Gå til innhold

Nattavvenning trygt nå?

Anbefalte innlegg

Legger dette innlegget også på foreldreforum da det er større aktivitet der..

Vesla mi har nå blitt 6,5 mnd ca og nå har jeg lyst på endelig å få sove i lengre perioder om nettene. Syns hun vokner litt vel mye, selv om det bare har vært 2 de siste par nettene. Men iom at dagen starter kl. 6 og hun legger seg kl. 21 så er det jo allikevel ikke så lenge mellom måltidene. 2,5-3 timer, kanskje 4 en gang innimellom.

Denne helga "skjer" det ikke noe, så jeg lurte på om jeg og eldstesøster skulle reise til foreldrene mine og la pappaen ta seg av avvenningen. Jeg kommer selvfølgelig til å reise hjem igjen tidlig om morgenen så snart hun vokner for dagen (tipper kl. 6).

Mannen min må LÅVE å ikke la henne skrike alene, men bære, trøste og gi vann. Dette fungerte ihvertfall på storesøster, men hun var 8 mnd. Hun sov da rundt på 3 netter. Men jeg har liksom ikke tro på at det vil gå like greit med denne.....

Jeg gir nå 3 måltider, 2*grøt + middag. Hun er STOR, 67 cm og 8,9 kg. på 6 mnd. kontrollen. I tillegg så har hun fått hele 6 tenner, så hun har vel godt av selv å ikke få mat om natten. Jeg tenker både på søvnen hennes og tennene.

Virker dette greit, eller bør jeg vente enda noen uker? Eller bør jeg ikke gjøre noe i det hele tatt? Kommer hun til å sove rundt av seg selv til slutt? Kan jo ikke bare stappe i henne mere mat heller, hun spiser alt hun får.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97412-nattavvenning-trygt-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser du har fått flere gode svar på foreldreforum også.

Når du lurer på om det er trygt å avvenne henne med nattpuppen nå, tenker du vel på om hun blir sulten, og om melkeproduksjonen går ned. Så lenge hun spiser såpass mye annet, bør hun nok greie seg natten gjennom, særlig hvis hun får et mettende måltid rimelig tett på sengetid. Melkeproduksjonen din vil selvfølgelig gå ned, men det er heller ingen krise. Det aller viktigste bidraget fra morsmelka nå som hun spiser såpass mye annet, er antistoffene, og når melkeproduksjonen går ned, økes konsentrasjonen av disse, slik at hun totalt får i seg like mye. Så disse tingene kan du ta det med ro med.

Det du sier om tenner og nattamming stemmer ikke helt. Jeg vet at den vanlige beskjeden vi får på helsestasjonen er at nattamming skader tennene. Men de undersøkelsene som er gjort på dette området, skiller sjelden mellom pupp og flaske. Det viser seg at når barnet dier, kommer brystvorta så langt bak i munnen på ungen at melka ikke kommer i nevneverdig kontakt med tennene.

Avvenningsopplegget virker for meg helt OK. Men som du sier, det er ikke sikkert det går like greit med henne som med den første. Vi har såvidt begynt et gradvis avvenningsopplegg med minstemann. Han legger seg ca sju, og får påfyll i ellevetiden. Våkner han mellom det, har det lenge vært pappas jobb å roe ham. Nå har vi begynt å strekke to-måltidet litt på samme måten. Men fra da av sover han i vår seng resten av natten. Han blir ett år til søndag, men jeg har ikke følt behov for nattavvenning før nå. Har kanskje noe med at jeg gjerne våkner flere ganger om natten uansett.

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...