Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter her og venter med spenning på bufa, og prøver å bruke tida på noe nyttig...

Tenker mye på at vi snart skal fortelle lillejenta vår at hun skal bli storesøster, og har lest tips og erfaringer fra dere om det å snakke med barn om adopsjon. Ser at mange av dere bruker begrepene hjertebarn og magebarn, men så kjenner jeg at det blir litt feil! Kanskje jeg ikke hadde reagert hvis vi kun hadde adoptivbarn, men vi har et magebarn som også i høyeste grad er et hjertebarn! Jeg skjønner poenget med å gjøre det like sterkt og verdifullt å få et adoptert barn, men jeg synes på en måte at magebarn blir litt puslete sammenlignet med et hjertebarn!

Er jeg helt på jordet og er det dimensjoner ved begrepene jeg ikke har skjønt, så tar jeg gjerne imot forklaringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår godt hvor du vil hen for jeg har tenkt tanken selv mange ganger. Mitt magebarn vil jo ha like så stor plass i mitt hjertet som mitt neste barn vil ha. Føler derfor selv at det blir litt feil å snakke om magebarn og hjertebarn når jeg en gang skal fortelle vesla at hun skal bli storesøster til en liten bror eller søster fra Kina.

Hva har andre fortalt montro?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-536908
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt akkurat det samme. Jeg har også et egetprodusert barn + et adoptert barn, og synes liksom ikke det blir helt rett å kalle elstejenta magebarn og lillebror for hjertebarn. Reagerer imidlertid ikke på at andre bruker uttrykket hjertebarn om sine adopterte barn - men disse begrepene føles ikke helt rett for meg for følelsene er de samme for begge to. Men jeg har desverre ingen alternative begrep...det viktigste for meg er at de er MINE barn og at jeg er mamma for begge to, og så har eldstejenta en pappa og stemor som ikke bor sammen oss + en stefar som bor sammen oss (bruker ikke stemor og stefar men "navn") og minstemann har i tillegg en fødemor og en fostermor. (Familiebegrepet er heldigvis i endring). Vanskeligere er det ikke synes nå jeg - men jeg bør vel legge til at minstemann fremdeles er så liten og nyankommet at vi har ikke snakket mye om dette enda - men han har sett på bilder av både fødemor og fostermor/mæ i albumet sitt, og vi har begynt å lære han disse begrepene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-536912
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt akkurat det samme. Jeg har også et egetprodusert barn + et adoptert barn, og synes liksom ikke det blir helt rett å kalle elstejenta magebarn og lillebror for hjertebarn. Reagerer imidlertid ikke på at andre bruker uttrykket hjertebarn om sine adopterte barn - men disse begrepene føles ikke helt rett for meg for følelsene er de samme for begge to. Men jeg har desverre ingen alternative begrep...det viktigste for meg er at de er MINE barn og at jeg er mamma for begge to, og så har eldstejenta en pappa og stemor som ikke bor sammen oss + en stefar som bor sammen oss (bruker ikke stemor og stefar men "navn") og minstemann har i tillegg en fødemor og en fostermor. (Familiebegrepet er heldigvis i endring). Vanskeligere er det ikke synes nå jeg - men jeg bør vel legge til at minstemann fremdeles er så liten og nyankommet at vi har ikke snakket mye om dette enda - men han har sett på bilder av både fødemor og fostermor/mæ i albumet sitt, og vi har begynt å lære han disse begrepene.

Nå vet jo ikke jeg hvor gammel minstebarnet ditt er, og hvor innfløkte forklaringer han/hun forstår - men er det ikke nok å si han/hun skal få en søster eller bror og at dere skal reise til Kina for å hente henne/han ? Selv om voksne skjønner at dette ikke er "vanlig prosedyre" når man får barn - vil en 2-3 åring ikke nødvendigvis stille spørsmål om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-536917
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hvor gammel minstebarnet ditt er, og hvor innfløkte forklaringer han/hun forstår - men er det ikke nok å si han/hun skal få en søster eller bror og at dere skal reise til Kina for å hente henne/han ? Selv om voksne skjønner at dette ikke er "vanlig prosedyre" når man får barn - vil en 2-3 åring ikke nødvendigvis stille spørsmål om dette.

Hei og takk for svar! Jenta vår er 2 og helt sikkert ikke klar for infløkte forklaringer, vil nok heller ha en seigmann enn en lillesøster/bror hvis hun får valget! Jeg skrev egentlig innlegget fordi jeg umiddelbart reagerte på begrepsbruken og for å høre om andre har noen tips og erfaringer. Er litt nysgjerrig på om dere med både egenfødte og adoptivbarn bruker dette skillet, eller om dere har andre begreper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-536940
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Jenta vår er 2 og helt sikkert ikke klar for infløkte forklaringer, vil nok heller ha en seigmann enn en lillesøster/bror hvis hun får valget! Jeg skrev egentlig innlegget fordi jeg umiddelbart reagerte på begrepsbruken og for å høre om andre har noen tips og erfaringer. Er litt nysgjerrig på om dere med både egenfødte og adoptivbarn bruker dette skillet, eller om dere har andre begreper?

Som du sikkert allerede har skjønt av mitt innlegg bruker ikke vi disse begrepene fordi de føles ikke riktig for oss. Jeg synes som deg at hjertebarn er et riktig vakkert ord - mens magebarn synes jeg er både kaldt og flatt - og lite betegnende - for relasjonen mellom min datter og meg for det viktigste i denne relasjonen er ikke at jeg har født henne selv - hvis du skjønner hva jeg mener (og det gjør du nok). Mamma-begrepet synes jeg imidlertid sier det meste - og det kan jeg bruke på begge to. Min eldste datter (som er 12 år) spurte forøvrig litt om dette da vi reiste for å hente lillegutt. Hun lurte på om han ble en stebror, halvbror eller "ordentlig bror" og påpekte at hun hadde jo ikke samme pappa som han. Vi pratet litt om dette og hun konkluderte med at det enkleste var å kalle han en "ordentlig bror" for de vokste jo opp i samme hus med samme mamma og de samme rettigheter mht arv etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-536981
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt hvor du vil hen for jeg har tenkt tanken selv mange ganger. Mitt magebarn vil jo ha like så stor plass i mitt hjertet som mitt neste barn vil ha. Føler derfor selv at det blir litt feil å snakke om magebarn og hjertebarn når jeg en gang skal fortelle vesla at hun skal bli storesøster til en liten bror eller søster fra Kina.

Hva har andre fortalt montro?

Hilsen

Nå gir dere meg noe å tenke på gitt :-)

Ennå er det for tidlig å forklare særlig mye, til vår datter på nesten 3. Tidligere tenkte vi på at 'magemamma' kunne være det vi ville bruke. Etterhvert er 'kinamor' og nå 'fødemor' blitt presentert. Jeg tror jeg holder en knapp på de to siste benevningene.

Vi har ikke biologisk fødte barn selv, men vi har jo nevøer og nieser og mange andre kjekke barn, - som det også kan være kjekt å ha en forklaring parat til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-537406
Del på andre sider

Hei! Har ikke lest de andre svarene, men hatten av til deg som tenker over hva som ligger i de uttrykk som blir brukt!! Jeg har barn både gjennom adopsjon og egen fødsel, og begge er da vitterlig både hjerte og mave barn. Det er viktig å huske på at alle har hatt sin mave å vokse i og at alle er født! Enten man har vokst i for alltid mamma sin mave eller ikke. Hos oss har alle i familien vokst i hver sin mave, og det er i grunn en grei fordeling :). Ellers definerer vi ikke ungene våre etter hvordan de ble med i familien -- adopsjon er en prosess - en av flere måter å bygge en familie på, ikke en status man har..... Sånn ser vi på ting her hos oss :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95807-hjertebarn-og-magebarn/#findComment-538268
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...