kristine5 Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Hallo! Jeg har en jente på 5 år som ikke har lyst til å gå på do. Dette problemet har vi hatt siden hun sluttet med bleie. Da var hun 3 år. Hun har bæsjet og tisset på seg siden da. Tissinga har gått gått i tider. Men bæsjinga går som regel i buksa. Vi har hatt henne inne på sykehusen tå tømming-klyster i 4 dager. Men det ser ikke ut som om det har hjulpet. Hun går på do men i buksa si. Hun skal begynne på skolen til høsten og innen da må vi ha fått hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamor Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Sett på ungen en bleie! For meg høres det ut som om dere har stresset så mye med dette at dere har skapt hele problemet. Tenk å la det stakkars barnet få nederlag etter nederlag når hun tisser og bæsjer i buksa istedenfor å ta det med ro og la henne gå med bleie til hun blir lei. Makan! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-535289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine5 Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Sett på ungen en bleie! For meg høres det ut som om dere har stresset så mye med dette at dere har skapt hele problemet. Tenk å la det stakkars barnet få nederlag etter nederlag når hun tisser og bæsjer i buksa istedenfor å ta det med ro og la henne gå med bleie til hun blir lei. Makan! Vi setter jo på henne bleie også men da går jo alt i bleien. Det virker som om jenta ikke bryr seg. Noen dager går det helt greit, men så begynner vi på an igjen. Alt går i boksa igjen. Me må jo ha hjelp med hele ungen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-535297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamor Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Vi setter jo på henne bleie også men da går jo alt i bleien. Det virker som om jenta ikke bryr seg. Noen dager går det helt greit, men så begynner vi på an igjen. Alt går i boksa igjen. Me må jo ha hjelp med hele ungen. Hvorfor har dere i det hele tatt sluttet med bleie? Hun var jo ikke klar for det! Nå har det blitt en traumatisk sak for henne. Kanskje det beste er å sette på en bleie igjen og vente til hun har glemt alt maset rundt dette - men i hennes alder kan det jo ta tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-535306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine5 Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Hvorfor har dere i det hele tatt sluttet med bleie? Hun var jo ikke klar for det! Nå har det blitt en traumatisk sak for henne. Kanskje det beste er å sette på en bleie igjen og vente til hun har glemt alt maset rundt dette - men i hennes alder kan det jo ta tid. hallo. Tror du vi ikke har prøvd det og. Jeg tror vi må til psykolog eller et eller annet med henne. For jenta bryr seg ikke om hun har gjort på seg eller ikke. Hun kan sitte på do og si at hun ikke må, men går hun ut etterpå så kommer det i buksa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-535313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nofus Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal råde deg til.Jeg regner med at dere har vært hos lege. Jeg har selv hatt problemer med urinveiene hele mitt liv og jeg vet det finnes folk som "lekker"begge veier,men jeg håper du kan få hjelp av en god barnelege.Jeg vet bare litt om urinlekkasje.Jeg har aldri hatt problemer under lek,hopping, dansing,latter eller hosting,men i det øyeblikk jeg kjenner at jeg må tisse greier jeg ikke å holde meg.Det heter hastverkinkontinens og rammer også barn.Det er feil signaler mellom blære og hjerne.Som voksen får jeg hjelp av medisiner,men som barn fikk jeg ingen hjelp.Jeg var heldig som vokste opp på landet,for der var det altid noe å sette seg ned å tisse bak.Ingen forsto at det var noe galt med meg.På skolen var jeg på do hvert annet frikvarter for å holde meg tørr. Dette var vel ikke til noe hjelp,men prøv legen igjen og jeg ønsker deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-535439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 hallo. Tror du vi ikke har prøvd det og. Jeg tror vi må til psykolog eller et eller annet med henne. For jenta bryr seg ikke om hun har gjort på seg eller ikke. Hun kan sitte på do og si at hun ikke må, men går hun ut etterpå så kommer det i buksa. Jeg er enig med mammamor, hun bør ha bleie på fulltid, det fjerner en masse stressfaktor både hos dere og ungen selv. Men, det er nok riktig som du sier, hun trenger profesjonell hjelp for å komme over dette, så et besøk hos en psykolog er nok veien å gå for å løse opp i dette. I mellomtiden tror jeg alle parter er best tjent med at hun har bleie på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-536340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine5 Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg er enig med mammamor, hun bør ha bleie på fulltid, det fjerner en masse stressfaktor både hos dere og ungen selv. Men, det er nok riktig som du sier, hun trenger profesjonell hjelp for å komme over dette, så et besøk hos en psykolog er nok veien å gå for å løse opp i dette. I mellomtiden tror jeg alle parter er best tjent med at hun har bleie på seg. Det er greit at hun har bleie på for da bare tisser og bæsjer hun i den. Men da går vi nesten to skritt tilbake. Det som er problemet er at hun forstår ikke hvorfor hun skal gå på do. Hun er som regel flink men får hun være alene så bæsjer hun på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine5 Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal råde deg til.Jeg regner med at dere har vært hos lege. Jeg har selv hatt problemer med urinveiene hele mitt liv og jeg vet det finnes folk som "lekker"begge veier,men jeg håper du kan få hjelp av en god barnelege.Jeg vet bare litt om urinlekkasje.Jeg har aldri hatt problemer under lek,hopping, dansing,latter eller hosting,men i det øyeblikk jeg kjenner at jeg må tisse greier jeg ikke å holde meg.Det heter hastverkinkontinens og rammer også barn.Det er feil signaler mellom blære og hjerne.Som voksen får jeg hjelp av medisiner,men som barn fikk jeg ingen hjelp.Jeg var heldig som vokste opp på landet,for der var det altid noe å sette seg ned å tisse bak.Ingen forsto at det var noe galt med meg.På skolen var jeg på do hvert annet frikvarter for å holde meg tørr. Dette var vel ikke til noe hjelp,men prøv legen igjen og jeg ønsker deg lykke til. Det er ikke jeg som har problemer det er min datter. Hun har nesten aldri vært tørr. Hun både tisser og bæsjer på seg. Vi har hatt nar til tømming (klyster) på sykehuset men det hjalp litte. for ungen går på do i buksa si. hun fårstår ikke hvorfor hun må gå på do! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nesten samme erfaring Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Har hun vegring mot å "gi slipp" på urin og avføring, og når det kommer så er det fordi hun ikke klarer å holde det lenger? Min datter som var nesten fem år da hun fikk lignende problem (bare med avføring) holdt og holdt og holdt og var helt fortvilet hver gang vi satte henne på do. Selvfølgelig kom det i buksa, det er jo grenser for hvor lenge man klarer å holde. Jeg var aldri i tvil om at det var psykiske årsaker, dette var den ene tingen hun kunne kontrollere i sitt liv. Hun vokser opp sammen med to brødre med adferdsproblemer, og følte seg nok usynlig i all ståken med brødrene. Dette var et kraftig varsko til meg som mor om at noe var galt. Det gikk noen uker før ting normaliserte seg, og da hadde jeg vært hjemme med henne i mange dager og vært alene med henne sånn at hun skulle skjønne at "jeg så henne". Vi fikk også avlastning til en av brødrene hennes for at det skulle bli mer tid og rom for henne. Så - hvis det er psykisk betinget, at dette er det ene din lille jente kan klare å kontrollere, må det jobbes rundt det. All verdens bleier og klyster hjelper ikke når ikke årsaken fjernes. Men nå vet jo selvfølgelig ikke jeg ut fra det lille du skriver her om hvordan din lille frøken har det i hverdagen. Jeg synes bare ikke at det er riktig å gi deg en hel masse dårlig samvittighet fordi du sluttet med bleie på henne når hun var 3 år, årsakene kan være så mange. Synes det er rart at du ikke har fått mer hjelp til dette, det var tidlig snakk om innleggelse på barneavdeling for min jente hvis det ikke rettet seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine5 Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Har hun vegring mot å "gi slipp" på urin og avføring, og når det kommer så er det fordi hun ikke klarer å holde det lenger? Min datter som var nesten fem år da hun fikk lignende problem (bare med avføring) holdt og holdt og holdt og var helt fortvilet hver gang vi satte henne på do. Selvfølgelig kom det i buksa, det er jo grenser for hvor lenge man klarer å holde. Jeg var aldri i tvil om at det var psykiske årsaker, dette var den ene tingen hun kunne kontrollere i sitt liv. Hun vokser opp sammen med to brødre med adferdsproblemer, og følte seg nok usynlig i all ståken med brødrene. Dette var et kraftig varsko til meg som mor om at noe var galt. Det gikk noen uker før ting normaliserte seg, og da hadde jeg vært hjemme med henne i mange dager og vært alene med henne sånn at hun skulle skjønne at "jeg så henne". Vi fikk også avlastning til en av brødrene hennes for at det skulle bli mer tid og rom for henne. Så - hvis det er psykisk betinget, at dette er det ene din lille jente kan klare å kontrollere, må det jobbes rundt det. All verdens bleier og klyster hjelper ikke når ikke årsaken fjernes. Men nå vet jo selvfølgelig ikke jeg ut fra det lille du skriver her om hvordan din lille frøken har det i hverdagen. Jeg synes bare ikke at det er riktig å gi deg en hel masse dårlig samvittighet fordi du sluttet med bleie på henne når hun var 3 år, årsakene kan være så mange. Synes det er rart at du ikke har fått mer hjelp til dette, det var tidlig snakk om innleggelse på barneavdeling for min jente hvis det ikke rettet seg. Hva gjorde du med din datter? Hu mi er svært smart og oppegående jente. Hun går i barnehagen og er med venner, hun er ute hjemme blant venner. Men jeg vet ikke om vennene hennes reagere på at hun har gjort på seg. For et 1/2 år siden kunne vi sette henne på do for dotrening, men som regel kom der ingen ting bare skrik for at hun ikke må! men så sot vi henne få komme av for hun sa at hun skulle gå på do. Men etter en stund kom det i buksa. Ikke vet jeg. Det virker mange ganger at jenta ikke fårstår hvorfor hun må gå på do. Den dag i dag kan hun klare å gå på do, men ikke alltid. Vi har prøvd både leger, helsesøster men liten hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nesten samme erfaring Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hva gjorde du med din datter? Hu mi er svært smart og oppegående jente. Hun går i barnehagen og er med venner, hun er ute hjemme blant venner. Men jeg vet ikke om vennene hennes reagere på at hun har gjort på seg. For et 1/2 år siden kunne vi sette henne på do for dotrening, men som regel kom der ingen ting bare skrik for at hun ikke må! men så sot vi henne få komme av for hun sa at hun skulle gå på do. Men etter en stund kom det i buksa. Ikke vet jeg. Det virker mange ganger at jenta ikke fårstår hvorfor hun må gå på do. Den dag i dag kan hun klare å gå på do, men ikke alltid. Vi har prøvd både leger, helsesøster men liten hjelp. Som sagt, det var psykiske årsaker til min datters vegring, hun følte nok at hun ble usynlig mellom sine to aktive brødre. Så resepten var masse oppmerksomhet, var hjemme med henne i noen dager, fikk avlastning til den mest aktive broren. Så løste det seg av seg selv. Underveis fikk hun klyster og midler som skulle bløtgjøre avføringen. Men det kan jo være andre ting som plager jenta di, jeg tror jeg ville forlangt å få komme til barnelege for å utelukke fysiske årsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nofus Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det er ikke jeg som har problemer det er min datter. Hun har nesten aldri vært tørr. Hun både tisser og bæsjer på seg. Vi har hatt nar til tømming (klyster) på sykehuset men det hjalp litte. for ungen går på do i buksa si. hun fårstår ikke hvorfor hun må gå på do! Jeg forsto at det var din datter som har problemet,men jeg prøvde bare å fortelle deg at det er noen barn som har feil i nervesystemet mellom blære og hjerne,slik at dem rett og slett ikke greier å holde seg. Tror en nevrolog kan hjelpe dere.Ønsker dere lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det er greit at hun har bleie på for da bare tisser og bæsjer hun i den. Men da går vi nesten to skritt tilbake. Det som er problemet er at hun forstår ikke hvorfor hun skal gå på do. Hun er som regel flink men får hun være alene så bæsjer hun på seg. Her er jeg faktisk litt uenig med deg. At det skal være et tilbakeskritt at hun går med bleie når hun ikke forstår hvorfor hun skal gå på do, forstår jeg ikke. Syns heller det er et hjelpemiddel for både henne og dere til dere har fått inn en forståelse om dette med dogåing. Bleie vil under prosessen ta vekk en del negativ stress og frustrasjon hos begge parter til dere har fått igang en psykisk behandling av problemet. Bleier er et hjelpemiddel mot urin og avføringslekkasjer og ikke et onde man for enhverpris må/bør unngå å ta i bruk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95592-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-do/#findComment-541629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.