Gå til innhold

anoreksi/høyt serotonin nivå?

Anbefalte innlegg

Gjest grubler

Sitat fra Schrødingers katt (nrk) :

I jakten på mulige biologiske forklaringer på spiseforstyrrelser, har man funnet at pasienter med anoreksi og bulimi har uvanlig høye nivåer av serotonin, et stoff som spiller en viktig rolle både for sinnstemning og apetitt. Å slanke seg, til og med sulte seg, kan være et ubevisst forsøk på å senke serotoninnivået og dermed dempe den ofte sterke angstfølelsen disse pasientene kan ha.

Spørsmål: dersom dette er sant må det jo være temmelig feil å gi folk med sf. SSRI(antidepp.), som etter det jeg har forstått øker serotonin nivået i hjernen?.

Hvordan kan det da ha seg at de med sf (spesielt de med bulimi) blir "foret" med høye doser av bl.a. Fontex som jo er et SSRI?

Bare grubler jeg,, noen som kan svare på mine spørsmål?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98027-anoreksih%C3%B8yt-serotonin-niv%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jeg lurer også på noe som du kan svare på

Hva slags virkning har stoffet serotonin som finnes i forskjellige SSRI preparatene?

Er serotonin det sammen som nor-adrenalin i kroppen?

Hva er forskjellen på høyt eller lavt serotoninnivå?

Bare spør deg fordi jeg har tidligere fått Seroxattablettene, og da ble jeg mye mer aggressiv,impulsiv,destruktiv osv....,så tablettene ble øyeblikkelig seponert

Angela1365380318

Det eneste som fallar meg inn er at serotoninnivået blant annet blir økt når man driver med mosjon. (derfor opplever vi en slags lykkefølese under eller etter trening) mange med spiseforstyrelser overtrener til de grenser, vil de ikke da bare føre til skyhøyt sernotinnivå?

Jeg ville tro at de hadde lavt og trente for å føle seg bedre, lykkelige osv.

Gjest appendix

Hva slags virkning har stoffet serotonin som finnes i forskjellige SSRI preparatene?

Er serotonin det sammen som nor-adrenalin i kroppen?

Hva er forskjellen på høyt eller lavt serotoninnivå?

Bare spør deg fordi jeg har tidligere fått Seroxattablettene, og da ble jeg mye mer aggressiv,impulsiv,destruktiv osv....,så tablettene ble øyeblikkelig seponert

Serotonin og noradrenalin er IKKE det samme. Piller som inneholder begge stoffer kalles ikke SSRI men SNRI (tror jeg et var).

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når jeg leser de fire innleggene som er her til nå, blir jeg minnet på hvorfor en faktisk må bruke 12-13 år fra en starter som legestudent og til en blir psykiater.

- Verken depresjon eller anorexi er en sykdom som skyldes serotoninmangel eller det motsatte.

- Serotonin er et av flere signalsubstanser i hjernen. Ved depresjon kan mengden av dette stoffet i enkelte deler av hjernen være senket eller i ubalanse med ande signalstoff.

-SSRI inneholder IKKE serotonin, men påvirker reopptaket og dermed mengden serotonin i synapsene (forbindelsene) mellom hjerneceller.

- Dette er ekstremt kompliserte mekanismer som kun et fåtall forstår godt. Om en vil vite mer om dette, må en kjøpe seg en lærebok og lese et par måneder. Da får en et lite gløtt inn i et enormt område.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...