Gå til innhold

psykiatri hjelp-opplysning

Anbefalte innlegg

Gjest jente med familie

hei! jeg går til poliklinisk behandling for alvorlig depresjon. Noe av grunnen er at jeg er veldig innesluttet. Er veldig ekstremt redd for å be andre om hjelp, dette gjelder også på psyk. Jeg vet egentlig at de er der for å hjelpe meg. Depresjonen er sammensatt av flere faktorer. Akkurat nå er nok den største at jeg en tid tilbake ble utsatt for et overfallsvoldtekt. Gjerningspersonen har i perioder holdt øye med meg og bruk stille terror. dvs. stått utfor huset hvor jeg bor. Snakket til meg på gata i forbifarten. Ingen av disse siste hendelsene er av noen alvorlig karakter. Nå nettopp er han blitt veldig truende igjen. Jeg føler at jeg er blitt lammet av angst. Jeg gjorde avtale med psyk at dersom jeg holdt mine timeavtaler skulle tvangsinleggelse unngås. Tvangsinnleggelse er for meg så krenkende og jeg mister min egen kontroll. Dette bør unngås tror jeg. Problemet er at jeg føler meg så uendelig kravstor når jeg får timer. For meg og min sikkerhet vil 3 dager i uken vært tilsrekkelig i forhold til at jeg ikke vil ta mitt eget liv i fortvilelse. Det er jo ikke mine tanker, men de kommer likevel. Jeg har begynt å knytte meg til min terapaut og det er jo bra, MEN jeg er redd ikke vil kunne frigjøre meg fra henne ved avslutning f.eks. Hun gav meg sitt privanummer og sa at jeg skulle ringe henne dersom ting ble for slitsomme. Dette takket jeg nei til fordi jeg er så redd for å bruke opp folk.

Utifra dette innlegget som sikker er noe rotete kan du fortelle meg om jeg kan ta imot eller "kreve" denne hjelpen. Er så utrolig redd for at folk vil bli lei av meg. Hvorfor vil bry seg om meg. Hender det at (i dette tilfelle psykriatisk sykep. kvinne) Kan opprettholde et vennskap etter endt terapi, det vil jo være en person som jeg eventuelt har stolt og gitt alt til, og slik er vanskelig å miste.

Hilsen jente med barn og mann som er litt usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97695-psykiatri-hjelp-opplysning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen Magna

Ta imot all den hjelpen du blir tilbudt. Det at terapeuten gir deg privatnummert sitt kan nok være godt i en fase av behandlingen.

Men det er en fare ved det at du ikke klarer å sortere vennskapsforhold og terapeutforholdet. Du og din terapeut kan aldri bli venner, merk deg det.

Det kan bli slik at du får problemer med å rive deg løs fra henne dersom det knyttes for streke private bånd mellom dere også.

Akkurat det har jeg erfart selv. Jeg har selv ikke klart helt å forstå mine egne følelser ift. et

terapeutisk forhold, Det er så deilig å ha en nærhet til et menneske som forstår.

Jeg har også merket hvor vanskelig det er å rive seg løs fra et terapeutisk forhold da terapeuten mente jeg var bra.

Men faglig hjelp har DU like mye rett til som noen andre mennesker. Jeg har fått psykiatrisk hjelp,

Hvorfor skulle ikke du få det på lik linje som meg?

Jeg blir også forbannet på dine vegne ift. dennne mannen som har forgiftet ditt liv.

Har du mulighet til politibekyttelse, voldsalarm ol.? Du trenger bekyttelse.

Det er økt fokus i samfunnet ift. slike menn. Jeg håper at du også kan nyte godt av det.

Et budskap til slutt: Stå på for deg selv og kjemp for psykiatisk hjelp til deg selv. Du får ikke slik hjelp hvis det ikke er behov for det. -Og det har du.

Gjest jente med familie

Ta imot all den hjelpen du blir tilbudt. Det at terapeuten gir deg privatnummert sitt kan nok være godt i en fase av behandlingen.

Men det er en fare ved det at du ikke klarer å sortere vennskapsforhold og terapeutforholdet. Du og din terapeut kan aldri bli venner, merk deg det.

Det kan bli slik at du får problemer med å rive deg løs fra henne dersom det knyttes for streke private bånd mellom dere også.

Akkurat det har jeg erfart selv. Jeg har selv ikke klart helt å forstå mine egne følelser ift. et

terapeutisk forhold, Det er så deilig å ha en nærhet til et menneske som forstår.

Jeg har også merket hvor vanskelig det er å rive seg løs fra et terapeutisk forhold da terapeuten mente jeg var bra.

Men faglig hjelp har DU like mye rett til som noen andre mennesker. Jeg har fått psykiatrisk hjelp,

Hvorfor skulle ikke du få det på lik linje som meg?

Jeg blir også forbannet på dine vegne ift. dennne mannen som har forgiftet ditt liv.

Har du mulighet til politibekyttelse, voldsalarm ol.? Du trenger bekyttelse.

Det er økt fokus i samfunnet ift. slike menn. Jeg håper at du også kan nyte godt av det.

Et budskap til slutt: Stå på for deg selv og kjemp for psykiatisk hjelp til deg selv. Du får ikke slik hjelp hvis det ikke er behov for det. -Og det har du.

Hei, jeg vil takke så veldig for et flott og raskt svar. Det hjelper noe at utenforstående personer forteller meg hva jeg skal gjøre.

Har ett spørsmål til, og det er ikke for å bli masete men...

Er det en lov som sier at en terapeut ikke kan omgås tidligere pasienter etter endt terapi?

Jeg har ingen planer i den forstand til å bli "venn" med min terapeut, men dersom man deler samme interesser o.l.

Er det slik at dersom jeg senere vil treffe henne på lik linje med andre menesker at dette for alltid vil være forbudt?

Uansett så gjore det godt å få et svar i en fortvilet situasjon, takk

Gjest hilsen Magna

Hei, jeg vil takke så veldig for et flott og raskt svar. Det hjelper noe at utenforstående personer forteller meg hva jeg skal gjøre.

Har ett spørsmål til, og det er ikke for å bli masete men...

Er det en lov som sier at en terapeut ikke kan omgås tidligere pasienter etter endt terapi?

Jeg har ingen planer i den forstand til å bli "venn" med min terapeut, men dersom man deler samme interesser o.l.

Er det slik at dersom jeg senere vil treffe henne på lik linje med andre menesker at dette for alltid vil være forbudt?

Uansett så gjore det godt å få et svar i en fortvilet situasjon, takk

Psykologene har retningslinjer å gå etter som beskriver dette temaet.

Jeg kan ikke si i farten helt hva disse går ut på. Det er ikke lett for terapeuter å krysse denne grensen mellom profesjon og privatliv. Derfor er det satt opp retningslinjer. - Også fordi det skal beskytte oss klienter.

Vi klienter trenger hjelp til å skille her fordi terapeutene kommer oss så nær innpå livet.

Det kan også bli vanskelig for oss klienter ift. helbredelse å mixe rollene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...