Gå til innhold

Amming og graviditet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sønnen min var 18 mnd da jeg ble gravid igjen, og jeg ammet også 3x daglig. Det var morgen + ved soving midt på dagen + ved leggetid. Først kuttet jeg ut den midterste. Gikk egentlig ganske greit, fordi jeg var dagmamma, så jeg bare satte guttene i hver sin seng, og lot dem jodle og tøyse litt, sang litt for dem osv. Det ble litt hyling innimellom, men det var overraskende lite. Da jeg ville kutte ut kveldspuppen, overtok bare pappa`n hele kveldsstellet. De kom og sa godnatt da de var ferdige på badet, og så var det i seng og synging på sengekanten. Det tok en uke eller to før den vanen også var godt etablert. Så var det morgenpuppen som skulle vekk. Det gikk ikke like enkelt. For det første så jeg at dette ville bli en lang og hard kamp, dessuten oppdaget jeg at jeg faktisk ikke hadde lyst til å avvenne ham helt, så den lille morgensupen beholdt vi. Jeg ammet gjennom hele svangerskapet, dog relativt sporadisk på slutten. Jeg ammer fremdeles begge to, men storebror får bare en gang om morgenen, så sant han ikke er skikkelig syk. Det er selvfølgelig ikke bare enkelt sånn som jeg har gjort det, men det har også sine fordeler. Storebror er nå 3år2mnd, lillebror fylte ett år i helgen.

Jeg ga ham 3-4 uker mellom de to nedtrappingene. Jeg tror det er viktig å ikke gå for fort fram, men gi ham tid til å venne seg til mindre pupp. Det er bra for deg også, at produksjonen reduseres gradvis. I overgangsfasen tror jeg det blir enklere om pappa`n overtar mest mulig i de situasjonene der gutten er vant til å få pupp.

Det er også relativt vanlig at et diebarn avvenner seg selv ganske spontant når mor blir gravid på nytt. Man mener at det har å gjøre med at melken endrer smak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97709-amming-og-graviditet/#findComment-554593
Del på andre sider

Gjest Lisemor

Sønnen min var 18 mnd da jeg ble gravid igjen, og jeg ammet også 3x daglig. Det var morgen + ved soving midt på dagen + ved leggetid. Først kuttet jeg ut den midterste. Gikk egentlig ganske greit, fordi jeg var dagmamma, så jeg bare satte guttene i hver sin seng, og lot dem jodle og tøyse litt, sang litt for dem osv. Det ble litt hyling innimellom, men det var overraskende lite. Da jeg ville kutte ut kveldspuppen, overtok bare pappa`n hele kveldsstellet. De kom og sa godnatt da de var ferdige på badet, og så var det i seng og synging på sengekanten. Det tok en uke eller to før den vanen også var godt etablert. Så var det morgenpuppen som skulle vekk. Det gikk ikke like enkelt. For det første så jeg at dette ville bli en lang og hard kamp, dessuten oppdaget jeg at jeg faktisk ikke hadde lyst til å avvenne ham helt, så den lille morgensupen beholdt vi. Jeg ammet gjennom hele svangerskapet, dog relativt sporadisk på slutten. Jeg ammer fremdeles begge to, men storebror får bare en gang om morgenen, så sant han ikke er skikkelig syk. Det er selvfølgelig ikke bare enkelt sånn som jeg har gjort det, men det har også sine fordeler. Storebror er nå 3år2mnd, lillebror fylte ett år i helgen.

Jeg ga ham 3-4 uker mellom de to nedtrappingene. Jeg tror det er viktig å ikke gå for fort fram, men gi ham tid til å venne seg til mindre pupp. Det er bra for deg også, at produksjonen reduseres gradvis. I overgangsfasen tror jeg det blir enklere om pappa`n overtar mest mulig i de situasjonene der gutten er vant til å få pupp.

Det er også relativt vanlig at et diebarn avvenner seg selv ganske spontant når mor blir gravid på nytt. Man mener at det har å gjøre med at melken endrer smak.

Hei Tly

Takk for fint svar. Når sluttet du og amme største da? Og minste? Eller ammer du begge enda?

Ble eldste sjalu når du ammet minste?

Ser også for meg at vi beholder morgenpuppen??!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97709-amming-og-graviditet/#findComment-554827
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei Tly

Takk for fint svar. Når sluttet du og amme største da? Og minste? Eller ammer du begge enda?

Ble eldste sjalu når du ammet minste?

Ser også for meg at vi beholder morgenpuppen??!!!

Jeg oppdaget ikke før nå at du hadde svart meg. Er visst ikke så bevandret i de tekniske sidene av forumet her. Beklager.

Jeg ammer begge to enda. De er hhv.3år4mnd og 14mnd. Selvfølgelig ble eldste sjalu når den minste opptok mammas fang, men det gjaldt vel like mye oppmerksomheten som akkurat puppen. Men for meg føltes det enklere å møte hans krav om pupp med "Nei, du skal få pupp i morgen tidlig" enn "Nei, du får ikke pupp mer".

Jeg synes puppen er grei å ha når ungene er syke. Det er godt å vite at jeg kan hjelpe dem med et lite bidrag av immunstoffer. Da eldste fikk omgangssyke i vinter, ammet jeg ham 4x daglig de to første dagene (kastet opp en hel natt). Det var godt å vite at han fikk i seg fullverdig næring, ikke bare ris, blåbær og eple. Situasjonen medførte selvfølgelig en solid melkespreng tredje dagen. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97709-amming-og-graviditet/#findComment-622429
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...