Gå til innhold

Ritalin

Gjest En litt bekymret mor

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 12 år som har ADHD. Graden er ikke så stor ( heldigvis!!) men viser seg i form av konsentrasjonsproblemer,impulsivitet. I lek med andre kommer han ofte opp i konflikter, spesiellt hvis han ikke tar medisinen!

Syns ritalinen har en god effekt på han, noe han er helt enig i selv.

Sitat fra min sønn "hadde så lyst å sparke til en på skolen idag, men jeg fikk det liksom ikke til"

Men så var det bivirkninger... han blir ofte deprimert og sur. Lite matlyst. Syntes også han blir litt "rar". Som om han virker ned dopet.

Liker ikke det!!

Utenom dette har ritalin en god effekt på han.

Lurer på om det er noen andre her som har erfaring med bruk av ritalin, og vil dele sine erfaringer, både på godt og vondt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97240-ritalin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor lenge har han gått på ritalin?

har en sønn som har gått på ritalin snart 1 år. Fikk beskjed av legen på bup at han kunne bli litt deprimert og sårbar den første tiden..men at det som regel ville gå over etter en stund.

Takk for svar!

Han har gått på ritalin i ca 1 år. Har ikke så mange bivirkninger av medisinen, men de store humørsvigningene er til tider veldig slitsomme!!

Dette har vart nå siden han begynnte medisineringen, har ikke gått over.

Er veldig spendt på hvordan disse humørsvigningene blir i puberteten!Tror jeg skal prate med lege om eventuelle endre medisiner, til bruk ved adhd, som ikke har disse bivirkningene.Men det er vel bivirkninger med det meste. Hvordan opplever du ditt barn, i forhold til ritalin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97240-ritalin/#findComment-547524
Del på andre sider

Jenta mi på 11, 5 år har gått på Ritalin i litt over 2 år nå.

Det første året slet hun litt med depresjon , liten matlyst og magevondt.

Legen sa at det var ganske vanlig at de ble litt deppa det første året , fordi hjernen endelig klarte å samle seg bedre , og de hadde godt av den reaksjonen.

Angående liten matlyst , så har vi funnet ut at vi IKKE må gi Ritalinen før matinntak , men etter hun har spist.

Den eneste bivirkningen hun har nå er at hun vokser sakte .

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97240-ritalin/#findComment-548083
Del på andre sider

Takk for svar!

Han har gått på ritalin i ca 1 år. Har ikke så mange bivirkninger av medisinen, men de store humørsvigningene er til tider veldig slitsomme!!

Dette har vart nå siden han begynnte medisineringen, har ikke gått over.

Er veldig spendt på hvordan disse humørsvigningene blir i puberteten!Tror jeg skal prate med lege om eventuelle endre medisiner, til bruk ved adhd, som ikke har disse bivirkningene.Men det er vel bivirkninger med det meste. Hvordan opplever du ditt barn, i forhold til ritalin?

Min sønn har brukt Ritalin i snart 5 år. Det har fungert kjempeflott på alle måter. Det var litt problemer med maten i begynnelsen, men ellers ikke noe.

Han var i utgangspunktet veldig deppa, så etter et år på Ritalin, så fikk han i tillegg antidepressiva, noe som han går på enda.

Det funker supert.

Han begynte med Concerta for ei drøy uke siden, og det har også gått bra.

Når det gjelder vekst, så tror jeg ikke det er noe problem. Poden her vokste ca 15 cm i fjor, men har heldigvis "normalisert" veksten.

Dette ble jo rene solskinnshistorien, men sånn har vi hatt det.

Er det noe du lurer på, kan du sende meg en mail, på: [email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97240-ritalin/#findComment-550031
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg kan bare si litt om de tilfelle jeg har sett på skolen.

En elev som begynte i 1. klasse var temmelig melankolsk etter å ha tatt Ritalin, og kunne lett ta til tårene for ingenting.

Jeg syntes det virket bekymringsfullt, og hva kan slike bevissthetsendringer gjøre på sikt?

De som står barnet nærmest er vel glade for at det kan fungere bedre i samspill med andre, men jeg kan likevel ikke fri meg fra tanken om at noe ikke er riktig. Før i tiden ble det hevdet at Ritalin ikke skulle gis til barn og unge. Hva har skjedd siden den tid?

Dessuten er det et amfetaminderviat som ville fungert som narkotikum på de fleste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97240-ritalin/#findComment-632057
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...