Gjest Sysjke Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Hei! Finnes det noen slags statestikk over antall barn med problemer som er adoptert kontra ikke-adopterte (biologiske). Mulig jeg banner i kirka ved å spørre, men jeg synes det er så mange som sier at du har større sjanse for å få barn med problemer hvis du adopterer enn hvis du får biobarn. Derfor lurer jeg på om det stemmer, og evt. hvor mange adopterte barn som sliter med forskjellige ting? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97773-om-problembarn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tar problemene hvis de kommer Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Det finnes bla. en artikkel i en bok som heter Barnevernboka 2003. Den tar for seg barn som har fått tiltak fra barnevernet i perioden 95-99 og sammenligner adopterte med barn som ikke er adoptert. Tallene er hentet fra offisiell barnevernstatistikk. I korthet sier den at adopterte bare unntaksvis forekommer i barnevernet fram til ca fylte 12 år. Derimot er det slik at en del adopterte har problemer i tenårene, og at de kan ha andre typer problemer enn tenåringer som ikke er adoptert. Det viktige er at flertallet av adopterte (8 av 10) faktisk ikke har slike problemer. Når det gjelder problemer som ikke tas opp i barnevernet, men for eks. i BUP/PP, tror jeg ikke det finnes noen statistikk. Det er ikke meningen å bagatellisere at det finnes barn som har problemer, men personlig synes jeg at man glemmer at tenårene faktisk kan være en veldig vanskelig brytningstid for mange ungdommer - men at problemer som adopterte får skrives på 'fordi de er adoptert'-lista. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97773-om-problembarn/#findComment-551281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptant Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Det finnes bla. en artikkel i en bok som heter Barnevernboka 2003. Den tar for seg barn som har fått tiltak fra barnevernet i perioden 95-99 og sammenligner adopterte med barn som ikke er adoptert. Tallene er hentet fra offisiell barnevernstatistikk. I korthet sier den at adopterte bare unntaksvis forekommer i barnevernet fram til ca fylte 12 år. Derimot er det slik at en del adopterte har problemer i tenårene, og at de kan ha andre typer problemer enn tenåringer som ikke er adoptert. Det viktige er at flertallet av adopterte (8 av 10) faktisk ikke har slike problemer. Når det gjelder problemer som ikke tas opp i barnevernet, men for eks. i BUP/PP, tror jeg ikke det finnes noen statistikk. Det er ikke meningen å bagatellisere at det finnes barn som har problemer, men personlig synes jeg at man glemmer at tenårene faktisk kan være en veldig vanskelig brytningstid for mange ungdommer - men at problemer som adopterte får skrives på 'fordi de er adoptert'-lista. Er ikke enig med deg - jeg synes det er feil å bagatellisere og stikke under en stol at det faktisk er en viss andel av adoptivbarna som har problemer, større eller mindre. Det er noe en må være klar over og villig til å akseptere risikoen for når en går til det skritt å adoptere et barn med ukjent bagasje og gener. Selv har vi to diagnosebarn - fra to ulike land, og sliter ganske tungt i perioder. Det er ingen selvsagt ting at en får tilstrekkelig hjelp heller i dagens samfunn med nedskjæringer over alt og elendig kommuneøkonomi. Vi har måttet velge å gå ned i stilling begge to, slik at vi har hver vår dag til å være hjemme, slik at vi kan stille opp på møter, konsultasjoner, foreldresamtaler, tester og undersøkelser - for det kan det bli mye av! Mitt råd er: Vær forberedt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97773-om-problembarn/#findComment-551301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tar problemene hvis de kommer Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Er ikke enig med deg - jeg synes det er feil å bagatellisere og stikke under en stol at det faktisk er en viss andel av adoptivbarna som har problemer, større eller mindre. Det er noe en må være klar over og villig til å akseptere risikoen for når en går til det skritt å adoptere et barn med ukjent bagasje og gener. Selv har vi to diagnosebarn - fra to ulike land, og sliter ganske tungt i perioder. Det er ingen selvsagt ting at en får tilstrekkelig hjelp heller i dagens samfunn med nedskjæringer over alt og elendig kommuneøkonomi. Vi har måttet velge å gå ned i stilling begge to, slik at vi har hver vår dag til å være hjemme, slik at vi kan stille opp på møter, konsultasjoner, foreldresamtaler, tester og undersøkelser - for det kan det bli mye av! Mitt råd er: Vær forberedt! Det var overhodet ikke meningen å bagatellisere at en del barn som er adoptert kan ha tildels svært store problemer, og ja, som adoptant får man barn med ukjente gener og bagasje. Det følger heller ingen garanti med barn, biologiske eller ikke. Poenget mitt var at vi kan ikke vite (og kanskje får vi aldri vite) om alle barna får disse problemene fordi de er adoptert eller om noen av dem ville fått dem uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97773-om-problembarn/#findComment-551335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peetmor Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 i den grad det lar seg gjøre. Personlig så synes jeg det er greit å ha lest om hvilke utfordinger våre barn kan stå ovenfor i oppveksten men jeg ønsker ikke å svartmale dette til et kjent problem. Statestikken forteller oss at det er 2 av 10 adoptivbarn som får utfordringer i oppveksten men hva sier statestikken for biologiske barn? (lurer på jeg har vært på en statestikk i min ungdom (c: ) Men det er nå tanker jeg fikk rundt denne "tråden" og ikke svar på sprøsmålet ditt:o) Uansett så ønsker jeg deg en fin helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97773-om-problembarn/#findComment-551380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Jeg mener å ha sett en undersøkelse som viser at adopterte barn gjennomsnittlig gjør det bedre på skolen enn andre -men jeg er sannelig ikke sikker på opphavet. Husker bare at den ble til en reportasje på Dagsrevyen for noen år siden, og at den tok for seg adopterte som nå er ganske store. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97773-om-problembarn/#findComment-553001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.