Gå til innhold

chrons-sykdom


hoppende glad

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er ei jente på 21 år som har fått stilt diagnosen chrons-sykdom for ca.3 uker siden. har fått litt informasjon om kostholdet og skal i samtale med ernæringsfysiolog, men vet ikke hvor lang tid det tar før jeg får time. i mellomtiden lurte derfor på om du (eller noen andre der ute...) kan si meg noe om hvordan kostholdet mitt bør være i forhold til sykdommen...???

-jeg har byttet ut melk med Biola, og prøver å lage mat uten melk. kuttet ut brunost.

-er veldig forsiktig med rødt kjøtt, kjøttdeig o.l., men hvor "farlig" er dette???

-kuttet ut smør på brødskiva, og har begynt å steike mat i soya/oliven olje.

Flere tips??? kanskje noen har oppskrifter på matretter som er å anbefale???

håper noen kan gi meg gode råd og tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

jeg er ei jente på 21 år som har fått stilt diagnosen chrons-sykdom for ca.3 uker siden. har fått litt informasjon om kostholdet og skal i samtale med ernæringsfysiolog, men vet ikke hvor lang tid det tar før jeg får time. i mellomtiden lurte derfor på om du (eller noen andre der ute...) kan si meg noe om hvordan kostholdet mitt bør være i forhold til sykdommen...???

-jeg har byttet ut melk med Biola, og prøver å lage mat uten melk. kuttet ut brunost.

-er veldig forsiktig med rødt kjøtt, kjøttdeig o.l., men hvor "farlig" er dette???

-kuttet ut smør på brødskiva, og har begynt å steike mat i soya/oliven olje.

Flere tips??? kanskje noen har oppskrifter på matretter som er å anbefale???

håper noen kan gi meg gode råd og tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Alt dette bør du snakke med den kliniske ernæringsfysiologen om når du får time. De som har Crohns sykdom må ofte redusere fettinnholdet i kosten sin. Det er imidlertid viktig at fettinntaket ikke er for lavt, fordi inntaket av fettløselige vitaminer og essensielle fettsyrer da kan bli for lavt. Den kliniske ernæringsfysiologen vil se på hele kostholdet ditt og vurdere hvilke matvarer du bør øke eller redusere inntaket av. Hun vil også vurdere ditt inntak av alle de forskjellige næringsstoffene, og på grunnlag av det evt. anbefale deg tilskudd av enkelte næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Alt dette bør du snakke med den kliniske ernæringsfysiologen om når du får time. De som har Crohns sykdom må ofte redusere fettinnholdet i kosten sin. Det er imidlertid viktig at fettinntaket ikke er for lavt, fordi inntaket av fettløselige vitaminer og essensielle fettsyrer da kan bli for lavt. Den kliniske ernæringsfysiologen vil se på hele kostholdet ditt og vurdere hvilke matvarer du bør øke eller redusere inntaket av. Hun vil også vurdere ditt inntak av alle de forskjellige næringsstoffene, og på grunnlag av det evt. anbefale deg tilskudd av enkelte næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest (Anonymous)

Har hatt Crohns i snart 20 år, er nå 31. Jeg har det helt topp nå, men har slitt i mange år. Det er en god sjanse for at du klarer å komme i normal gjenge mye raskere enn jeg gjorde.

Det jeg mener er desidert viktigst for deg er å ta ansvar selv for å finne ut hva du tåler og ikke tåler. Det virker det jo som at du er godt i gang med :-) Vær heller ikke redd for å spørre legen spørsmål om alternativ behandling og bivirkninger på de ulike behandlingene. Vær obs. på at graden av bivirkninger varierer mye på de ulike medisinene som finnes for Crohns.

M.h.p. hva du spiser er jeg helt enig med ernæringsfysologen når det gjelder fettinnntakt, men det kan like godt være andre matvarer du bør være vel så forsiktige med. Her er en liste over matvarer crohns pasienter reagerer på. Noen reagerer på mange av de, andre på ingen eller et par: søtsaker, sjokolade, sterkt krydret mat, øl, vin, melk, melkeprodukter, egg.

Husk også på dette når du prøver ut forskjellige matvarer og annet, enkelte matvarer kan du få umiddelbar reaksjon på, men for at du skal merke noen bedring når du kutter ut noe, kan det ta flere uker før bedringen kommer.

Det er alltid interesant og høre hva andre gjør så derfor skal jeg fortelle deg min situasjon:

Jeg kunne tidligere ikke spise noe av det ovenfor uten å få diare, smerter, luft og luktplager osb. Nå spiser jeg det meste uten problemer. Kun melk og egg holder jeg meg unna.

Jeg har kommet fram til endel kosttilskudd som har hjulpet med veldig mye:

- Silikol, fåes på helsekost. 1 spisekje i en dl. vann 1 til 2 ganger om dagen før måltid.

- Astaxin, dette er et vanlig kosttilskudd som er svenskprodusert og som er i ferd med å komme til Norge nå. 1-3 tabletter om dagen

- Vi-siblin, dette er fordi jeg ofte sliter med treg mage. Aldri et problem før :-)

- 3-6 Møllers dobbel hver dag. Dette får du i vanlig kolonial. Dette skal styrke immunforsvaret. Det er faktisk gjort vitenskapelige undersøkelser som viser at tran/fiskeolje er bra for crohns pasienter.

- I perioder tar jeg også Acidophillus kombinert med F.O.S(fra bioCare). Dette tilfører kroppen tarmbakterier og F.O.S er mat for disse. Dersom du f.eks. går eller har gått på en antibiotikakur, kan du risikerer at det er ubalanse i tarmfloraen som det heter. En lik kur kan rette på problemer

OBS! Jeg anbefaler og prøve dette en 4-6 uker. Vet at det også er andre som har hatt god virkning av disse kosttilskuddene. Det er også lurt å prøve en god stund da en sjelden merker den store forskjellen etter kort tid. En betent tarm trenger en del tid på å komme seg.

Husk at dersom du klarer å redusere plangene ved kosttilskudd og endrete matvaner er det en god sjanse for at du kan ta færre medisiner og lavere doser. Du kan også bli raskere bra. Med tanke på at bivikrningene kan være spesielt ekle ved høye langvarige doser, er dette ogs et poeng.

Lykke til!

Er det noe du lurer på, er det bare å sende meg en e-post. Det kan ofte være greitt å utveksle erfaring med en som av erfaring vet hva det dreier seg om. [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...