problemet

Annonse

Ja - da skjønner jeg ikke innlegget jeg! :-)

Fastelavn og pennal er riktige skrivemåter. Men det skal sies at disse ordene avviker fra "normalen" i forholdet mellom uttale og skrivemåte. Man sier fastelaven med e (i alle fall i min dialekt), og man uttaler penal med ganske lang e i de fleste dialekter, noe som tilsier enkel konsonant. Det er vanskelig å kreve 100% perfeksjon fra lærere, de er jo bare mennesker de også. Men man skulle jo helst ønske at i alle fall norsklærere kan skrive riktig.

Fastelavn og pennal er riktige skrivemåter. Men det skal sies at disse ordene avviker fra "normalen" i forholdet mellom uttale og skrivemåte. Man sier fastelaven med e (i alle fall i min dialekt), og man uttaler penal med ganske lang e i de fleste dialekter, noe som tilsier enkel konsonant. Det er vanskelig å kreve 100% perfeksjon fra lærere, de er jo bare mennesker de også. Men man skulle jo helst ønske at i alle fall norsklærere kan skrive riktig.

Jeg utaler penal/pennal med lang aaaaa jeg! :)

Jøjje meg -tenk at det skrives pennal og fastelavn! :-) Ja -man blir aldri for gammel til å lære :)

Matt er bare forbokstaven, dette syns jeg er utrolig at en lærer kan få seg til å skrive!

Hvordan kan de lære fra seg riktig skrivemåte til barna, når de skriver så feil selv?

Og så pappegøye, da. Enhver fjomp vet da at det ikke er to p'er i papegøye *rister på hodet*

Håper det er mer fyll i rettskrivingshjernedelen til lærerne når snuppa begynner på skolen.

Gjest fra sine

Er lærerem rettskrivningslærer så synnes jeg det er skremmende, og nestegang burde hun kanskje sjekke stavekontroll på PC, men er dette noe og ta på vei for?

Underviser hun i gymnastikk, matte og fysikk, kan jeg ikke se problemet

Hun er norsklærer..

Ja, jeg tar på vei når lærere gjør elementære (dvs. vanlige, norske ord, ikke fremmedord) skrivefeil..

Man sier vel ikke peeenal??? Pennal eller pennaaal som Flisa sier er vel rettere. :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...