Gå til innhold

eskorte eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi valgte eskorte 1 gang pga. økonomi og at mannen i huset er selvstendig og vi vurderte det slik at det passet bedre for oss at han var litt hjemme når barnet var i hus. Kan ikke akkurat stenge når man er alene i firmaet.

Vi skal også det med nr. 2 men ønske om å dra ned har vært enda sterkere nå. Man blir veldig nysjerrig på landet og alt det har å tilby.Drømmen er å dra når barne blir litt større.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528469
Del på andre sider

Siden undertegnede har flyskrekk valgte vi eskorte. Men det var ikke et lett valg. Jeg ringte adopsjonstøtten for å høre om hvor mye lengere tid eskorte tok,Men jeg skal hilse å si jeg fikk bakoversveis for hun reagerte voldsomt på at vi skulle velge eskorte. Hun ble nestensint på meg og mente at det var veldig egoistisk tenkt, ( selv om jeg forklarte grunnen) og eskorte tok myyyyyyye lengere tid enn å reise selv.

Det endte med at jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet, og jeg tenkte at jeg klarer vel den flyturen alikevel. Etterhvert begynte jeg å gruve meg for hentereisen, og etter en telefonsamtale med VB bestemte vi endelig at det ble eskorte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528498
Del på andre sider

hks1365380475

Siden undertegnede har flyskrekk valgte vi eskorte. Men det var ikke et lett valg. Jeg ringte adopsjonstøtten for å høre om hvor mye lengere tid eskorte tok,Men jeg skal hilse å si jeg fikk bakoversveis for hun reagerte voldsomt på at vi skulle velge eskorte. Hun ble nestensint på meg og mente at det var veldig egoistisk tenkt, ( selv om jeg forklarte grunnen) og eskorte tok myyyyyyye lengere tid enn å reise selv.

Det endte med at jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet, og jeg tenkte at jeg klarer vel den flyturen alikevel. Etterhvert begynte jeg å gruve meg for hentereisen, og etter en telefonsamtale med VB bestemte vi endelig at det ble eskorte.

Hvor mye lenger tid snakker vi om da...? Vi vurderer også eskorte blant annet pga at min mann er selvstendig næringsdrivende. Vi skal adoptere fra Colombia. Er det andre regler her ang.eskorte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528502
Del på andre sider

Gjest Skjønte ikke helt jeg;o)

På siden, hva/hvem er denne adopsjonstøtten du ringte til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528504
Del på andre sider

Hvor mye lenger tid snakker vi om da...? Vi vurderer også eskorte blant annet pga at min mann er selvstendig næringsdrivende. Vi skal adoptere fra Colombia. Er det andre regler her ang.eskorte?

Det er ikke mulig med eskorte fra colombia. Begge må være med på hentereisen som gjerne varer mellom 2 - 6 uker, avhengig av de ulike distriktenes rutiner og domstolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528510
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mulig med eskorte fra colombia. Begge må være med på hentereisen som gjerne varer mellom 2 - 6 uker, avhengig av de ulike distriktenes rutiner og domstolen.

I Colombia må begge være tilstede de første 14 dagene, etter det kan faktisk en av foreldrene reise hjem, men må legge igjen en "fullmakt".

fikk inntrykk av at det var det de aller fleste amerikanerne gjorde, da de ikke har de sammen permisjonsordningene som vi har. Men det er åltså fullt mulig for oss også at bare en er igjen mens saken går sin gang!

Men anbefaler absolutt at begge blir, en fantastisk opplevelse, og et fantastisk land!!

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528705
Del på andre sider

Hvorfor har de eskorte som ett alternativ, om de ikke synes det er ett fullverdig alternativ. Det lurer nå jeg på.

Lykke til i disse dager, jeg får snart magesår, om du ikke får tildeling snart;-)

Klemmer fra BMS!

P.s. Tar det virklig lenger tid med eskorte og evnt. hvorfor det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528743
Del på andre sider

Jeg leste en stor reportasje i Dagbladets lørdagsmagasin om adopsjon ifjor. Den handlet om et par som møtte sønnen sin på Gardermoen. De hadde valgt eskorte fordi pappaen hadde en sykdom som gjorde det ekstremt ubehagelig for ham å reise i timevis med fly - husker ikke om det var en reumatisk sykdom eller noe muskelgreier. Husker heller ikke hvor gutten kom fra.

Men i hvert fall valgte de da eskorte heller enn å ikke være sammen om å ta imot sønnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528788
Del på andre sider

Gjest undertegner i dag med NN

Hvorfor har de eskorte som ett alternativ, om de ikke synes det er ett fullverdig alternativ. Det lurer nå jeg på.

Lykke til i disse dager, jeg får snart magesår, om du ikke får tildeling snart;-)

Klemmer fra BMS!

P.s. Tar det virklig lenger tid med eskorte og evnt. hvorfor det?

Det er myndighetene i giverlandene som bestemmer hvorvidt man skal ha mulighet til å få barna med eskorte eller ikke. Hvis man ser på India f.eks, så har de nå gått vekk fra denne ordningen, mitt inntrykk er at dette gjøres av hensyn til barna.

Nå mener ikke jeg å si noe negativt om de som velger eskorte, det er ingen andre enn en selv som kan avgjøre hva man ønsker. Men for meg er tanken på å ha barn fra et land jeg aldri har vært i helt fremmed. Man kan lese mye om både kultur og mennesker, men det blir aldri det samme som å se det med egne øyne.

Så er det hensynet til barna, da. Barna i Korea tas vekk fra fosterfamilien og overlates til totalt fremmede mennesker. Så langt likt alle adoptivbarn, men på få dager opplever eskortebarna to slike oppbrudd. Dette kan umulig være godt for barna uansett hvor små de er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528833
Del på andre sider

Det er myndighetene i giverlandene som bestemmer hvorvidt man skal ha mulighet til å få barna med eskorte eller ikke. Hvis man ser på India f.eks, så har de nå gått vekk fra denne ordningen, mitt inntrykk er at dette gjøres av hensyn til barna.

Nå mener ikke jeg å si noe negativt om de som velger eskorte, det er ingen andre enn en selv som kan avgjøre hva man ønsker. Men for meg er tanken på å ha barn fra et land jeg aldri har vært i helt fremmed. Man kan lese mye om både kultur og mennesker, men det blir aldri det samme som å se det med egne øyne.

Så er det hensynet til barna, da. Barna i Korea tas vekk fra fosterfamilien og overlates til totalt fremmede mennesker. Så langt likt alle adoptivbarn, men på få dager opplever eskortebarna to slike oppbrudd. Dette kan umulig være godt for barna uansett hvor små de er?

Hei!

Jeg er prinsipielt enig i det du skriver, men (bombe at det var ett men) jeg synes det er uhørt at man skal måtte "sloss" for og få igjenom noe som er en eksisterende praksiss. Selv hart jeg aldri vært ett øyeblikk i tvil om hva som passer oss best, og selve reisen blir en opplevese jeg gleder meg til og ta del i.

På siste avsnitt skriver du: Så er det hensynet til barna, da. Barna i Korea tas vekk fra fosterfamilien og overlates til totalt fremmede mennesker. Så langt likt alle adoptivbarn, men på få dager opplever eskortebarna to slike oppbrudd. Dette kan umulig være godt for barna uansett hvor små de er?

I korea er desverre praksissen sånn, uansett om vi kommer til og reise ned. Vi får som sagt ikke barnet før dagen vi reiser fra KOrea, da myndighetene har bestemt at barnast beste er og bo hos fosterforeldrene og ikke på ett hotell rom.

Ser jeg skrev ett :fullverdig alternativ, det var vel og ta litt hard i, man mister desverre en stor del, nemlig "opplevelsen av landet", men takk og lov, det kan man jo ta igjen siden. Selv om jo mer man vet og opplever om landet barna våre kommer (til og komme) fra, jo bedre.

Hva india og dems praksiss angår, vet jeg at eskorte fra VB ikke går, men igjennom AF eksisterer denne ordningen enda, så det er tydligvis ikke bare giverlandet som bestemmer.

Jeg vil tro at det og bruke eskorte vil bli mer og mer "avlegs", men så lenge denne ordningen er ett alternativ, må man ha lov til og velge den muligheten også, uten og få så mye negativt mot seg.

Dette ble ett langt og kjedlig svar..........

Ha en god morgen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-528911
Del på andre sider

Hei!

Jeg er prinsipielt enig i det du skriver, men (bombe at det var ett men) jeg synes det er uhørt at man skal måtte "sloss" for og få igjenom noe som er en eksisterende praksiss. Selv hart jeg aldri vært ett øyeblikk i tvil om hva som passer oss best, og selve reisen blir en opplevese jeg gleder meg til og ta del i.

På siste avsnitt skriver du: Så er det hensynet til barna, da. Barna i Korea tas vekk fra fosterfamilien og overlates til totalt fremmede mennesker. Så langt likt alle adoptivbarn, men på få dager opplever eskortebarna to slike oppbrudd. Dette kan umulig være godt for barna uansett hvor små de er?

I korea er desverre praksissen sånn, uansett om vi kommer til og reise ned. Vi får som sagt ikke barnet før dagen vi reiser fra KOrea, da myndighetene har bestemt at barnast beste er og bo hos fosterforeldrene og ikke på ett hotell rom.

Ser jeg skrev ett :fullverdig alternativ, det var vel og ta litt hard i, man mister desverre en stor del, nemlig "opplevelsen av landet", men takk og lov, det kan man jo ta igjen siden. Selv om jo mer man vet og opplever om landet barna våre kommer (til og komme) fra, jo bedre.

Hva india og dems praksiss angår, vet jeg at eskorte fra VB ikke går, men igjennom AF eksisterer denne ordningen enda, så det er tydligvis ikke bare giverlandet som bestemmer.

Jeg vil tro at det og bruke eskorte vil bli mer og mer "avlegs", men så lenge denne ordningen er ett alternativ, må man ha lov til og velge den muligheten også, uten og få så mye negativt mot seg.

Dette ble ett langt og kjedlig svar..........

Ha en god morgen!

At barna bor i fosterfamilien helt til det skal reise hjem sammen med sin nye familie betyr likevel ett oppbrudd mindre enn om det kommer med eskorte. Min påstand blir at det i alle fall ikke er av hensyn til barna man velger eskorte.

Jeg skrev også i innlegget mitt at det er opp til enhver å velge for seg selv, og jeg mente slett ikke å være fordømmende fordi man benytter seg av eksisterende muligheter. Jeg påpeker bare ett par negative ting ved det å velge eskorte, ett av disse er å gjøre overgangen for barnet så lite smertefull som mulig.

Nå kjenner du tydeligvis ikke godt til adopsjoner fra India (hvorfor skulle du det?), men der er lovene forskjellige fra stat til stat. Det er altså ikke ett felles regelverk for hele landet. Dette er nok grunnen til at eskorte/ikke eskorte praktiseres forskjellig hos VF og AF.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-529002
Del på andre sider

Annonse

At barna bor i fosterfamilien helt til det skal reise hjem sammen med sin nye familie betyr likevel ett oppbrudd mindre enn om det kommer med eskorte. Min påstand blir at det i alle fall ikke er av hensyn til barna man velger eskorte.

Jeg skrev også i innlegget mitt at det er opp til enhver å velge for seg selv, og jeg mente slett ikke å være fordømmende fordi man benytter seg av eksisterende muligheter. Jeg påpeker bare ett par negative ting ved det å velge eskorte, ett av disse er å gjøre overgangen for barnet så lite smertefull som mulig.

Nå kjenner du tydeligvis ikke godt til adopsjoner fra India (hvorfor skulle du det?), men der er lovene forskjellige fra stat til stat. Det er altså ikke ett felles regelverk for hele landet. Dette er nok grunnen til at eskorte/ikke eskorte praktiseres forskjellig hos VF og AF.

Hei igjen!

Ser nå at du hadde skrevet noe annet enn jeg leste. Det går litt fort i svingene av og til.*ler*

Vi er nok helt enige du og jeg:)

Syntes uansett at DOK fikk unødvendig negativt snakk fra Adopsjonskontakten.

Ja, så har jeg lært noe nytt om India i dag også. SKal se det kommer godt med i en senere annledning.

Ha en god dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-529009
Del på andre sider

Hei igjen!

Ser nå at du hadde skrevet noe annet enn jeg leste. Det går litt fort i svingene av og til.*ler*

Vi er nok helt enige du og jeg:)

Syntes uansett at DOK fikk unødvendig negativt snakk fra Adopsjonskontakten.

Ja, så har jeg lært noe nytt om India i dag også. SKal se det kommer godt med i en senere annledning.

Ha en god dag.

"Vi er nok helt enige du og jeg:)"

Der ser du! ;-)

"Syntes uansett at DOK fikk unødvendig negativt snakk fra Adopsjonskontakten."

Helt enig! Man har lov til å være uenig i valgene andre gjør, men ingen kan fullt ut sette seg inn i grunnen til at valgene blir gjort. Å "rakke ned" på noen fordi de benytter seg av eksisterende muligheter blir bare meningsløst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94650-eskorte-eller-ikke/#findComment-529117
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...