Gå til innhold

angst/panikkangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er en jente på 37 år som i de siste årene har vært plaget av angst av og til. Men nå er den blitt verre, jeg opplever at jeg har begynt å få panikk en liten stund etter at jeg begynt å kjøre bil. Dette er noe jeg aldri har hatt før. Har fått både Cipramil og Efexor, men kvir meg til å bruke de pga div bivirkninger jeg har lest om. Og legen min har ikke helt hatt "tid" til å svare på hvilken medisin som er best egnet for meg. Jeg vil helst unngå vektøkning. Kan du hjelpe meg? Dette må jeg få orden på!

På forhånd takk.

Gjest Windsong
Skrevet

Hei!

Angst er noe skikkelig herk, føler med deg!

Ville bare si at jeg har brukt både Cipramil og Efexor. Ingen av disse har gitt meg bivirkninger. Efexor er det jeg synes har vært best mot panikkangst. Å lese om bivirkninger kan skremme vettet av en, for de finnes jo dessverre. Men for de fleste er eventuelle bivirkninger lette, og går over etter et par ukers behandling.

Jeg ville gitt medisiner en kjangse, men det er også lurt å få henvisning til en psykiater eller psykolog. En slik kan hjelpe deg med å sortere tanker, og med trening på de situasjonene du har angst for. Eksempelvis bilkjøring i ditt tilfelle. Kunsten er å gradvis nerme seg det man er redd for i små skritt av gangen, helt til man når hovedmålet uten sterk angst.

Håper du får ordnet ut med det!

Gjest appendix
Skrevet

Hvis vektøkning er det du helst vil unngå, så ikke bruk Cipramil. Mange legger på seg av den. Cipramil virker kun via serotonin.

Efecor virker både på serotonin og noradrenalin. Den gir ikke vanligvis vektøkning virker det som.

Fontex er forøvrig den pillens om de gir til folk med spiseforstyrrelse. Den skal visst være den som er mest garantert når det gjelder å ikke gi vektøkning.

Problemet er (som du har erfart) at legene har lite peil. De holder seg til de pillene de er trygge på og har egenerfaring av, eller du hører på kollegaer. Det er jo derimot oss pasientene de BURDE høre på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Førstevalg er et SSRI. Av de to du nevner, ville jeg prøvd Cipramil først.

-Det er ingen regel AT en vil få bivirkninger (bortsett fra lett kvalme de første dagene).

- Hva er bivirkningene ved å ikke la seg behandle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...