Gå til innhold

Gå tilbake til jobben

Anbefalte innlegg

Gjest villanden

Hva skjer hvis arbeidsgiver ikke klarer å tilpasse arbeid, når lege har anbefalt det? Har vært sykmeldt i to og en halv måned og det ble klart med en gang at den ordinære jobben er for tung for meg. Har vært kasteball i systemet siden. Vil ut i jobb igjen fortest mulig og er godt i stand til mange oppgaver. Trenger ikke attføring eller omskolering, vil bare fortsette med samme yrke på en annen måte. Hører skrekkhistorier om andre som går i et helt år og havner på et eller annet rehabilitering eller attføring. Er jeg i fare for det? Noen som vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97608-g%C3%A5-tilbake-til-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest villanden

Jeg vet ikke så mye om det du spør om - men har du vurdert å finne en annen arbeidsgiver?

Det er det jeg har tenkt mest på de siste månedene. Har ikke tall på alle søknadene jeg har sendt. Så langt har jeg ikke lykkes, jeg søker ikke stillinger som jeg er overkvalifisert for eller hvor jeg går ned i lønn. Snart må jeg kanskje vurdere det.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanskelig å svare på når en ikke vet hvilket yrke du har, og hvilke andre muligheter det finnes akkurat hos din arbeidsgiver.

Mange arbeidsoppgaver/stillinger/yrker kan ikke endres.

Å være kvalifisert for, betyr etter min mening at en er i stand til å utføre (ikke bare at en har den teoretiske utdannelsen). Hvis en ikke er i stand til å utføre en konkret jobb, er en heller ikke kvalifisert for den. Da må en finne noe en er kvalifisert for/kan utføre.

Om ens kvalifikasjoner synker, synker også ens verdi på arbeidsmarkedet. For å få jobb, må en kanskje akseptere lønnsnedgang.

Gjest villanden

Det er vanskelig å svare på når en ikke vet hvilket yrke du har, og hvilke andre muligheter det finnes akkurat hos din arbeidsgiver.

Mange arbeidsoppgaver/stillinger/yrker kan ikke endres.

Å være kvalifisert for, betyr etter min mening at en er i stand til å utføre (ikke bare at en har den teoretiske utdannelsen). Hvis en ikke er i stand til å utføre en konkret jobb, er en heller ikke kvalifisert for den. Da må en finne noe en er kvalifisert for/kan utføre.

Om ens kvalifikasjoner synker, synker også ens verdi på arbeidsmarkedet. For å få jobb, må en kanskje akseptere lønnsnedgang.

Jeg er lærer hos Oslo kommune. Det er mange som har havnet i samme situasjon som jeg. Jeg ble satt til en jobb som jeg hadde sagt to ganger på forhånd (ved to anledninger) at jeg ikke mestret. Jeg er bitter på rektor siden hun vet om noe av det jeg har gjennomgått i privatlivet. Jeg har høy utdannelse og holder på med studier nå for å ha noe å drive med i ventetiden. At mine kvalifikasjoner synker nekter jeg, at jeg må finne meg en sekretærjobb f.eks. nekter jeg også. At jeg skal gå ned i lønn fordi jeg har vært så uheldig den siste tiden nekter jeg også. Jeg har full støtte av min fastlege og psykolog. Jeg har kvalifikasjoner for mye annet pedagogisk arbeid enn nødvendigvis undervisning i skolen, men arbeidsmarkedet er trangt. Jeg har søkt utallige stillinger uten noe resultat. Det er lett å gi opp og la seg flyte eller til og med synke. Beklager å si det men svaret ditt provoserte meg.

Jeg er lærer hos Oslo kommune. Det er mange som har havnet i samme situasjon som jeg. Jeg ble satt til en jobb som jeg hadde sagt to ganger på forhånd (ved to anledninger) at jeg ikke mestret. Jeg er bitter på rektor siden hun vet om noe av det jeg har gjennomgått i privatlivet. Jeg har høy utdannelse og holder på med studier nå for å ha noe å drive med i ventetiden. At mine kvalifikasjoner synker nekter jeg, at jeg må finne meg en sekretærjobb f.eks. nekter jeg også. At jeg skal gå ned i lønn fordi jeg har vært så uheldig den siste tiden nekter jeg også. Jeg har full støtte av min fastlege og psykolog. Jeg har kvalifikasjoner for mye annet pedagogisk arbeid enn nødvendigvis undervisning i skolen, men arbeidsmarkedet er trangt. Jeg har søkt utallige stillinger uten noe resultat. Det er lett å gi opp og la seg flyte eller til og med synke. Beklager å si det men svaret ditt provoserte meg.

Dere er bare uenige i definisjonen av ordet 'kvalifisert'. Jeg har en jobb som samsvarer med min teoretiske sivilingeniør utdannelse, og er dermed kvalifisert for jobben. I mine tyngre perioder orker jeg nesten ikke å ta telefonen, langt mindre gjøre noen tunge beregninger, og er på slike tidspunkt overhode ikke kvalifiserf for jobben.

Annonse

Gjest villanden

Dere er bare uenige i definisjonen av ordet 'kvalifisert'. Jeg har en jobb som samsvarer med min teoretiske sivilingeniør utdannelse, og er dermed kvalifisert for jobben. I mine tyngre perioder orker jeg nesten ikke å ta telefonen, langt mindre gjøre noen tunge beregninger, og er på slike tidspunkt overhode ikke kvalifiserf for jobben.

I mine tyngste perioder har jeg overhodet ikke vært kvalifisert for livet. Hvis noen hadde sagt til meg at jeg var ukvalifisert som mor de dagene jeg satt med gips på foten og ikke kunne ta meg av barna mine, da hadde jeg smilt. Ingen er ukvalifisert for en jobb på grunn av sykdomsperioder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...