Gå til innhold

Adopsjonsforum er saksøkt...

Anbefalte innlegg

Gjest Grøss & gru

En familie har saksøkt AF for at barnet deres har senere vist seg å ha skader som de ikke hadde fått noen beskjed om.

Les mer om det her:

http://www.adopsjonsforum.no/nyheter.htm

Vi skal selv adoptere gjennom AF og jeg må si jeg er temmelig skeptisk etter dette. Har de så dårlig kontroll på barnas helse?

Hva med å ha en egen norsk lege som undersøker barna før de kommer til norge? Det burde la seg ordne.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97078-adopsjonsforum-er-saks%C3%B8kt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke adoptant

Hvem skal vi saksøke som føder barn med skader? En har ingen garanti for hvilken ballast et barn har med seg ved fødsel. Selv har jeg fått to funksjonshemmede barn, men å saksøke noen for dette virker helt absurd!

Et barn er ingen bruktbil med byttegaranti. Synes det virker helt hjerteløst å saksøke pga et barns handicap. Her i Norge har vi så mange ordninger og hjelpetiltak, synes foreldrene burde være glad for at deres barn har kommet til et land hvor dette barnet har de beste muligheter. Eller skulle det bare blitt i et kanskje fattig hjemland og blitt stuet vekk eller i verste fall ikke levd videre?

Annonse

Gjest heller ikke adoptant

Hvem skal vi saksøke som føder barn med skader? En har ingen garanti for hvilken ballast et barn har med seg ved fødsel. Selv har jeg fått to funksjonshemmede barn, men å saksøke noen for dette virker helt absurd!

Et barn er ingen bruktbil med byttegaranti. Synes det virker helt hjerteløst å saksøke pga et barns handicap. Her i Norge har vi så mange ordninger og hjelpetiltak, synes foreldrene burde være glad for at deres barn har kommet til et land hvor dette barnet har de beste muligheter. Eller skulle det bare blitt i et kanskje fattig hjemland og blitt stuet vekk eller i verste fall ikke levd videre?

Nå er det vel sånn at mange adoptivbarn kommer med skader som er "påført" under svangerskapet som følge av underærnæring, rusmisbruk, sykdom o.l og noen adoptivbarn er blitt "skadet" etter fødselen pga mangel på kontakt og omsorg og ustbil tilværelse. Dette er "skader" som egenfødte barn ikke får fordi man velger å ta hensyn under graviditeten og etter fødselen.

Noen barn har selvfølgelig handicap selv om alle forhåndsregler er tatt (og fulgt) men her vil en stor andel blivende mødre få vite det under ultralyden og har dermed mulighet til å forberede seg på hva man har i vente.

Så vidt jeg husker så var vel kjernen i saken den at AF IKKE hadde gjort alt de kunne for å finne ut om helsetilstanden til dette spesielle barnet.

Neida man har ingen garanti for å få friske egenfødte barn, men sjangsen er vel større for det!

Gjest ikke undertegnet her

Hvis barna dine ble handikappet for noe som skjedde UNDER FØDSELEN fordi en eller annen ikke har gjort jobben sin, så er det bra dumt av deg ikke å saksøke dem og på den måten forsøke å sikre dine barns fremtid.

Det er stor forskjell på hvorvidt barnet ville vært handikappet uansett, og handikap som oppstår for eksempel ved en fødsel på grunn av uaktsomhet.

Adoptivforeldre har ingen garantier for friske barn, vi heller. Men jo, vi kan og må kreve at adopsjonsformidlerne våre gir et riktig bilde av det barnet vi får tildelt NÅR OPPLYSNINGENE FINNES. Vi kan ikke akseptere mangelfull ovsersettelse av helsepapirer "for å pynte på det" eller for bevisst eller ubevisst å gi et feil bilde. Det heter seg at sterkt pleietrengende barn som etter all sansynlighet ville få det best i institusjon ikke skal adopteres bort, men hjelpes der de er.

Gjest adoptivmor

Denne debatten har vi allerede hatt, lenger ned. Se:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/index.wa?ForumId=23

Som du vil se, er nok synspunktene noe mere nyanserte enn ditt.

Beklager Grøss& gru, mine ord om mer nyanerthet var til Ikke Undertegnet.

Om AF blir krevet for erstatning i denne saken så er det vel ganske sannsynelig at det kan bli snakk om et høyt beløp. AF har så vidt jeg vet et sikringsfond, men dette har jeg forstått er til å gi støtte til familer som får urimelige høye reisekostnader. Antagelig er dette beløp i en helt annen størrelsesorden. Vet ikke om AF er forsikret mot dette, men dersom AF ikke har mulighet til å betale et eventuelt erstatningsbeløp, hva kan utfallet bli da? Noen må vel betale for at AF skal bestå? Kan regninga bli sendt over til fremtidige adopsjonssøkere i form av høyere kontingenter?Noen jurister her?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...