Gå til innhold

NHD sertifikatet tilbake etter sykdom

Gjest det koster masse penger med ny oppkjøring!

Anbefalte innlegg

Gjest det koster masse penger med ny oppkjøring!

Jeg leverte inn sertifikatet mitt for noen år siden pga anfall med bevissthetstap. Man fant, etter å ha gått gjennom et helt system med alle mulige utredninger (legene her mente det var funksjonelle anfall pga at det ikke var funn på EEG) , at det var epilepsi og fant riktige medisiner. Likevel tok det lang tid å bli anfallsfri pga at jeg ble svært dårlig under mine svangerskap. Nå er det 1 år siden siste fødsel, og jeg har ikke hatt anfall i den perioden - fyller dermed helsekravene for å få sertifikatet tilbake.

Har levert inn nødvendige attester til politiet, og legene har skrevet atjeg ikke har bivirkninger, ingen spørsmålstegn om min kjøredyktighet osv. likevel skulle politiet "se på saken når de fikk tid fordi det var gått så lang tid siden jeg hadde sertifikatet sist". De mente at jeg kanskje måtte KJØRE OPP PÅ NYTT?? Kan det være riktig da? Jeg tenkte å ta noen kjøretimer/øvelseskjøre litt til å komme inn i kjøringen igjen,men det må da være urimelig at jeg skal kjøre opp på nytt?

Jeg hadde sertifikatet i 10 år før jeg fikk epilepsi.

Har du vært borti slike saker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96379-nhd-sertifikatet-tilbake-etter-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke høre med kjøreskolen om hva som er nødvendig for deg å ta opp igjen da?

Vil tro at du ikke trenger å ta alt. De som har mistet lappen pga at de har kjørt for fort trenger jo ikke det.

Har hørt med kjøreskolen - de hadde aldri vært borti at noen måtte kjøre opp på nytt når man fikk tilbake sertifikatet etter helsemessige årsaker!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ut fra det du skriver tolker jeg det som at det er minst 4-5 år siden du kjørte bil.

I slike tilfeller er det helt vanlig (og etter min mening helt rimelig) at en forlanger ny oppkjøring.

F.eks. er det vanlig at en etter promillekjøring mister førerkortet i 2 år. Da er det obligatorisk med ny oppkjøring. Ikke som en tilleggsstraff, men fordi 2 års fravær fra kjøring krever ny dokumentasjon på at en fyller kravene for å kjøre bil.

Som medtrafikant ville jeg synes det var helt uforsvarlig om du etter en slik sykehistorie og så langt fravær skulle slippes ut i trafikken uten ny test.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...