Gå til innhold

hva kreves for å få adoptere?

Anbefalte innlegg

Gjest ønskerønsker

Samboeren min og jeg har snakket om å adoptere et barn.Hva kreves?

Må vi gifte oss først?

Vi har vært samboere i 10år og har en datter på 8år.Har god råd og alt av materielle ting...

Vi har ikke noe spesielt stort nettverk rundt oss-det trekker vel ned?

Har også hørt at det er en øvre grense på alder-jeg er 30 og samboeren 39 år..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94592-hva-kreves-for-%C3%A5-f%C3%A5-adoptere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest campestre

Ja,det kreves at dere er gift...og ekteskapet må ha en varighet på minst to år , men det teller at dere gar vært samboere i 10 år , det viser at dere her et stabilt forhold.

Nettverk kan være så mye-men det er jo familiene deres og forholdet til dem det blir lagt mest vekt på feks. i en sosialrapport.

Det er vel satt en øvre aldersgrense på 45 år , men i tilfeller der den ene er over denne alderen , ser de på den yngstes alder...

Håper du fikk svar på noen av dine spørsmål.

Lykke til videre , det er en flott måte å få barn på !!!

Hilsen-

heisann,

hvis du/dere går inn på siden www.adopsjon.com så vil du finne svar på mye - og også linker til andre sider som omhandler adopsjon.

Jeg kan i alle fall svare konkret på det du spør om:

* Ja, man må være gift for å kunne adoptere sammen. Samboerskap (med felles adresse i folkereg.) teller med når de beregner varigheten av forholdet deres. I alminnelighet skal forholdet ha vist sin stabilitet og det skal derfor ha vart i minimum 2 år. Noen land setter krav med hensyn på ekteskapets varighet (f.eks. Korea sier at man må ha vært gift i 3 år), mens noen land ikke setter sånne krav.

Hvis dere velger et land uten krav til ekteskapets varighet, så er det tilstrekkelig at dere gifter dere før søknaden sendes til BUFA for godkjenning.

* Sosialt nettverk berøres i sosialrapporten som barnevernskontoret skriver i forbindelse med adopsjonssøknaden. Få og nære venner kan være vel så bra som er stor, 'overfladisk' bekjentskapskrets, så det trenger ikke å være noe negativt i det.

* Når det gjelder alder, så er minimumsalderen 25 år. Det vil si at man MÅ være over 25 år for å få lov til å adoptere. Når det gjelder en øvre aldersgrense så har ofte de ulike landene man kan adoptere fra satt aldersgrense - så da må man sjekke dette i forhold til de land man synes det er aktuelt å adoptere fra. Deres alder er så vidt jeg vet innenfor rammen til de aller fleste land som Norge sammarbeider med i adopsjonssammenheng.

Hvis dere tenker på adopsjon vil jeg anbefale dere å ta kontakt med de 3 foreningene som formilder adopsjon i Norge og be om å få tilsendt (helt uforpliktende) informasjonsmateriell fra disse.

Her er web-adressene:

www.verdensbarn.no

www.adopsjonsforum.no

www.inoradopt.no

Lykke til med et evt. adopsjonsvalg!

hilsen fra ei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...