Gå til innhold

Amming, apocillin - noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Har du tatt bakterieprøve av melka di? Når ungen din er så liten, er det ofte at dere har fått med dere gule stafylokokker fra sykehuset, og så vidt jeg vet, reagerer de ikke på apocillin. Når du først har begynt på antibiotika er det derssverre ikke sikkert at det kommer noen oppvekst i en bakterieprøve, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen din igjen.

Ang skriking og uro, så kan det være at hun merker apocillinen, men det kan også være mange andre grunner. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med en ammehjelper nær ditt hjemsted. Hun kan hjelpe deg å finne ut av hva som plager barnet ditt, og også gi deg god veiledning på egenbehandling av brystbetennelse, hvis du ikke allerede har fått det. Det er mye som bør passes på parallellt med en antibiotikakur. Se etter Ammehjelpen i telefonkatalogens rosa sider, eller søk på www.ammehjelpen.no. Til slutt: Brystbetennelse krever rask behandling, er ammehjelper selv, så jeg har sett hvor fort det kan utvikle seg.

Gjest februarmamma

Hei.

Har du tatt bakterieprøve av melka di? Når ungen din er så liten, er det ofte at dere har fått med dere gule stafylokokker fra sykehuset, og så vidt jeg vet, reagerer de ikke på apocillin. Når du først har begynt på antibiotika er det derssverre ikke sikkert at det kommer noen oppvekst i en bakterieprøve, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen din igjen.

Ang skriking og uro, så kan det være at hun merker apocillinen, men det kan også være mange andre grunner. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med en ammehjelper nær ditt hjemsted. Hun kan hjelpe deg å finne ut av hva som plager barnet ditt, og også gi deg god veiledning på egenbehandling av brystbetennelse, hvis du ikke allerede har fått det. Det er mye som bør passes på parallellt med en antibiotikakur. Se etter Ammehjelpen i telefonkatalogens rosa sider, eller søk på www.ammehjelpen.no. Til slutt: Brystbetennelse krever rask behandling, er ammehjelper selv, så jeg har sett hvor fort det kan utvikle seg.

Takk for svar! Har ikke tatt bakterieprøve. Symptomene begynte lørdag, begynte med apocillin i går. Feberen er borte i dag og ømheten er borte i brystet. Føler meg helt vanlig igjen. Kan det gå så fort over?

Takk for svar! Har ikke tatt bakterieprøve. Symptomene begynte lørdag, begynte med apocillin i går. Feberen er borte i dag og ømheten er borte i brystet. Føler meg helt vanlig igjen. Kan det gå så fort over?

Det kan godt gi seg så raskt. Har du vært nøye med å tømme brystet og massere ut kulene? Passer du på å holde deg varm, særlig om brystet? Er du/ har du vært unormalt sår på brystvortene? Hvordan begynte brystbetennelsen? Det er også spesielt viktig med renslighet og håndhygiene hvis du har en bakteriell brystbetennelse. Vær også klar over at du er ekstra utsatt for å få trøske (soppinfeksjon) etter en antibiotikakur. Reduser inntaket av sukkerholdige varer som brus og slikkerier, og spis mer yoghurt, enkle tips som er med på å forebygge sopp.

Gjest februarmamma

Det kan godt gi seg så raskt. Har du vært nøye med å tømme brystet og massere ut kulene? Passer du på å holde deg varm, særlig om brystet? Er du/ har du vært unormalt sår på brystvortene? Hvordan begynte brystbetennelsen? Det er også spesielt viktig med renslighet og håndhygiene hvis du har en bakteriell brystbetennelse. Vær også klar over at du er ekstra utsatt for å få trøske (soppinfeksjon) etter en antibiotikakur. Reduser inntaket av sukkerholdige varer som brus og slikkerier, og spis mer yoghurt, enkle tips som er med på å forebygge sopp.

Tusen takk for at du svarer og virker interresert i å hjelpe meg!

Det startet med en sprekk i brystvorten på lørdag, så har det vel sikkert kommet bakterie inn der. et ble veldig sårt. Klarte ikke å amme, så jeg brukte brystskjold (mot mine prinsipper, men jeg var så fortvilet) på 3 amminger. Lørdag kveld, natt til søndag og søndag har jeg ikke gjort annet enn å amme, pumpe, stå i dusjen og massere brystet, hatt varmeflasker på brystet og gått med ulltrøyer, ligget under ullpleddet på sofaen.

Babyen min gråter hele tiden etter at jeg begynte med pencillin. Hun er en helt annen. Føler meg helt frisk. Ikke feber, ikke vondt i brystet. Fristende å slutte på kuren.

Det startet med en sprekk i brystvorten på lørdag, så har det vel sikkert kommet bakterie inn der. et ble veldig sårt. Klarte ikke å amme, så jeg brukte brystskjold (mot mine prinsipper, men jeg var så fortvilet) på 3 amminger. Lørdag kveld, natt til søndag og søndag har jeg ikke gjort annet enn å amme, pumpe, stå i dusjen og massere brystet, hatt varmeflasker på brystet og gått med ulltrøyer, ligget under ullpleddet på sofaen.

Babyen min gråter hele tiden etter at jeg begynte med pencillin. Hun er en helt annen. Føler meg helt frisk. Ikke feber, ikke vondt i brystet. Fristende å slutte på kuren.

Ikke gjør det. Skumle resistente bakterier er ikke fint.

Hvor gammel er hun nå?

Mulig hun reagerer på penicillinen, men du må nok bare bite i det sure eplet.

Dersom det er penicillinen vil det nok gå seg til i løpet av noen dager etter penicillinkuren er avsluttet.

Annonse

Du må for all del ikke kutte ut antibiotikakuren! Selv om infeksjonen er slått tilbake, er det ikke sikkert alle bakteriene er døde. Faren ved å avslutte en antibiotikakur for tidlig, er for det første, at infeksjonen lett blusser opp igjen, men også at bakteriene kan danne resistens mot antibiotikaen. Det vi er særlig redd for ved bakteriell brystbetennelse, er hvis det får utvikle seg slik at det dannes en byll av puss som må fjernes kirurgisk.

Du sier barnet ditt gråter hele tiden. Har du inntrykk av at hun har vondt noe sted? Er det spesielle situasjoner hun gråter mer eller mindre? Her er noen mulige årsaker:

Det er selvfølgelig mulig at hun reagerer på Apocillinen. I såfall er det bare å stålsette seg de dagene kuren varer, og fortsette å gi bryst. Morsmelken er uansett det beste for å lindre og få magen mest mulig i balanse.

Melkemengden går gjerne ned når du er syk, kan ungen være sulten? Da er det igjen bare ett å gjøre: å amme så ofte som mulig.

Kommer det synlig puss ut av det vonde brystet? Hvis barnet har fått i seg puss, kan hun ha fått infeksjonen hun også. Det er ikke sikkert en evt. infeksjon gir seg utslag i feber. Hvis det kommer synlig puss ut sammen med melka, kan hun ikke die på det brystet, da må du melke deg og kaste melka. Ser melka normal ut, er det bare å amme i veg.

Det kan også være et tilfeldig sammenfall i tid mellom starten på antibiotikakuren og noe som gjør at hun skriker. Er du usikker, så ta henne med til legen for en sjekk.

Jeg må til slutt si at jeg synes det er ganske vanskelig og litt skummelt å skulle gi skriftlige råd. Jeg er vant til ammehenvendelser på telefon, og savner den dynamikken og kontakten som er der. Redd for å gå glipp av viktige detaljer og dermed gi feil råd. Derfor håper jeg at hvis du fremdeles er usikker, så tar du kontakt med noen: lege, helsestasjon, eller ringer en ammehjelper som kan følge deg opp bedre enn jeg kan greie via nettet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...