Gå til innhold

Flate brystvorter- vil så gjerne amme

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt 3. barn om til sommeren. Etter første fødsel fikk jeg store problemer med ammingen og måtte gi opp etter 3 uker. Da hadde jeg hatt 3 brystbetennelser, blødde fra begge brystvortene og grudde meg til hver ammestund.

Etter andre fødsel fikk jeg god hjelp, og jeg hadde forberedt meg godt. Dette barnet var mer sugelystent enn det første, så det gikk bedre. Men jeg hadde problemer med å få barnet riktig på brystet, for brystvortene mine er ganske flate, iallefall blir de det når jeg har litt spreng.Det endte med store problemer i begynnelsen, men så pumpet jeg og gav flaske til han var ca 3 mnd. Da var det mye lettere å få ham på brystet, og jeg ammet til han var et år.

Jeg vet at det finnes noe som heter niplette som man kan bruke før man blir gravid eller i de første månedene, slik at brystvorten blir dratt mer ut, men jeg har erfart at ammeskjold også drar brystvorten ut. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke slike ammeskjold noen timer hver dag slik at brystvortene blir mer utstående, eller er det ikke så bra å bruke det i siste trimester? Det vil jo bli et slags sug på brystvorten, og jeg er redd for at det kan virke riestimulerende (slik massering av brystvorten gjør).

Jeg er i uke 25. Er det noen som har erfaring med dette, eller kan gi andre tips? Nipletten er ganske dyr, så jeg ønsker ikke å skaffe meg den nå.Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97843-flate-brystvorter-vil-s%C3%A5-gjerne-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foreslår at du tar kontakt med Nasjonalt Ammesenter på Rikshospitalet eller den ammepoliklinikken som er nærmest deg. Jeg vet at det er en på Aker sykehus i Oslo. Der har de kompetanse til å veilede deg.

De tre brystbetennelsene, var de sterile, eller var det bakterier inne i bildet?

På apoteket får du kjøpt bryst-skjell fra AVENT. Disse vil legge et visst press på området rundt brystvorta, men åpne for brystvorta. ( http://www.aventbaby.com/uk/products/catalogue/breast_feeding/breast_shells.html )

Etter fødselene er de også gode om du blir sår. (albuskjell er også godt om du blir sår, men fungerer på en annen måte, nemlig med å holde brystvorten bløt). Du bør bruke brystskjellene så mye du orker frem mot fødselen samt iallefall de første 3-4 ukene etter.

Prøv å dra i brystvorten eller legge kald klut på like før du ammer for å få den til å stå ut, dette vil lette sugetaket til babyen. Du kan også bruke niplette til å dra ut brystvortene med før hvert måltid.

hare1365380455

Du kan ikke bruke niplette mer enn noen minutter før du skal amme! Den kan heller ikke brukes i månedene før fødselen. Jeg har også hatt problemer med amming av første barn, en flat brystvorte. Men nå med nr.2 går det fint. Jeg presser den ut selv, eller hun får det til. Se hvordan det går, ikke stress. Slik en "plastpupp" brukte jeg da jeg ammet første, men det var litt stress. Det kan gå bedre nå, så ikke gru deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...