Gå til innhold

Er det håp?

Anbefalte innlegg

Gjest er det håp?

Jeg har så og si mistet melken, barnet mitt er nå 6 mnd.

Jeg har vært utsatt for en del følelsesmessige påkjenninger og når barnet har fått tillegg siden det var 4 mnd, fordi melkemengden avtok. Jeg har hele tiden pumpet/håndmelket etter hvert måltid og har også prøvd å amme så hyppig som mulig.

Barnet sover hele natten, så jeg har i en tid også stått opp og pumpet om natten.

Refleksen forsvant og jeg fikk nesespray, men føler ikke det har hjulpet.

Nå har jeg anskaffet elektrisk pumpe, men det funker heller ikke. Den eneste måten jeg får ut melk på er å håndmelke, men det kommer bare noen få dråper, så det har blitt sjeldnere og sjeldnere jeg har orket å pumpe.

Han tar heller ikke puppen skikkelig lenger, ligger bare og "kosetygger".

Situasjonen rundt meg er nå stabil, og jeg lurer på om det er noe håp om å få i gang melkeproduksjonen igjen? Eller er det helt umulig nå som jeg knapt har melk? Erfaringer..noen som har greid det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98055-er-det-h%C3%A5p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ring ammehjelpen

Det er absolutt håp, om du vil! Det er ekstremt sjelden at melken "forsvinner" slik at den ikke kan opparbeides igjen. Ring din lokale ammehjelper, (under a i telefonkatalogen), så får du hjelp. Eller hvis du bor i Oslo, ta kontakt med ammesenteret på Rikshospitalet. Det er mye psykisk, hvis man får god hjelp og dermed slipper stress, går det bra.

Men dette er bare hvis det er dette du virkelig vil. Hvis du helst vil bli ferdig med ammingen og fortsette med erstatning fremover mens du introduserer annen mat (grøt etc) så gjør du det. Det viktigste er at d u og barnet gjørdet som fungre for dere, uten at det blir for mye stress og negative følelser. Barnet har best av morsmelk, gjerne et halvt år til eller lenger, men blir det bare stress er det ikke det beste for noen av dere.

Snakk med ammehjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98055-er-det-h%C3%A5p/#findComment-553552
Del på andre sider

Gjest gi erstatning da

Det er absolutt håp, om du vil! Det er ekstremt sjelden at melken "forsvinner" slik at den ikke kan opparbeides igjen. Ring din lokale ammehjelper, (under a i telefonkatalogen), så får du hjelp. Eller hvis du bor i Oslo, ta kontakt med ammesenteret på Rikshospitalet. Det er mye psykisk, hvis man får god hjelp og dermed slipper stress, går det bra.

Men dette er bare hvis det er dette du virkelig vil. Hvis du helst vil bli ferdig med ammingen og fortsette med erstatning fremover mens du introduserer annen mat (grøt etc) så gjør du det. Det viktigste er at d u og barnet gjørdet som fungre for dere, uten at det blir for mye stress og negative følelser. Barnet har best av morsmelk, gjerne et halvt år til eller lenger, men blir det bare stress er det ikke det beste for noen av dere.

Snakk med ammehjelpen!

Så slipper du alt stresset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98055-er-det-h%C3%A5p/#findComment-553726
Del på andre sider

Det er alltid håp!

Så lenge du på ett eller annet tidspunkt har hatt mer melk, vil du alltid kunne få opp produksjonen igjen, minst til samme nivå. Rent fysisk er det en enkel prosess, hvor tilbudet styres av etterspørselen. Det er velkjent at følelsesmessige påkjenninger kan påvirke ammingen. Det har med ulike hormoner å gjøre, samt at man gjerne blir generelt sliten.

Det vil være litt jobb i startfasen. Du må jo amme ofte for å stimulere produksjonen, samtidig som det ser ut som om du må lære sønnen din å ta brystet skikkelig igjen. Som du allerede har fått råd om, så anbefaler også jeg at du tar kontakt med en ammehjelper der du bor. Hun kan hjelpe deg i gang og følge deg opp undervegs.

Det med å håndmelke kontra pumpe er ikke noe unormalt. Du stimulerer brystvorta bedre ved håndmelking enn ved pumping. Men også dette kan bli kronglete hvis du er stresset eller engstelig.

Lykke til!

(Og fortell oss gjerne hvordan det går.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98055-er-det-h%C3%A5p/#findComment-554073
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...