Gå til innhold

Noen som så "Hege og Holmen" i går?

Anbefalte innlegg

Gjest lilja

Kort briefing for de som gikk glipp av programmet:

Kjersti Holmen (iført shabby klær, topplue, sneip og de samme løstennene som i 50% av alle sketsjer) kommer labbende bortover veien og møter sommerfriske Hege Schøyen (som etter hvert viser seg å være gravid). Etter litt "lenge-siden-sist"-prat kikker Holmen på Schøyens lille adoptivdatter som sitter i vogna. Og dermed er det i gang.

Etter en kort innledning kommer det på løpende bånd: Blødmer av typen som alle adoptivforeldre har hørt en eller flere ganger, som kulminerer i "Det blir jo fint nå når du får din egen, da kan du jo sende tilbake den der!" Og (henvender seg pludrende til barnet i vogna): "Skal du reise tilbake til Kina igjen, jaaaada, det skal du..."

Tar sjansen på å bli kalt nærtagende og selvhøytidelig nå,men jeg synes IKKE dette var vellykket humor.

Synspunkt?

Fortsetter under...

Lengsel1365380312

Noen er nok mer nærtagende enn andre... Jeg så programmet, og jeg må si at jeg humret litt for meg selv... Holmen fremstod ikke akkurat som den mest oppegående personen, og det er nok kanskje sånn mange tenker. Men da skal vel vi bare være glade over at vi har litt mer i "barken" enn de som eventuelt måtte tenke og si sånn!?

Forøvrig synes jeg Hege og Holmen setter tingene på spissen (i positiv forstand) i mange av sketsjene sine, og det er bare ment som humor... Ta programmet for det det er, eller se på noe annet den halvtimen! I humorprogrammer er det nok mange (les: homofile, politikere, kongehuset, etc) som føler seg støtt på en eller annen måte, men det er jo opp til hver og en!

Hei lilja!

Ja, jeg så Hege og Holmen i går, og min umiddelbare reaksjon var at jeg ble litt såret over, spesielt den siste kommentaren "da kan du jo sende DEN tilbake til Kina da, men det er vel langt å reise for den lille tassen"

MEN, jeg velger å tro dette var ironi på sitt beste, og at dette var en "stikkpille" for alle de menneskene som kommer med sårende kommentarer ang adopsjon i det daglige. Litt enig med ChengMai at det er på tide med en humoristisk vinkling i forhold til dette tema som ligger vårt hjerte så nært. Kanskje humor kan være en trøst når vi opplever de mest sårende kommentarene fra velmenende mennesker?

MVH M- eg

Ulv I Faarikaal

Hei lilja!

Ja, jeg så Hege og Holmen i går, og min umiddelbare reaksjon var at jeg ble litt såret over, spesielt den siste kommentaren "da kan du jo sende DEN tilbake til Kina da, men det er vel langt å reise for den lille tassen"

MEN, jeg velger å tro dette var ironi på sitt beste, og at dette var en "stikkpille" for alle de menneskene som kommer med sårende kommentarer ang adopsjon i det daglige. Litt enig med ChengMai at det er på tide med en humoristisk vinkling i forhold til dette tema som ligger vårt hjerte så nært. Kanskje humor kan være en trøst når vi opplever de mest sårende kommentarene fra velmenende mennesker?

MVH M- eg

Alt kan spøkes med. Til og med psykiatriske sykepleiere har humor, selv om det de gjør er dødsens alvorlig.

Ellers syns jeg ikke spøken var så god. Var nok ment som en ironi til de som ikke har sosial intelligens nok til å "styre kjeften sin".

En anekdote er han som kalte kompisen for slavehandler da han fikk hilse på kona til kompisen som var thai. Jeg tror kona rakk å fike til fyren _ti ganger_ før vi fikk stoppet henne :-) tror det var en spøk. Det var så vidt vi fant igjen brillene hans.

Annonse

Nå så ikke jeg dette selv, men jeg syns faktisk det er bra at noen tar tak i vanlige fordommer/misforståelser og gir dem en humoristisk vri.

Problemet var vel heller at det ikke var noen synlig humoristisk vri ute og gikk.

Jeg så heller ikke humoren i dette, poenget manglet rett og slett, den lille snerten som kunne ha gjort dette til en morsom sketsj som satte fingeren på fordommene.

Gjest lilja

Noen er nok mer nærtagende enn andre... Jeg så programmet, og jeg må si at jeg humret litt for meg selv... Holmen fremstod ikke akkurat som den mest oppegående personen, og det er nok kanskje sånn mange tenker. Men da skal vel vi bare være glade over at vi har litt mer i "barken" enn de som eventuelt måtte tenke og si sånn!?

Forøvrig synes jeg Hege og Holmen setter tingene på spissen (i positiv forstand) i mange av sketsjene sine, og det er bare ment som humor... Ta programmet for det det er, eller se på noe annet den halvtimen! I humorprogrammer er det nok mange (les: homofile, politikere, kongehuset, etc) som føler seg støtt på en eller annen måte, men det er jo opp til hver og en!

Jeg liker programmet og synes også at Hege og Holmen setter tingene på spissen (i positiv forstand) i mange av sketsjene sine, men jeg er enig med thaimor i at sluttreplikken manglet.

For meg endte det med at påstanden som ble fremlagt hverken ble motsagt eller latterliggjort - noe som helt sikkert var intensjonen med innslaget.

Den eneste grunnen som da er igjen for å se dette som humor/satire, er at det tilfeldigvis var del av et humorprogram. Det virket helt tatt ut av sammenhengen, og kunne ha vært tatt ut av et nærmest hvilket som helst program.

Og DA hadde nok alarmen gått hos flere enn meg.

Nå så ikke jeg dette selv, men jeg syns faktisk det er bra at noen tar tak i vanlige fordommer/misforståelser og gir dem en humoristisk vri.

Hei!

Jeg er helt enig. Jeg så programmet og tenkte at det som er skrevet og forsket på i mange år fremdeles gjelder.

Tror nok vi skal være klar over at det å treffe "gamle kjente " kan gi mange overraskelser som vi ikke er klar over. Men trenger vi å gjøre og forstå så lite som for 30 år siden.

Jeg har endel voksne adopterte venner og dette er nettopp replikker som mødrene dere opplevde og som de får høre med jevne mellomrom fra mindre opplyste mennesker.

Det er kanskje bedre å ikke ha så mye kontakt med den type mennesker. Ingen sier at vi skal snakke med alle og like alle.

Langt innlegg, men la oss tenke fremover og gjøre det beste ut av det. Vi kan ikke være sårbare hele tiden når vi har tatt på oss en viktig oppgave.

Gjest Cebuano

Problemet var vel heller at det ikke var noen synlig humoristisk vri ute og gikk.

Jeg så heller ikke humoren i dette, poenget manglet rett og slett, den lille snerten som kunne ha gjort dette til en morsom sketsj som satte fingeren på fordommene.

Jeg syns det er ganske vittig at det finnes mennesker som faktisk kan få seg til å si slike ting jeg da. Det er humor nok i seg selv.

Gjest appendix

INGEN synes egne traumer, problemer og konflikter er noe ok å le av.

Men derimot ler de fleste av slikt som de ikke er følelsesmessig engasjert i!

Derfor er dette forskjellig fra person til person. JEG synes det var humoristisk, men det er derimot andre ting JEG blir stram i maska av hvis det blir latterliggjort.

That's life!

Jeg så programmet, dog noe forstyrret av en pratsom India - prins. Men for meg var dette åpenbar ironi. Og jeg er tilbøyelig til å være enig med Cebuano i at det i seg selv faktisk er humor at noen i det hele tatt kan få seg til å si slikt på orn'tli'...

Ellers har jo 'appendix' et godt poeng i at det nok er forskjellig fra menneske til menneske (og livssituasjon til livssituasjon) hva som til enhver tid oppleves som humoristisk - eller sårende.

Hilsen fra

Annonse

Gjest mamsen til to flotte jenter, ikke fra Kina

Jeg har selv to adoptivbanr - og syntes innslaget var herlig ironisk og tatt på kornet! Vi må da ikke være så selvhøytidelige og hårsåre at vi ikke tåler litt hurmor? Nei, ærlig talt, ta deg sammen!

Dere som har svart her, synes dette var vittig, dere lo godt, dere synes ikke man skal være så selvhøytidelig etc etc.

Men hvis en stakkars j*vel drister seg innom her med et spørsmål om hudfarge, eller enda verre sier rett ut at de ønsker et barn som ligner dem av utseende - eller er så uheldig å bruke fy-ordet "neger" (om enn i beste mening..)

ja, DA smeller det! Tråder så lange som år, med skittkasting fra et mer eller mindre unisont forum.

Men å sende en unge tilbake dit h*n kom fra (også et eksempel på mildt sagt upopulær formulering i ALLE andre sammenhenger) fordi man endelig har greid å lage sin egen, det er jo skikkelig kanonhumor!

*LOL* *LOL *LOL* *LOL* *LOL*

Husk å fryd dere like helhjertet neste gang noen legger ut en eller annen selvopplevd historie av samme karakter...

Jeg har selv to adoptivbanr - og syntes innslaget var herlig ironisk og tatt på kornet! Vi må da ikke være så selvhøytidelige og hårsåre at vi ikke tåler litt hurmor? Nei, ærlig talt, ta deg sammen!

Hva har det med saken å gjøre at ungene dine ikke er fra Kina? Hadde det vært mer eller mindre morsomt om hun skulle sendes tilbake til f.eks Thailand??

Gjest Cebuano

Dere som har svart her, synes dette var vittig, dere lo godt, dere synes ikke man skal være så selvhøytidelig etc etc.

Men hvis en stakkars j*vel drister seg innom her med et spørsmål om hudfarge, eller enda verre sier rett ut at de ønsker et barn som ligner dem av utseende - eller er så uheldig å bruke fy-ordet "neger" (om enn i beste mening..)

ja, DA smeller det! Tråder så lange som år, med skittkasting fra et mer eller mindre unisont forum.

Men å sende en unge tilbake dit h*n kom fra (også et eksempel på mildt sagt upopulær formulering i ALLE andre sammenhenger) fordi man endelig har greid å lage sin egen, det er jo skikkelig kanonhumor!

Husk å fryd dere like helhjertet neste gang noen legger ut en eller annen selvopplevd historie av samme karakter...

øh...Jeg drister meg til å si at du har ikke skjønt noen ting. Tar jeg feil? Å guuuuu varre feil?

Gjest ChiengMai

Nei, selvfølgelig har du rett! De som reagerer negativt på ordet neger eller andre raserelaterte ord har _ikke_ lov til å se det humoristiske i (dessverre vanlige) fordommer som blir tatt så til de grader på kornet.

Tror jeg drister meg til å være enig med Cebuano denne gangen, jeg. Du kan ikke ha skjønt mye av dette..

øh...Jeg drister meg til å si at du har ikke skjønt noen ting. Tar jeg feil? Å guuuuu varre feil?

Nei, _feil_ vil jeg ikke kalle det, akkurat.

Heller en bekreftelse på "vi-vet-best-og-de-som-ikke-er-enige-er-noen-tomskaller"-mentaliteten som råder blant mange her på forumet.

Helt OK at du mener jeg ikke forstår bæra. Fikk passet påskrevet på akkurat samme måte da jeg i sin tid mente at det ikke var riktig å gjennomføre adopsjon som par, når parforholdet var avsluttet før adopsjonen var sluttført.

Helt greit for meg. Jeg har nemlig såpass bakkekontakt at jeg holder meg for god til å fortelle andre at de ikke skjønner en dritt -bare for at de ikke er enige med meg.

Nei, selvfølgelig har du rett! De som reagerer negativt på ordet neger eller andre raserelaterte ord har _ikke_ lov til å se det humoristiske i (dessverre vanlige) fordommer som blir tatt så til de grader på kornet.

Tror jeg drister meg til å være enig med Cebuano denne gangen, jeg. Du kan ikke ha skjønt mye av dette..

Nei, men da er det jo kjempebra at jeg har dere her på DOL som kan forklare meg alt jeg ikke forstår. Alltid godt å ha noen som vet alt!

Det er forresten èn ting til jeg ikke forstår: Hvordan i all verden SuAK i sin tid kunne være så slurvete å godkjenne en så tydelig retardert person som meg...men det kan vel sikkert du og Cebuano forklare meg?

Dere skjønner det nok bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...