calendula Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Etter noen alvorlige samtaler med sønnen min på snart 17 år kommer det fram at "alle" drikker rundt/minst 1,5l hjemmelaget vin når de går ut på lørdags kveld. Det synes jeg faktisk er mye - hadde ikke tålt det selv, det er helt sikkert. Er slike mengder vanlig i ungdomskretsene dine unger vanker i? Det skumle er at han ikke virker spesielt påvirket når han kommer hjem... Hva slags sanksjoner har man i realiteten overfor en 17 åring som ikke holder seg til avtaler han har gjort med foreldrene. Husarrest har jeg lite tro på, hvis han går ut allikevel, hva gjør jeg da? Håper noen kan dele erfaringer med meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Nå har jeg spurt de to 17-åringene jeg har her og de sier at det er normalt. Eller 6-8 pils + litt sprit. Jeg synes også det er ganske mye. Det er mer enn jeg drikker når jeg går ut. Tror ikke du klarer å stoppe ham. Jeg får stadig høre historier om foreldre som prøver og isteden drikker ungene seg skikkelig driting og tør ikke gå hjem. Synes du ikke at det er bedre at han tør komme hjem? Uansett, hvis jeg skal straffe mine så gir jeg de ikke penger over en periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-551954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fleksnesen Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Hørtes mye ut!! Hva med å prøve å få dem til å dra på kino i steden for? Eller ha videokveld hjemme med pizza og brus?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-553704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
angel_heart Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Nå har jeg spurt de to 17-åringene jeg har her og de sier at det er normalt. Eller 6-8 pils + litt sprit. Jeg synes også det er ganske mye. Det er mer enn jeg drikker når jeg går ut. Tror ikke du klarer å stoppe ham. Jeg får stadig høre historier om foreldre som prøver og isteden drikker ungene seg skikkelig driting og tør ikke gå hjem. Synes du ikke at det er bedre at han tør komme hjem? Uansett, hvis jeg skal straffe mine så gir jeg de ikke penger over en periode. Jeg er selv sånn ca i den alderen, og det er ikke spesiellt mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-553750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Irmanda Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Jeg er selv sånn ca i den alderen, og det er ikke spesiellt mye. Jo det ER mye!Men nå er det jo i mange ungdomsgjenger om og gjort og drikke seg mest mulig drita, bli mest mulig utnyttet(jenter), og spy mest mulig!Jeg tror ikke mange ungdommer er voksne nok til og ta konsekvensen av og drikke. Noen småttiser(jeg kaller 15-16-åringer småttiser!) sto i butikken her en gang og skryta over at venninda hadde blitt så full at hun måtte på sykehus og pumpes.Åååå så tøfft det var og nesten stryyyke med av alkoholforgiftning(de storlo og syntes det var riktig morsomt!).Hva om jenta hadde dødt?Hadde de brydd seg da,eller hadde det vært kult også?Ville flere prøvd og gjøre det samme? Jeg synes samfunnet begynner og bli kaldt og følelsesløst, og foreldrene bryr seg minimalt.Jeg vet at de fleste foreldrene kjøper sprit og øl til sine 15-16-åringer,og det i rikelige mengder og ofte.Jeg skjønner at man kan gi en ungdom et par ølflasker eller lignende,men og utstyre de med så mye alkohol som nevnt over her er uforsvarlig.Samtidig vil dette i det lange løp legge press på oss andre foreldre om og gi ungene enda mere også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-554197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fostermamman Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Ikke enkelt det der. Men det er ivertfall ganske vanlig i mange ungdomsmiljøer rundt her jeg bor. (Men her går det på HB og øl/rusbrus). Vi har pratet med ungdommene her, og gitt klar beskjed om at vi ikke mener at det er ok at de drikker - men at vi ikke kan kontrollere dem hele tida. Vi forventer at de holder avtaler om når de skal hjem, og ringer hjem en gang i starten.(evnt. sender sms). Som oftest henter vi dem til et avtalt tidspunkt, for da har vi et lite innblikk i hva som skjer rundt ungdommen, og de har en unnskyldning til å ikke drikke så mye. Har heller ingen tro på hus-arrest, men på gjensidig respekt. Vi kan ikke sjekke hva de holder på med, men vi kan prøve å lære dem til å holde avtaler. Her viser det seg at etter en stund så har som oftest drikkinga avtatt, og det har blitt fler kvelder hjemme i helgene med venner når de finner ut at det er et godt alternativ, og vi har lagt ting til rette for det. Her i huset får ikke ungdommen servert alkohol eller får drikke det før de er gamle nok. De får heller ikke lov til å røyke inne, men det er det ingen som gjør da av voksne heller. Men det er vansklig å ikke kjefte eller belære dem, for de må ta egne valg - vi kan bare prøve å påvirke dem til å drikke mindre (helst være edru). Vet at det er en del som bruker lommepenger etc. som straff, men jeg mener at dette blir feil viss det ikke er lagt inn i avtalen om lommepenger på forhånd at drikking etc medfører reduksjon. Har ivertfall tro på at har en en ok kommunikasjon med ungodmmene og ikke fordømmer dem - men heller gir dem rom så langt det er mulig uten at det skader dem så kommer en langt. Men det er dessverre alt for mye drikking og stoff i ungdomsmiljøene nå, så det er ikke lett. Men så lenge de unge er ærlige og ikke lyver for deg, så vet du ivertfall hvor du har dem og hva som skjer. Bedre det enn at de kommer hjem og lyver og sier at de er helt edru - og du ser at dette er ikke sant. Nå hender det faktisk at vi får telefoner fra venner av gutten som bor her nå om nettene selv om han er hjemme med oss, og ikke ute. Det er som oftest en som er blitt for full etc, og om vi kan hente ham/henne og kjøre til foreldrene og prate med dem. Litt slitsomt av og til men samtidig en tillitsærklæring tar vi det som da. (Selv om de nærmest var i sjokk første gang jeg svarte at vi ikke kunne kjøre fordi at vi hadde drukket vin.) Men selvsagt ungdom er forskjellige så det som virker et sted kan være galt et annet. Men jeg synes ivertfall at du må være på rett veg siden gutten ivertfall forteller deg at han drikker.. ikke alle som innrømmer det. Det som er viktigst er vel at de vet at du mener at det ikke er ok, så får han velge hva han gjør ut fra det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-554677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bestemt mor Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jo det ER mye!Men nå er det jo i mange ungdomsgjenger om og gjort og drikke seg mest mulig drita, bli mest mulig utnyttet(jenter), og spy mest mulig!Jeg tror ikke mange ungdommer er voksne nok til og ta konsekvensen av og drikke. Noen småttiser(jeg kaller 15-16-åringer småttiser!) sto i butikken her en gang og skryta over at venninda hadde blitt så full at hun måtte på sykehus og pumpes.Åååå så tøfft det var og nesten stryyyke med av alkoholforgiftning(de storlo og syntes det var riktig morsomt!).Hva om jenta hadde dødt?Hadde de brydd seg da,eller hadde det vært kult også?Ville flere prøvd og gjøre det samme? Jeg synes samfunnet begynner og bli kaldt og følelsesløst, og foreldrene bryr seg minimalt.Jeg vet at de fleste foreldrene kjøper sprit og øl til sine 15-16-åringer,og det i rikelige mengder og ofte.Jeg skjønner at man kan gi en ungdom et par ølflasker eller lignende,men og utstyre de med så mye alkohol som nevnt over her er uforsvarlig.Samtidig vil dette i det lange løp legge press på oss andre foreldre om og gi ungene enda mere også! Foreldre som kjøper øl til 15-16 åringer? Jeg er sjokkert! Det kan da umulig stemme? De foreldrene er kriminelle!! OG de lærer ungdommene sine at regler/lover, er til for å brytes! Det må jeg si, - litt av noen forbilder i såfall. Det er ingen vits i å 'øve' barn/unge opp i å drikke alkohol hjemme før de er 18. Ikke bare er det 'helt på trynet', men det har også vist seg at de som er vant til å drikke hjemmefra, - drikker ennå mer enn de som ikke er vant til å 'øve'. Vi foreldre må ta ansvar, og ta avgjørelser for de unge. Ved å si nei til alkohol før 18 år, kan de unge også ha foreldrenes standpunkt som 'unnskyldning' og unnslippe noe av presset i vennekretsen. Visst kan det være tøft, men det er verdt det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-557930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Irmanda Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Foreldre som kjøper øl til 15-16 åringer? Jeg er sjokkert! Det kan da umulig stemme? De foreldrene er kriminelle!! OG de lærer ungdommene sine at regler/lover, er til for å brytes! Det må jeg si, - litt av noen forbilder i såfall. Det er ingen vits i å 'øve' barn/unge opp i å drikke alkohol hjemme før de er 18. Ikke bare er det 'helt på trynet', men det har også vist seg at de som er vant til å drikke hjemmefra, - drikker ennå mer enn de som ikke er vant til å 'øve'. Vi foreldre må ta ansvar, og ta avgjørelser for de unge. Ved å si nei til alkohol før 18 år, kan de unge også ha foreldrenes standpunkt som 'unnskyldning' og unnslippe noe av presset i vennekretsen. Visst kan det være tøft, men det er verdt det. Jeg er helt enig med deg,selv om jeg har gitt en av mine mindreårige unger et par flasker en gang(forde jeg følte meg presset).Men her er det helt vanlig at foreldrene kjøper alkohol til sine 15 og 16-åringer,det motsatte er unntakene.Jeg ble like sjokkert som deg da jeg oppdaget at det var vanlig,og jeg synes det er dumt vi andre foreldre+unger skal bli presset(og la oss presse!).Men alternativet er at de blir sittende igjen alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-559152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Negra Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Hei! Kommer selv fra såkalt bygde norge og er vant med mye alkohol, men det der var faktisk litt mye, ja! Hvor lenge har gutten din drukket da? Nå begynte han med det, mener jeg? Jeg kan bare si en ting og det er at i den alderen, nesten myndig, er det lite du kan gjøre, annet enn å snakke med han, og bygge et forhold poå gjensideig tillit og respekt. En annen ting er kanskje å følge litt med på hva han drikker, i disse metanol tider. Skumle saker det der, og da er det nesten bedre at han får drikkevarer hjemme, når han først skal drikke. Hovedsaken må jo være at han ikke kommer hjem sørpe full hver helg - men at han drikker med måte. vet ikke helt hva annet man skal si... Dette er et vanskelig tema, og jeg vet av erfaring fra min egen tid som syttenåring at jeg ikke ville høre på noen, så det å prøve å være så belærede kan faktisk slå mot sin hensikt. Ikke glem - vi er verdensmestere i denne perioden! Kanskje - og ikke ta dette som en oppfordring eller som et råd eller at jeg mener at det er noe særlig smart - men kanskje kan det være at han trenger å gå litt "på trynet" en gang, mer eller mindre bosktavlig talt. Bare da får man sjekket grensen sin, og bare da begynner den unge håpefulle å skjønne hva det hele dreier seg om... men dette er ikke lett, nei. Det er hardt å være ung Lykke til, be gutten din om å feste med måte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97851-ungdom-alkohol/#findComment-608715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.