Gå til innhold

Dumt av meg å ikke trene styrke på beina?


Gjest SATSjenta

Anbefalte innlegg

Vinkelen i knærne og hoften er jo avhengig av høy eller lav plassering på benbrettet :)

Det er også sant, men uten at jeg vet så mye om det så gjetter jeg på at det her finnes en standard.

Jeg bruker uansett bare den med frivekter. Disse maskinene er ubrukelig søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zelig

    15

  • favn

    11

  • SierDuDet

    10

  • magnolia

    2

Mest aktive i denne tråden

Men skuldrene får gjennomgå ved brysttrening, og pull back (om jeg forstår den rett) vil ha en god effekt på skuldrenes bakside.

Men jeg er selvsagt enig med deg i at alt bør trenes.

F.eks. merker jeg selv nå, etter laaaangt avbrekk, at ikke skuldrene henger med. Til tross for svært små vekter når jeg trener bryst så får jeg vondt i skuldrene på en måte som tyder på at de rett og slett er for svake.

Men jeg trener selvsagt forsiden av skuldre hver uke, med to øvelser. Baksiden med en :)

Etter min mening er skuldrene en for stor muskelgruppe til at den får god nok trening av f.eks bryst-trening, eller armtrening for den saks skyld -(tar jo også noe på skuldre). Men det er jo så individuelt hva som er nok -jeg må nok ha endel trening på skuldre for å bli sterkere i rygg/armer. Heldigvis går det fort frem med skuldrene :)

Gjør vondt i starten, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er skuldrene en for stor muskelgruppe til at den får god nok trening av f.eks bryst-trening, eller armtrening for den saks skyld -(tar jo også noe på skuldre). Men det er jo så individuelt hva som er nok -jeg må nok ha endel trening på skuldre for å bli sterkere i rygg/armer. Heldigvis går det fort frem med skuldrene :)

Gjør vondt i starten, men..

Jeg regner skuldre som en like liten muskelgruppe som biceps og triceps, og en muskelgruppe som ikke bør trenes for hardt.

Men når det er sagt trener jeg jo 2 øvelser på forsiden og 1 på baksiden, altså det samme som for armene (2 på biceps og 2 på triceps).

3 på rygg og bryst, 2 på forsiden av bein, 1 på baksiden av bein og 1 på legger.

Uten at det hadde så mye med saken å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her er jeg ikke enig med SierDuDet, eller mulig vi tenker forskjellig.

Beinplassering er slett ikke uvesentlig. Men jeg snakka ikke om bredden (ser egentlig ingen grunn til å variere den), jeg sikta til vinkelen på beina, altså hvor høyt du har dem!

Vinkelen på beina påvirker i hvor stor grad du bruker f.eks. rumpa og andre deler av låra. Bare prøv, så skal du se.

Du gjør forresten rett når du IKKE kjører full ekstensjon, altså at du ikke strekker beina fullt ut og låser knærne.

Ok, jeg forstår hva du mener med vinkel - trodde først du mente avstand mellom føttene. Skal prøve å variere vinkelen og kjenne godt etter...

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er veldig gøy å høre om folk som har begynt å trene og er veldig motiverte :)

Sånn aller først -du trener 3 ganger i uken, med oppvarming på step osv. først om jeg forstår rett, og så tar du styrkeøkten din? En ting du kan tenke på er å kun ta en kort omgang oppvarming først, fordi da har du fulle glykogenlagre til styrketreningen. Så tar du en lengre økt på step osv. etter styrketreningen, en halvtimes tid eller noe. Etter styrkedelen er forbrenningstreningen mest effektiv. MEN hvis du trener step osv for å få økt kondis (du er ikke ute etter forbrenning så vidt jeg husker..), kan du vurdere om du kan gjøre dette en annen dag enn du tar styrke, for å få tatt deg skikkelig ut, en gang i uka eller så. Hvis du har tid. Men det er ikke noen nødvendighet! Du merker helt sikkert fin fremgang i kondisen sånn du gjør nå også, men det er mulig at du når et platå om en stund. Da er det i så fall bare å gjøre om litt på programmet ditt.

Ellers så er det ikke noe å endre på på programmet ditt etter min mening, bortsett fra å variere øvelser og legge til skuldre (kommer mer om det).

Benpress på 90 kilo er imponerende:) Hvis du føler for å prøve en ny øvelse så prøv knebøy. Du kan gjøre det frittstående med eller vektstang, eller bruke stativ med vektstang (Smith machine).

Skuldre bør du absolutt trene, fordi du da får mye mer ut av armtreningen etterhvert. Faktisk så hadde jeg kuttet ut isolerte øvelser for triceps og biceps en stund og kun trent to øvelser for skuldre: skulderløft til siden (i maskin, hvis du ikke vil bruke hantler) og skulderpress oppover (denne har to håndstillinger så den "angriper" i litt ulik vinkel på skulderen). Mange jenter hater å trene skuldre, men det er en veldig takknemmelig muskelgruppe å trene som gir rask fremgang og p.g.a lite underhudsfett ser veldig raskt bra ut! :) Skulderøvelser bruker oftest også armene som hjelpere -derfor kan du kutte ned på armtreningen en liten stund.. Men det er MIN mening, da.

Rygg: Sitte bakover og dra -det er en slags ro-bevegelse du sikter til, ikke sant? Den er bra, synes jeg, men du kan også prøve den der du sitter og skyver to "ruller" med albuene bakover. (Omvendt pec-dec). Så har du en øvelse å variere med. Lats-drag ("kleshengeren", hehe) er kjempebra, og ja, du tar dypere ned i ryggen jo lengre ut du holder. Jo lengre inn du holder, jo mer tar den på armene. Det høres bra ut å ta begge måtene (foran og bak) men kanskje litt tungt med f.eks 3 sett av hver på hver trening? Jeg hadde nok gjort de to øvelsene annenhver gang.

Disse er bra for ryggen begge to, men du kan også variere med den der du ligger på et apparat og ruller ryggen oppover, virvel for virvel. Å ligge å balansere på albuer og tær (plank) er også veldig bra, den tar på hele bolen. Begge disse øver også opp en god kontroll over kroppen.

Romaskin tar både på overkropp og ben, ja, og ikke minst ryggen. Bare ha kontrollen over maskinen, den er lett å gjøre feil.

Pass på å holde bevegeligheten oppe når du trener såpass mye styrke, for å unngå stiv og vond korsrygg igjen -men det dreier seg om å høre på kroppen. Den sier fort fra om det er noe den ikke vil og da må du ikke presse. Benspark bakover kan gi korsrygg-smerter om du legger på for mye vekt og sparker for langt bakover. For hver øvelse, tenk på hvilken muskel du trener og konsentrer deg om den.

Du trenger nok ikke engste deg for noe løs hud på armene så lenge du trener jevnlig, men som sagt, begynn med skulderøvelser og prøv å brems på armene en stund. Du kan selvsagt trene armer hvis du vil, men gjør det i så fall etter skuldertreningen. Det samme prinsippet gjelder også for resten av kroppen: de største muskelgruppene først, og så de mindre.

Skulderløft oppover tar forresten svært godt på triceps.

Dett var vel dett, ikke så mye nytt sikkert, det virker som du vet hva du driver med, du :)

Gleder meg bare til å komme meg til lege på tirsdag og finne ut hvor langt jeg er på vei, jeg. Litt lite konsentrasjon for tiden... :)

Tusen takk for kjempelangt og informativt svar. Skjønner at du liker å dele av kunnskapen din :-)

Ok, jeg har nå fått signaler fra flere her om at jeg antakelig kjører for mye på under oppvarminga. Skal nøye meg med 10 min før styrke og ta 30 min etterpå. Kan ikke dele opp treninga i flere dager, har barn og det krever mye tid og anledning å dra på trening.

'Benpress på 90 kilo er imponerende:)' Synes du? Tatt i betraktning av at jeg begynte på 60 kilo virker det ok, ja.

'Hvis du føler for å prøve en ny øvelse så prøv knebøy.' Hm... da er vi inne på _schvære_ vekter og mye speil. Må vente litt med det der til jeg blir mer husvarm og hjemmevant...

Skal prøve å finne apparatene til de to skulderøvelsene du nevner.

'Rygg: Sitte bakover og dra -det er en slags ro-bevegelse du sikter til, ikke sant?' Neeei... eller kanskje... man sitter og starter lent forover fordi man har presset fra en rulle et godt stykke oppe på ryggen. Så er det da om å gjøre å skyve seg opp i sittende stilling og videre bakover. Armer gjør ingenting. Funker denne?

'du kan også prøve den der du sitter og skyver to "ruller" med albuene bakover. (Omvendt pec-dec).' Hm... må lete for å finne den.

'Disse er bra for ryggen begge to, men du kan også variere med den der du ligger på et apparat og ruller ryggen oppover, virvel for virvel.' Nope, dette vil garantert ta knekken på ryggen, i tillegg til korsryggproblematikken er jeg 'naturlig' , altfor stiv i ryggen, mangler noe svai.

'Romaskin tar både på overkropp og ben, ja, og ikke minst ryggen. Bare ha kontrollen over maskinen, den er lett å gjøre feil.' Hm... ror slik det kjennes 'riktig' ut...

'Pass på å holde bevegeligheten oppe når du trener såpass mye styrke, for å unngå stiv og vond korsrygg igjen -men det dreier seg om å høre på kroppen. Den sier fort fra om det er noe den ikke vil og da må du ikke presse. Benspark bakover kan gi korsrygg-smerter om du legger på for mye vekt og sparker for langt bakover.'

Sånn som jeg har trent hittil, både ryggøvelser og benspark, har jeg ennå ikke kjent noe ubehag i ryggen, det tar jeg som gode tegn på riktig trening.

'de største muskelgruppene først, og så de mindre.' En eller annen sa at man skal trene rygg og mage til slutt fordi disse store muskelgruppene skal 'løfte' resten av treninga. Jaja, det var jo motsatt av hva instruktøren fortalte meg innledningsvis, men jeg vet altså bedre nå!

'det virker som du vet hva du driver med, du :)' Lurer på om jeg har 'talent' for dette faktisk... Er overhodet ikke sterk, men får draget på teknikken likevel virker det som...

Lykke til med legen og termin. Det blir en magisk dato å leve med de neste 7-8 (?) månedene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempelangt og informativt svar. Skjønner at du liker å dele av kunnskapen din :-)

Ok, jeg har nå fått signaler fra flere her om at jeg antakelig kjører for mye på under oppvarminga. Skal nøye meg med 10 min før styrke og ta 30 min etterpå. Kan ikke dele opp treninga i flere dager, har barn og det krever mye tid og anledning å dra på trening.

'Benpress på 90 kilo er imponerende:)' Synes du? Tatt i betraktning av at jeg begynte på 60 kilo virker det ok, ja.

'Hvis du føler for å prøve en ny øvelse så prøv knebøy.' Hm... da er vi inne på _schvære_ vekter og mye speil. Må vente litt med det der til jeg blir mer husvarm og hjemmevant...

Skal prøve å finne apparatene til de to skulderøvelsene du nevner.

'Rygg: Sitte bakover og dra -det er en slags ro-bevegelse du sikter til, ikke sant?' Neeei... eller kanskje... man sitter og starter lent forover fordi man har presset fra en rulle et godt stykke oppe på ryggen. Så er det da om å gjøre å skyve seg opp i sittende stilling og videre bakover. Armer gjør ingenting. Funker denne?

'du kan også prøve den der du sitter og skyver to "ruller" med albuene bakover. (Omvendt pec-dec).' Hm... må lete for å finne den.

'Disse er bra for ryggen begge to, men du kan også variere med den der du ligger på et apparat og ruller ryggen oppover, virvel for virvel.' Nope, dette vil garantert ta knekken på ryggen, i tillegg til korsryggproblematikken er jeg 'naturlig' , altfor stiv i ryggen, mangler noe svai.

'Romaskin tar både på overkropp og ben, ja, og ikke minst ryggen. Bare ha kontrollen over maskinen, den er lett å gjøre feil.' Hm... ror slik det kjennes 'riktig' ut...

'Pass på å holde bevegeligheten oppe når du trener såpass mye styrke, for å unngå stiv og vond korsrygg igjen -men det dreier seg om å høre på kroppen. Den sier fort fra om det er noe den ikke vil og da må du ikke presse. Benspark bakover kan gi korsrygg-smerter om du legger på for mye vekt og sparker for langt bakover.'

Sånn som jeg har trent hittil, både ryggøvelser og benspark, har jeg ennå ikke kjent noe ubehag i ryggen, det tar jeg som gode tegn på riktig trening.

'de største muskelgruppene først, og så de mindre.' En eller annen sa at man skal trene rygg og mage til slutt fordi disse store muskelgruppene skal 'løfte' resten av treninga. Jaja, det var jo motsatt av hva instruktøren fortalte meg innledningsvis, men jeg vet altså bedre nå!

'det virker som du vet hva du driver med, du :)' Lurer på om jeg har 'talent' for dette faktisk... Er overhodet ikke sterk, men får draget på teknikken likevel virker det som...

Lykke til med legen og termin. Det blir en magisk dato å leve med de neste 7-8 (?) månedene :-)

Jeg skjønner hvilken ryggmaskin du mener nå -den får jeg vondt i korsryggen av -men det er nok individuelt. Den andre øvelsen, virvel for virvel kan være god for å øke bevegeligheten i ryggen din, hvis du tør å prøve den. Føler at jeg har mer kontroll der enn i maskinen du nevner, men det er nok som sagt individuelt hva man liker.

Ja, jeg mener også at rygg og mage skal trenes til slutt av den grunn som instruktøren din ga. Jeg begynner imidlertid som regel med latsdrag uansett, men tar andre ryggøvelser som tar på større deler av ryggen og samtidig som mage, på slutten. Tar rull opp-saken og ligge på magen og løfte ben og overkropp. (Den siste må jeg slutte med nå da, som jeg er gravid). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hvilken ryggmaskin du mener nå -den får jeg vondt i korsryggen av -men det er nok individuelt. Den andre øvelsen, virvel for virvel kan være god for å øke bevegeligheten i ryggen din, hvis du tør å prøve den. Føler at jeg har mer kontroll der enn i maskinen du nevner, men det er nok som sagt individuelt hva man liker.

Ja, jeg mener også at rygg og mage skal trenes til slutt av den grunn som instruktøren din ga. Jeg begynner imidlertid som regel med latsdrag uansett, men tar andre ryggøvelser som tar på større deler av ryggen og samtidig som mage, på slutten. Tar rull opp-saken og ligge på magen og løfte ben og overkropp. (Den siste må jeg slutte med nå da, som jeg er gravid). :)

Ok - stoler på deg: Prøver den virvelgreia og holder fast ved kleshengeren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

"Vinkelen på beina påvirker i hvor stor grad du bruker f.eks. rumpa og andre deler av låra. Bare prøv, så skal du se."

Da er jeg enig med deg. Dersom man av en eller annen merklig grunn har beina så høyt oppe at det er nummeret før de sklir av plata, så vil selvsagt rumpa bli koblet inn i alt for stor grad.

Og det viktige med denne øvelsen er at man kobler inn rumpa i så liten grad som mulig.

Hehe, jeg kom til å tenke på en sak. Det finnes forskjellige beinpressmaskiner. Muligheten for å gjøre feil er kanskje større på den type maskin jeg er vant til, hvor plata er relativt stor.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...