Gjest løvemamma Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 På foreldreforum er det et spørsmål om man har rett på kontantstøtte om man har forlenget fødselspermisjon. http://forum.doktoronline.no/forum/bin/index.wa?ForumId=1 Her kom det frem noen interessante svar som jeg ikke var klar over. Sakser noe fra et av svarene: "Glemte å si at jeg også spurte Irene Grøneng på trygdeforum om det, og hun svarte at man hadde rett til kontantstøtte selv om man mottok fødselspermisjonspenger. Det er bare adopsjonsstøtten som ikke kan kombineres med kontantstøtte." ???? kan dette være riktig da?...åpenbart, men dette må vel være et argument for feks å få utvidet kontantstøttetiden for adoptivbarn? Jeg er kanskje litt smålig, men jeg reagerte faktisk litt på dette. For mange av oss adoptivforeldre vil jo aldri kontantstøtte være tilgjengelig rett og slett fordi våre barn har fyllt tre år når vår permisjonstid utløper. Men det er jo tydeligvis mulighet for fleksible løsninger, bare ikke for oss som får adopsjonspenger:-( Synes selvfølgelig det er flott at det er mulighet for å få kontantstøtte samtidig med at man av ulike grunner få utvidet sin permisjonstid, men det brude da være en viss likehet for alle i regelverket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisette Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hei, Jeg mener: Du må først avvikle 39 uker av permisjonen (Adopsjonspermisjon/Fødselspermisjon) innen du kan motta kontantstøtte. I 2001, etter 39 uker, mottok vi kontantstøtte. Jeg gikk over til ulønnet permisjon etter adopsjonspermisjonen som var 100 % i 39 uker. Men det kan ha skjedd endringer uten at jeg har klart å holde meg oppdatert :0) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løvemamma Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hei, Jeg mener: Du må først avvikle 39 uker av permisjonen (Adopsjonspermisjon/Fødselspermisjon) innen du kan motta kontantstøtte. I 2001, etter 39 uker, mottok vi kontantstøtte. Jeg gikk over til ulønnet permisjon etter adopsjonspermisjonen som var 100 % i 39 uker. Men det kan ha skjedd endringer uten at jeg har klart å holde meg oppdatert :0) Mvh Jeg er klar over dette er regelverket. Det jeg reagerte på var at man kan heve både kontantstøtte _og_ permisjonspenger dersom man har utvidet fødselspermisjon, mens man ikke kan heve både kontantstøtte og adopsjonspenger. Jeg stusset rett og slett på ordlyden i regelverket i svaret fra trygdeeksperten. Nå er jeg primært ikke ute etter at vi adoptanter skal få både adopsjonspenger og kontantstøtte, men mer rettferdighet i ordningen slik at våre barn også kan nyte godt av kontantstøtteordningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffe Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg er klar over dette er regelverket. Det jeg reagerte på var at man kan heve både kontantstøtte _og_ permisjonspenger dersom man har utvidet fødselspermisjon, mens man ikke kan heve både kontantstøtte og adopsjonspenger. Jeg stusset rett og slett på ordlyden i regelverket i svaret fra trygdeeksperten. Nå er jeg primært ikke ute etter at vi adoptanter skal få både adopsjonspenger og kontantstøtte, men mer rettferdighet i ordningen slik at våre barn også kan nyte godt av kontantstøtteordningen. Hva Irene skrev vet jeg ikke, det du siterer er en videreformidling på foreldreforum, og da kan det ha blitt mistolket underveis... Nå vet jeg ikke om lovverket har endret seg siden vi adopterte i slutten av 2000, men den gang sjekket jeg grundig og fant ut at det var godt mulig å ende opp med parallell adopsjonsstøtte og kontantstøtte. Lovverket sa at kontantstøtte kunne ytes fra første fulle måned etter at perioden for full adopsjonsstøtte (om man tok denne så snart man hadde rett på det) løp ut. Dvs. 39 uker etter omsorgsovertagelse. Hvis noen hadde valgt redusert permisjon, dvs. 49 uker, ville de få kontantstøtte og adopsjonsstøtte samtidig så lenge aldersvilkårene for kontantstøtte var oppfylt (under 3 år, minst 1 år). Faktsik var sannsynligheten for å motta adopsjons/fødselspenger parallelt med kontantstøtten letter i adopsjonstilfeller fordi det er et krav at barnet skal være fylt ett år, og det er mindre vanlig blant fødende enn adopterende når permisjonspengene er slutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løvemamma Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hva Irene skrev vet jeg ikke, det du siterer er en videreformidling på foreldreforum, og da kan det ha blitt mistolket underveis... Nå vet jeg ikke om lovverket har endret seg siden vi adopterte i slutten av 2000, men den gang sjekket jeg grundig og fant ut at det var godt mulig å ende opp med parallell adopsjonsstøtte og kontantstøtte. Lovverket sa at kontantstøtte kunne ytes fra første fulle måned etter at perioden for full adopsjonsstøtte (om man tok denne så snart man hadde rett på det) løp ut. Dvs. 39 uker etter omsorgsovertagelse. Hvis noen hadde valgt redusert permisjon, dvs. 49 uker, ville de få kontantstøtte og adopsjonsstøtte samtidig så lenge aldersvilkårene for kontantstøtte var oppfylt (under 3 år, minst 1 år). Faktsik var sannsynligheten for å motta adopsjons/fødselspenger parallelt med kontantstøtten letter i adopsjonstilfeller fordi det er et krav at barnet skal være fylt ett år, og det er mindre vanlig blant fødende enn adopterende når permisjonspengene er slutt. Som jeg også kommenterte overfor Lisette er jeg fullt klar over at man kan heve kontantstøtte etter 39 uker. Men jeg er ikke helt enig i at man kan heve både adopsjonspenenger og kontantstøtte etter 39 ukers perm. Om man velger å fordele permisjonen over 49 uker får man 80% av lønnen - altså like mye penger fordelt over ulik tid.......bare for å kverulere litt;-) Selvfølgelig kan ordlyden i Irenes forklaring ha blitt sitert feil underveis, men jeg tror nok det ligger ganske nær sannheten;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffe Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Som jeg også kommenterte overfor Lisette er jeg fullt klar over at man kan heve kontantstøtte etter 39 uker. Men jeg er ikke helt enig i at man kan heve både adopsjonspenenger og kontantstøtte etter 39 ukers perm. Om man velger å fordele permisjonen over 49 uker får man 80% av lønnen - altså like mye penger fordelt over ulik tid.......bare for å kverulere litt;-) Selvfølgelig kan ordlyden i Irenes forklaring ha blitt sitert feil underveis, men jeg tror nok det ligger ganske nær sannheten;-) Nå har jeg sjekket hva Irene skrev, og etter all sannsynlighet viste du til denne tråden: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1020421 Der påstår først Irene nøyaktig det du sier (at parallelløp er umulig), hvorpå hun faktisk ble korrigert av GIN og så innrømmet at hun tok feil, med link til lovverket! Konklusjon er at du kan få kontantstøtte fra 39 uker etter omsorgsovertagelse, og dette er totalt uavhengig av hva du mottar eller ikke mottar av permisjonspenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løvemamma Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Nå har jeg sjekket hva Irene skrev, og etter all sannsynlighet viste du til denne tråden: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1020421 Der påstår først Irene nøyaktig det du sier (at parallelløp er umulig), hvorpå hun faktisk ble korrigert av GIN og så innrømmet at hun tok feil, med link til lovverket! Konklusjon er at du kan få kontantstøtte fra 39 uker etter omsorgsovertagelse, og dette er totalt uavhengig av hva du mottar eller ikke mottar av permisjonspenger. Takk for at du tok deg bryet med å finne linken:-) (Hvordan klarer du å legge inn en link som virker i innlegget, forresten?) Det har kanske ikke kommet klart nok frem ,men det er ikke problemstillingen rundt når vi har krav på kontantstøtte - fra 39 eller49 uker som var mitt poeng. Jeg visste om dette, og jeg mener at man ikke får utbetalt noe mere fra trygdekontoret selv om man får utbetalt kontantstøtten etter 39 uker, så lendge den totale utbetalingen av adopsjonspenger blir det samme om man velger 100% lønn i 39 uker, eller 80% i 49 uker, men nok om det. Mitt poeng var egentlig argumentasjonen om at man kan kombinere _utvidede_ fødselspenger og kontantstøtte,(vel og bra) mens mange av oss adoptivforeldre ikke kan dra nytte av kontantstøttteordningen i det hele tatt, rett og slett fori barna vår har blitt for gamle, eller nærmer seg tre år når vår permisjonstid er over. Jeg blander sikkert kortene litt her, men jeg er i utgangspunktet oppgitt over urettferdigheten i kontantstøtteordningen for mange adoptiv barn og foreldre. Vet at dette er en sak det jobbes med adoptivpolitisk sammenheng, og håper virkelig det kan komme en endring på dette punktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hei! Jeg skjønner hva du mener: dersom du adopterer et barn som er 13 mnd og dermed får adopsjonspenger i 39/49 uker etter adopsjonen får du IKKE kontantstøtte. Dersom du derimot har FØDSELSPERMISJON når barnet er 13 mnd får du også kontantstøtte. Har lest svarene på foreldre forum (det var jeg som stillte spørsmålet) + lest lovverket "lov om kontantstøtte" m/forskrifter - og der står det at når barnet er mellom 1 og 3 år får man kontantstøtte dersom barnet IKKE går i barnehage HELLER ikke dersom man mottar adopsjonspenger ELLER barnet bor i instutisjon/fosterbarns ordning. Nå er det med fødselspenger fra barnet er 1 år IKKE vanlig, og bortsett fra de med tvillinger (som har 5 uker ekstra permisjon), gjelder utvidet fødselspermisjon for de som har mottatt pleiepenger under permisjonen - dvs. at barnet har vært så syk at det har vært innlagt svært mye/lenge på sykehus eller har trengt MYE pleie i hjemmet. Jeg vet ikke hvorfor de ikke regner med fødselspenger som en grunn til IKKE å få kontantstøtte fordi man får jo da lønn for å være med sitt barn, men likevel er det kanskje tenkt sånn at de som har fått pleiepenger er i utgangspunktet temmelig belastet og kan trenge ekstra midler for å ta vare på barnet? Ikke vet jeg hvordan de har tenkt de som lagde lovverket, og jeg SKJØNNER at det virker svært urettferdig. Kanskje noe dere bør ta opp med myndighetene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffe Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Takk for at du tok deg bryet med å finne linken:-) (Hvordan klarer du å legge inn en link som virker i innlegget, forresten?) Det har kanske ikke kommet klart nok frem ,men det er ikke problemstillingen rundt når vi har krav på kontantstøtte - fra 39 eller49 uker som var mitt poeng. Jeg visste om dette, og jeg mener at man ikke får utbetalt noe mere fra trygdekontoret selv om man får utbetalt kontantstøtten etter 39 uker, så lendge den totale utbetalingen av adopsjonspenger blir det samme om man velger 100% lønn i 39 uker, eller 80% i 49 uker, men nok om det. Mitt poeng var egentlig argumentasjonen om at man kan kombinere _utvidede_ fødselspenger og kontantstøtte,(vel og bra) mens mange av oss adoptivforeldre ikke kan dra nytte av kontantstøttteordningen i det hele tatt, rett og slett fori barna vår har blitt for gamle, eller nærmer seg tre år når vår permisjonstid er over. Jeg blander sikkert kortene litt her, men jeg er i utgangspunktet oppgitt over urettferdigheten i kontantstøtteordningen for mange adoptiv barn og foreldre. Vet at dette er en sak det jobbes med adoptivpolitisk sammenheng, og håper virkelig det kan komme en endring på dette punktet. OK, skjønner nå hva du mener, at jeg misforstod deg, og at vi igrunnen er ganske enige og like opplyste begge to :-) Det urettferdige med at kontantstøtte ofte ikke når fram til adoptivbarn har vært påpekt her tidligere, og jeg sier meg hjertens enig. En mer rettferdig ordning hadde vel vært at man kan motta kontantstøtte fram til 3 år etter omsorgsovertagelsen, uavhangig av barnets alder. Dette får vi håpe man kan rette på. Det magiske jeg gjør med linker: Akkurat det samme som deg. Av en merkelig grunn fungerer ikke linkene på forhåndsvisning, men det går greit på det endelig innlegget. Den linken du oppgav tidligere her i tråden fungerer utmerket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma til flere Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Når ungene fyller tre bør de uansett gå i barnehage og ikke være hjemme med kontantstøtte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffe Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Når ungene fyller tre bør de uansett gå i barnehage og ikke være hjemme med kontantstøtte! En i og for seg bastant påstand, men i de fleste tilfeller stemmer det nok at ved treårsalder er barnehage tingen. Men adopsjon kan være så mye. Husk at adoptivbarna skal bygge relasjoner og trygghet til sine nye foreldre, det tar tid fordi de ikke bare må begynne fra starten av som alle andre, de må også arbeide seg ut av de minnene og erfaringene de har fra før - noe som av og til kan være tøft for en som har opplevd brudd med omsorgspersoner tidligere. For disse kunne tingen vært en lengre periode med foreldrene for trygghetens skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En mamma til flere Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 En i og for seg bastant påstand, men i de fleste tilfeller stemmer det nok at ved treårsalder er barnehage tingen. Men adopsjon kan være så mye. Husk at adoptivbarna skal bygge relasjoner og trygghet til sine nye foreldre, det tar tid fordi de ikke bare må begynne fra starten av som alle andre, de må også arbeide seg ut av de minnene og erfaringene de har fra før - noe som av og til kan være tøft for en som har opplevd brudd med omsorgspersoner tidligere. For disse kunne tingen vært en lengre periode med foreldrene for trygghetens skyld. Innrømmer at jeg var litt bastant, ja. Og jeg kan forstå at adoptivbarn kan trenge litt mer tid. På den annen side kunne kanskje mine 1-åringer trengt litt mer tid før de begynte i barnehage. Men sånn er det ikke. Og kontantstøtten er ikke det familiepolitiske tiltaket jeg synes er det beste! Bedre med andre ordninger som kan gi foreldre og barn mer tid (f.eks. redusert arbeidstid, bedre permisjoner etc) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/96299-permisjonkontantst%C3%B8tte/#findComment-540775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.