timbux Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Hei jeg er en gutt paa 31 aar som ble uføretrygdet før fylte 25aar.Det vil si at jeg er ung ufør.Jeg lurer paa om jeg har noen muligheter til aa faa dekt mine utgifter til tannlegen da mine tenner er i veldig daarlig stand.Det vil si jeg har ikke okonomi til aa dekke dette selv.Eller er det sann at det var dumt av meg aa bli uforetrygdet,saa tennene mine kan bare raatne?Eller er det saann at jeg maa gaa paa sosialkontoret sammen med de narkomane aa fylle ut 20 skjemaer og 10 samtaler til jeg blir liggende i en maaned etter psykisk utmattelse. HILSEN EN SOM BARE LURER. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Du har ikke krav om å få dekket tannlegen selv om du har ung ufør. Har du ikke penger må du gå på sosialkontoret. Men du kan få dekket tannelegen ved spesielle sykdommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg er hverken narkoman eller på annen måte forskrudd, men avhengig av sosialkontoret for å overleve en periode. Hvis du for eksempel blir syk rett etter studier, eller arbeidsledig rett etter studier kan du f.eks komme i en slik situasjon. Når det gjelder tannbehandling er sosialkontorene etter min erfaring veldig greie. Bestilte time, hadde med meg et overhodet ikke intrikat skjema jeg fikk i posten før jeg skulle dit, sa jeg tjente det og det og trengte penger til tannlege. Før du går dit må du ha hatt en tannlegetime der tannlegen skriver et kostnadsoverslag, ut fra dine røngtenbilder og en undersøkelse. Betalingen for dette blir ført på overslaget. Husk å be om time hos en tannlege, en tannpleier kan ikke skrive ut overslag. Ta med overslaget ned, legg det sammen med søknadspapiret, ellers er det ikke store diskusjonen, et spørsmål om det er lenge siden sist, og om du har noen spesielle sykdommer i munnen slik at du kanskje kan få det dekket av trygdekontoret. Så er du ute igjen. No problem. Hvis du bor i oslo kan du få billigere tannbehandling på tannlegehøyskolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg er hverken narkoman eller på annen måte forskrudd, men avhengig av sosialkontoret for å overleve en periode. Hvis du for eksempel blir syk rett etter studier, eller arbeidsledig rett etter studier kan du f.eks komme i en slik situasjon. Når det gjelder tannbehandling er sosialkontorene etter min erfaring veldig greie. Bestilte time, hadde med meg et overhodet ikke intrikat skjema jeg fikk i posten før jeg skulle dit, sa jeg tjente det og det og trengte penger til tannlege. Før du går dit må du ha hatt en tannlegetime der tannlegen skriver et kostnadsoverslag, ut fra dine røngtenbilder og en undersøkelse. Betalingen for dette blir ført på overslaget. Husk å be om time hos en tannlege, en tannpleier kan ikke skrive ut overslag. Ta med overslaget ned, legg det sammen med søknadspapiret, ellers er det ikke store diskusjonen, et spørsmål om det er lenge siden sist, og om du har noen spesielle sykdommer i munnen slik at du kanskje kan få det dekket av trygdekontoret. Så er du ute igjen. No problem. Hvis du bor i oslo kan du få billigere tannbehandling på tannlegehøyskolen. I Oslo er egenandelen for sosialklienter 1500 kr. Dessuten bruker de ikke takstene til tannlegen men til den "offentlige" tannlegen som er endel lavere enn den billigste tannlegen. Jeg har ringt for å høre hvor denne billige "offentlige" tannlegen er men han tar dessverre ikke pasienter ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 I Oslo er egenandelen for sosialklienter 1500 kr. Dessuten bruker de ikke takstene til tannlegen men til den "offentlige" tannlegen som er endel lavere enn den billigste tannlegen. Jeg har ringt for å høre hvor denne billige "offentlige" tannlegen er men han tar dessverre ikke pasienter ) uhm, hvor skulle man som sosialklient ta de 1500 kronene fra? Jeg for min del bruker den offentlige tannhelsetjenesten .. er det ikke den de sikter til? Det er ikke lett for oss som bor i gokk å forstå seg på storbyen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 uhm, hvor skulle man som sosialklient ta de 1500 kronene fra? Jeg for min del bruker den offentlige tannhelsetjenesten .. er det ikke den de sikter til? Det er ikke lett for oss som bor i gokk å forstå seg på storbyen! Jeg har ringt dit også. Den er bare for pleiepasienter og ikke for resten av oss. Nei, hvor sosialklienter skal ta pengene fra? De må enten betale fra normen eller dele opp regningen og betale litt hver måned, Dette er helt sant selv om man nesten kan tro det er fleip. Du kan tro de ble forbannet når jeg ringte og lurte på hvor den "billige" tannlegen var. Han ligger nemlig godt under den vanlige taksten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg har ringt dit også. Den er bare for pleiepasienter og ikke for resten av oss. Nei, hvor sosialklienter skal ta pengene fra? De må enten betale fra normen eller dele opp regningen og betale litt hver måned, Dette er helt sant selv om man nesten kan tro det er fleip. Du kan tro de ble forbannet når jeg ringte og lurte på hvor den "billige" tannlegen var. Han ligger nemlig godt under den vanlige taksten. Dette er jo helt forrykt. Hjelper det ikke å klage? Jeg har ingen egenandel, men nå er ikke min tannbehandling særskilt dyr heller. De var faktisk lettet da de så overslaget. Eneste som blir å koste penger er valiumen, for den dekker jeg selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Dette er jo helt forrykt. Hjelper det ikke å klage? Jeg har ingen egenandel, men nå er ikke min tannbehandling særskilt dyr heller. De var faktisk lettet da de så overslaget. Eneste som blir å koste penger er valiumen, for den dekker jeg selv :-) Nå har jeg heldigvis ikke vært avhengig av sosialkontoret på lenge men kjenner flere som går dit. Men jeg ringt et par ganger for å få hjelp selv om jeg ligger over normen bl.a en tannlegeregning som var i største laget. Så dette er regelen. Jeg fikk uansett avslag og ble fortalt at jeg kunne låne på leiligheten min for å betale regningen. Og så har jeg ringt for å spørre om det er mulighet for å få hjelp til å få minstemann på skolen de dagene jeg er syk men det var også blankt avslag. Ringte etter forslag fra legn min og folk her på Dol. De forsto ikke problemet. Jeg kunne vel spørre en nabo. Det er lett midt i byen og naboer er noe man er på nikk med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Nå har jeg heldigvis ikke vært avhengig av sosialkontoret på lenge men kjenner flere som går dit. Men jeg ringt et par ganger for å få hjelp selv om jeg ligger over normen bl.a en tannlegeregning som var i største laget. Så dette er regelen. Jeg fikk uansett avslag og ble fortalt at jeg kunne låne på leiligheten min for å betale regningen. Og så har jeg ringt for å spørre om det er mulighet for å få hjelp til å få minstemann på skolen de dagene jeg er syk men det var også blankt avslag. Ringte etter forslag fra legn min og folk her på Dol. De forsto ikke problemet. Jeg kunne vel spørre en nabo. Det er lett midt i byen og naboer er noe man er på nikk med. Det er jo helt sprøtt. Når det gjelder meg og barnehageplass .. jeg tror ikke de hører hva jeg sier engang. Når jeg fikk papirene nå ser jeg at det ikke engang står at jeg søkte om det, de har ikke behandlet det enda jeg insisterte. Jeg fikk avslag om ekstra penger for å komme over kneika når det gjelder barneklær om våren, avslag. Søkte om å få penger fra den 10februar til den 1 april, det ble den 10 februar til 10 april (jeg har behov for å ha pengene den første for å ha kontroll over økonomien) .. Hvordan skal de hjelpe meg når de i løpet av fire år ikke har kommet med ETT konkret forslag, og ikke engang hører hva jeg sier?? Glad jeg endelig er i stand til å hjelpe meg selv. Skal søke attføring nå, og uansett utfall begynne studier til høsten. Spm er bare hvor mye lån jeg må ta opp, sort of. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Det er jo helt sprøtt. Når det gjelder meg og barnehageplass .. jeg tror ikke de hører hva jeg sier engang. Når jeg fikk papirene nå ser jeg at det ikke engang står at jeg søkte om det, de har ikke behandlet det enda jeg insisterte. Jeg fikk avslag om ekstra penger for å komme over kneika når det gjelder barneklær om våren, avslag. Søkte om å få penger fra den 10februar til den 1 april, det ble den 10 februar til 10 april (jeg har behov for å ha pengene den første for å ha kontroll over økonomien) .. Hvordan skal de hjelpe meg når de i løpet av fire år ikke har kommet med ETT konkret forslag, og ikke engang hører hva jeg sier?? Glad jeg endelig er i stand til å hjelpe meg selv. Skal søke attføring nå, og uansett utfall begynne studier til høsten. Spm er bare hvor mye lån jeg må ta opp, sort of. Obs. innlegget mitt forsvant, jeg tror vi blir slettet. Men du kan sende meg en mail hvis du vil [email protected] Nå må jeg sove. God natt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-527856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg blir faktisk ganske provosert av slike uttalelser. I dag er det vanskelig å få uføretrygd og spesiell som ung, så jeg går ut i fra at det ikke var noe du kunne velge. Uføretrygd beregnet for unge under 25 år er faktsik betydelig høyere enn en som er eldre. Jeg vet ikke hvor stor uføretrygd du har, men sammenlignet med en minstepensjonist over "aldersgrensen" så har du mye høyere pensjon. Trygden er "lønna" til den trygdede og skal langt på vei kompensere for tapt arbeidsinntekt. Det er derfor ikke noe automatikk i at du får alle dine nødvendige utgifter , herunder tannlege, dekt i tillegg. Dersom din inntektssituasjon tilsier det, kan du selvfølgelig søke sosialkontoret om hjelp, men det er ikke (og skal ikke være) slik at en bare kan bortprioritere de nødvendigste utgiftene for så å gå til det offentlige for å få de betalt. Dersom du f.eks. prioriterer høyt forbruk framfor tannlege, så er det ditt valg. I ditt tilfelle, som for alle andre gjelder det å sette tæring etter næring. Det gjelder for folk i alle kategorier. Sosialkontoret skal fungere som et sikkerhetsnett, for folk som av en eller annen grunn faller mellom "to stoler", eller har behov for hjelp i en overgangsperiode. for alt jeg vet så kan du være i sistnevnte situasjon. Men med den innstillingen du tydeligvis har så forventer du at det offentlige uhemmet skal betale utgifter for deg og det blir etter min mening helt galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94495-ung-uf%C3%B8r/#findComment-528265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.