Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det slår meg stadig hvor opprørte enkelte blir av å høre mer eller mindre uheldige formuleringer fra mennesker omkring oss når det gjelder adoptivbarna våre. Litchis innlegg om Godseier Løvenskjold er et godt eksempel på dette, og det er mange flere slike her på forumet. Misforstå meg ikke! Noen uttalelser er direkte ondskapsfulle og disse bør vi selvsagt slå ned på der og da. Men det aller meste blir sagt uten at det ligger noen vond mening bak. Ofte skyldes det rett og slett uvitenhet og uomtenksomhet fra mennesker som som ikke har gått igjennom en prosess slik vi har. Husk at selv mange adoptivforeldre må jobbe mye med seg selv før de innser at adopsjon er en fullgod måte å få barn på.

Til poenget; Innlegget Godseier Løvenskjold viser med all tydlighet det jeg sier. Jeg nekter å tro at Godseier Løvenskjold valgte å formulere seg som han gjorde fordi han synes det ville være for galt at et adoptert barn skulle arve jordstykket. Detter er selvfølgelig et utslag av en eller annen juridisk finurlighet, eller omgåelse av et smutthull som er påpekt av godseierens advokater. Men Litchi velger å tolke dette i verste mening. Selvfølgelig er mannen rassist!! Hvilke signaler er det vi sender barna ved å fokusere på denne måten? Vi lærer dem å lete etter rasisme i samfunnet som kanskje ikke en gang finne der. Vi lærer dem å ta seg nær av uttalelser som slett ikke var ment sårende. Vi gjør dem rett og slett hårsåre! Ja, jeg er også redd for de holdningene mine barn vil møte ute i skoleverket, men mitt mål er følgende:

Jeg vil lære barna mine å gå bak ordene og se hva som legges i de ordene som sies.

Jeg vil lære dem å ikke tolke andre menneskers utsagn og uttalelser i værste mening.

Jeg vil lære dem å slå ned på ondsinnethet, både den som rettes mot dem selv og mot andre.

Vi må lære ungene TOLERANSE, men IKKE å akseptere urett. For å klare dette må vi også lære dem å se forskjellen. Det gjør vi ikke ved å kalle Godseier Løveskjold for rasist.

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg hix. Jeg forstår selvfølgelig at man blir provosert av slike uttalelser som Løvenskjold skal ha kommet med, men vi må ikke lete med lys og lykte etter antydning til diskriminering av ungene våre. De skal jo vokse opp til å bli trygge selvstendige individer og da må vi ikke som foreldre henge oss for mye opp i ukloke utsagn og tolke alt i verste mening.

Det er klart vi ikke skal godta rassisme, men alt med måte er min mening.

Er forsåvidt enig i at det kan virke mot sin hensikt å rope høyt om rasisme hver gang noen kommer med ubetenksomme bemerkninger. Slike utsagn har som oftest et annet utspring som fx jus i Løvenskjolds eksempel, eller også ren uvitenhet i bankfunksjonærens eksempel lenger nede.

Men på den annen side ligger størstedelen av rasimeutrykk i språket. Og da særlig det vi kaller hverdagsrasisme. Et klassisk eksempel er utsagn som starter med "jeg er ikke rasist men..." Jeg kunne nevnt hundrevis av andre tilsynelatende uskyldige utsagn.

Derfor må vi være bevisste i hva slags språk vi bruker selv, gjøre folk oppmerksomme på hva de sier, og hvordan dette kan oppfattes - ikke bare personlig, men i et større perspektiv.

Hei Hix,

Som du sikkert har sett har jeg også reagert på en uttalelse jeg fikk. Jeg tror at grunnen til at jeg reagerer så kraftig er at jeg er "gravid" og hormonene svinger derfor. En blir noe overfølsom.

Jeg har vært gravid på vanlig måte også, og da reagerte jeg på samme måte på mindre heldige uttalelser. Den gangen ga det seg etter fødselen og jeg håper det også vil gjelde denne gangen.

Det er mulig jeg er mer vàr på uttalelser denne gangen, men det kan komme av Beheim-Karlsen saken og Benjamin-saken. Disse episodene skjedde akkurat da vi hadde bestemt oss for adopsjon så jeg følte at jeg måtte være på vakt slik at ikke noe slikt skulle hende mine barn så sant jeg klarte å forhindre det.

Jeg reagerer ikke voldsomt uttad, kun her på dol for her vet jeg at folk tenker som meg. Det er her det er mulig å få råd og støtte, mine to andre barn vet ikke om redselen min eller hva jeg har blitt fortalt av uvitende mennesker om deres holdninger til adopsjon.

Hilsen

Er forsåvidt enig i at det kan virke mot sin hensikt å rope høyt om rasisme hver gang noen kommer med ubetenksomme bemerkninger. Slike utsagn har som oftest et annet utspring som fx jus i Løvenskjolds eksempel, eller også ren uvitenhet i bankfunksjonærens eksempel lenger nede.

Men på den annen side ligger størstedelen av rasimeutrykk i språket. Og da særlig det vi kaller hverdagsrasisme. Et klassisk eksempel er utsagn som starter med "jeg er ikke rasist men..." Jeg kunne nevnt hundrevis av andre tilsynelatende uskyldige utsagn.

Derfor må vi være bevisste i hva slags språk vi bruker selv, gjøre folk oppmerksomme på hva de sier, og hvordan dette kan oppfattes - ikke bare personlig, men i et større perspektiv.

At hverdagsrasismen ligger i språket er jeg ikke enig i. Hverdagsrasismen kommer til syne gjennom språket, men språket er i seg selv bare ord. Ord er i seg selv nøytrale og helt uten mening. En gjenganger er ordet "Neger". Ordet Neger er kun fem bokstaver uten mening i seg selv. For en guabanamier kan det for det jeg vet bety høygaffel eller pizza. Ord er bare et verktøy for overføring av tanker mellom to mennesker. At noen ønsker å forby bokstavkombinasjonen Neger, er etter min mening fullstendig feil fokus. Om man i Norge innførte dødsstraff for å si Neger ville holdningene bare finne seg andre ord å uttrykke seg igjennom. Vi har ikke oppnådd noe i det hele tatt ettersom folks holdninger jo ikke er endret. Vi må alltid prøve å frigjøre oss fra ord og språklige formuleringer og se bak ordene etter hva avsenderens egentlig mener. Lærer vi barna våre at Neger er et negativt ord, uansett, ja har vi også samtidig sørget for at de føler seg trakasert hver gang de hører ordet, også når det er brukt på en positiv måte.

Gjest momin

At hverdagsrasismen ligger i språket er jeg ikke enig i. Hverdagsrasismen kommer til syne gjennom språket, men språket er i seg selv bare ord. Ord er i seg selv nøytrale og helt uten mening. En gjenganger er ordet "Neger". Ordet Neger er kun fem bokstaver uten mening i seg selv. For en guabanamier kan det for det jeg vet bety høygaffel eller pizza. Ord er bare et verktøy for overføring av tanker mellom to mennesker. At noen ønsker å forby bokstavkombinasjonen Neger, er etter min mening fullstendig feil fokus. Om man i Norge innførte dødsstraff for å si Neger ville holdningene bare finne seg andre ord å uttrykke seg igjennom. Vi har ikke oppnådd noe i det hele tatt ettersom folks holdninger jo ikke er endret. Vi må alltid prøve å frigjøre oss fra ord og språklige formuleringer og se bak ordene etter hva avsenderens egentlig mener. Lærer vi barna våre at Neger er et negativt ord, uansett, ja har vi også samtidig sørget for at de føler seg trakasert hver gang de hører ordet, også når det er brukt på en positiv måte.

Hix,

hvilket land kommer barna dine fra??

Annonse

Gjest momin

Hei momin

De kommer fra Colombia

ok!

Grunnen til at jeg spurte var at jeg lurte på om dine barn hadde afrikansk utseende eller ikke. Det igjen fordi jeg har inntrykk av at mange adoptivforeldre med barn som ikke har afrikanske trekk, lettere aksepterer bruken av ordet neger. Fordi, som de sier; mitt barn er jo ikke neger!

Selv føler jeg meg ikke vel med å bruke neger som betegnelse på mennesker fordi ordet er negativt ladet (eks., drep negeren i forb. med Beheim-saken). Jeg synes man skal akseptere at ei folkegruppe ikke ønsker å bli kalt for negre, og jeg tror heller ikke at det er vi, hvite, som skal bestemme at det er ok å bruke.

Det finnes da mange andre måter å skulle beskrive et menneske på...

Les boka; Hvite løgner, den er bra!

Hei, hix!

Jeg er enig i at balansegangen mellom det hårsårhet og rettferdig harme er svært vanskelig. Det er nok en prosess i seg selv å lære seg til å skille ut hva som bør påpekes og hva vi kan tillate oss å la ligge.

Men jeg er uenig med deg i at mye av det som kommer frem på forumet her er generell hårsårhet

på våre barns vegne fordi de er adoptert. Nettopp her burde vi vel kunne diskutere hvordan vi best kan håndtere situasjoner der vi møter uvitenhet - og noen ganger rasisme.

Vi gjør IKKE barna våre en bjørnetjeneste ved å avdekke ulike former for skjult rasisme; ved å påpeke juridiske finurligheter som i ytterste konsekvens oppleves rasistisk; ved å på en kanskje humoristisk og/ eller konstruktiv måte parere uttalelser som oppfattes sårende, stigmatiserende eller nedsettende, _selvom_ uttalelsen kanskje ikke var ment slik.

Om ikke vi som allerede har vært gjennom en holdningsskapende prosess (der vi muliens har endret våre holdninger til og oppfatninger om mennesker av annen rase og hudfarge enn oss selv), sier ifra, hvordan skal samfunnet da få bukt med uvitenhet og hverdagsrasisme?

Vi lærer ikke barna våre sunn toleranse ved å stilltiende godta slengbemerkninger og direkte feilinformasjon. Det kan være utilsiktet fra vedkommende som uttaler seg, men likefullt er det med på stigmatisere eller nedvurdere den eller de det snakkes om.

Om ikke VI tar opp kampen mot hverdagsrasismen, er vi stilltiende med på å applaudere den. Dessverre.

mener nå

Gjest Litchi

Jeg vet ikke om Løvenskiold er rasist eller ei, og saken om Hakloa dreier seg sannsynligvis mest om jus, det skriver jeg også i innlegget mitt. Men saken blir ikke bedre av det.

Det jeg reagerer på er at det er lov å diskriminere adopterte i forhold til egenfødte. Det har ingenting med å være hårsår å gjøre. Jeg kan faktisk risikere at noen - med loven i hånd - gir pålegg som fører til at det barnet vi evt. kommer til å adoptere ikke får samme rettigheter som det egenfødte barnet vi allerde har. Ikke videre sannsynlig,kanskje, siden jeg ikke befinner meg i en "hakloa - diskusjon", men det finnes sikkert andre mulige situasjoner med et sånt utfall også.

Og det mener jeg faktisk er fryktelig feil ! Adopterte bør og skal ha samme rettigheter - feks i forhold til arv etter foreldre, og ingen bør få muligheten til å legge inn restriksjoner i forhold til det.

Og det gjør Løvenskiold, selv om denne saken nok dreier seg om jus. At fyren er voldsomt snill er i alle fall noe sprøyt !

Når jeg lekte med tanken om å anmelde ham for rasisme, så var det fordi jeg ikke finner noe annet "ord", selv om det angår alle adopterte barn, uansett hudfarge.

Gjest litchi

Siden du har så sterke meninger til mitt innlegg og bruker det som eksempel gjentatte ganger, synes jeg du kunne svart meg i stedet for å lage ny lenke. Bare tilfeldig at jeg oppdaget at innlegget var gjenstand for debatt, det blir litt å gå bak ryggen til, synes jeg.

Gjest anina

Hvis det er en "finurlighet" i loven som gjør at adopterte diskrimineres, bør vi da jammen reagere på det ! Det har ikke med rasisme å gjøre, men med at adopterte ikke blir likestilt med egenfødte. Tror det var det som var Lithis poeng, og ikke at Løvenskiold var rasist,

Annonse

Siden du har så sterke meninger til mitt innlegg og bruker det som eksempel gjentatte ganger, synes jeg du kunne svart meg i stedet for å lage ny lenke. Bare tilfeldig at jeg oppdaget at innlegget var gjenstand for debatt, det blir litt å gå bak ryggen til, synes jeg.

Beklager litchi

Det var uomtenksomt av meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...