Gå til innhold

Rutiner ved utdeling av fireårsbok

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

I dag er jeg litt oppgitt, og skuffet på Storebrors vegne!

I oktober i fjor skulle Storebror fått utdelt fireårsbok sammen med de andre barna i kommunen som er født siste halvår 1998. Han ble glemt! Unnskyldningen var den gang at de ikke greide plukke ut ungene ut fra fødselsår i dataprogrammet, det gikk visst på når ungene er døpt. Langt de fleste adoptivbarn er da større en "vanlig" når de døpes, og det er slett ikke så uvanlig lenger, eller hva?

Men neste gang skulle de huske ham ble vi lovet.

For en tid tilbake fikk Storebror brev om at det skulle være utdeling av fireårsbok, hvordan dette skulle foregå og Storebror var hjertelig velkommen. Jo, takk.

Strenge instrukser til Storebror om hvordan dette foregikk før vi dro i kirka i dag. At han skulle gå frem og få boka si når han ble ropt opp, takke presten pent i handa og komme rett ned til mamma og pappa igjen. Han var _så_ innstilt på å få denne boka og gledet seg slik bare en fireåring kan.

Og hva skjedde? Han ble ikke ropt opp, men som eneste unge måtte han gå opp til presten etter oppfordringa om at "er det noen som nå ikke har fått boka får de komme frem."

Greier man ikke bedre enn dette i Den norske kirke, så skal vi jammen tenke oss om to ganger før vi døper Lillebror! Jeg ble så skuffet over at de ikke greier fange opp ungene våre fordi de er litt store når de blir døpt! Mulig jeg er overfølsom ...

En noe sår

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98124-rutiner-ved-utdeling-av-fire%C3%A5rsbok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Greier man ikke bedre enn dette i Den norske kirke, så skal vi jammen tenke oss om to ganger før vi døper Lillebror!"

Dersom fireårsboka er viktigaste årsak til at de døper ungane dykkar, bør de kanskje tenkje dykk om i høve til heile handlinga...

Eg tvilar forøvrig på om Den Norske Kyrkja vil ta trugsmålet om å ikkje døpa lillebror svært alvorleg.

I min familie opplevde vi noe lignende. Min bror som var født med en fysisk og psykisk funksjonshemning, var såvidt oss bekjent eneste 4-åring som ikke fikk invitasjon til utdeling av fireårsboken.

Av alle i samfunnet så var altså Den norske kirke de første til å utestenge min bror. Til tross for sitt handikapp hadde han hatt stor glede av å få en slik bok, og han hadde heller ikke vært til noen sjenanse for de andre i kirken.

Hvis jeg har lært min bibelhistorie korrekt, så sa visstnok Jesus: "La de små barn komme til meg." - ikke noe om "de og de barna ønsker jeg ikke å ha noe med"...

"Greier man ikke bedre enn dette i Den norske kirke, så skal vi jammen tenke oss om to ganger før vi døper Lillebror!"

Dersom fireårsboka er viktigaste årsak til at de døper ungane dykkar, bør de kanskje tenkje dykk om i høve til heile handlinga...

Eg tvilar forøvrig på om Den Norske Kyrkja vil ta trugsmålet om å ikkje døpa lillebror svært alvorleg.

Det vil ikke nødvendigvis oppfattes som en trussel at de ikke døper lillebroren, det vil heller være et signal om hvordan de føler at kirken ta i mot dem og barna deres. Og det bør kirken absolutt ta alvorlig. Å ta gleden og forventningen fra et barn er ikke noe noen skal gjøre, minst av alle kirkens folk. Slik jeg ser det har dette egentlig ikke noe med boken å gjøre, boken er bare et signal i feil retning.

Selv fikk jeg 4års boken i min lillebrors dåp, nå jeg var 8år. I mitt tilfelle var jeg kommet feil i systemet pga. flytting el. bytting av navn. Jeg ble nemlig selv døpt da jeg var nesten 2 mnd. så det kan i alle fall ikke være grunnen.

Syns dette må ha vært en lei opplevelse for storebror, og at dere er skuffet det kan jeg godt forstå.

Jeg personlig synes ikke mennsklig svikt, skal gå utover det og døpe barna sine eller ei. Om det ikke stikker dypere en det, ville jeg personlig latt det være. Og hva dere måtte velge blir jo opp til dere og dere alene, frem til at lillebror eventuelt kan velge selv.

Selv er jeg både døpt, konfirmert og gift i kirken. For meg var dette viktig ( de to sist nevnte begivenhetene, husker lite av den første *smiler*) at skjedde i kirken. Min mann valgte og ikke konfirmere seg, og giftet seg i kirken for og glede sin fru.

Dåp er viktig for meg, og så sant mitt kommende barn ikke er døpt fra før, kommer det til og skje i kirken her hjemme. Dette ikke fordi jeg er så opptatt av menneskene i kirken, men det som ligger grunnleggende i det og bli døpt.

Nei, nei dette ble ett langt og kjempe kjedlig svar fra en som sitter alene på jobben og kjeder seg litt.

Ha en hygglig dag

Hvis nå lillebror allikevel blir døpt, så ringer du sikkert når det "forhåndsbrevet" kommer til ham, ikke sant...? Bare for å være sikker på at det ikke skjer én gang til.

Det surres mye rundt omkring. Jeg har mange eksempler fra fødsel og småbarnstid for mine to høyst biologiske barn hvor de eller jeg har ramlet ut av diverse systemer. Men det er klart at det føles sårt når det rammer barn som man er ekstra opptatt av å få _inn_ på linje med alle de andre.

Du får fortelle junior at de barna som ikke var i kirken igår, må hente boka på kontoret hvis de vil ha den, og at det er mye kjedeligere...

Annonse

I kirken hvor vi mine unger får fireårsbok ligger det en liste ved inngangen som vi kan se på om barnet vårt står oppført der. Det er for å unngå slike ting som dere opplevde. Dersom navnet av en eller annen grunn har falt vekk skriver de inn i en ny bok der og da og barnet blir ropt opp som de andre. Kanskje det kunne vært en ide for den kirken dere sokner til og :)

Hei, ChiengMai!

Trasig at opplevelsen ved utdeling av 4 års - bok i kirka ikke ble den aller beste.

Til tross for at vi har flyttet to ganger siden vi fikk vår Storebror og dertil døpte ham i en annen menighet enn der vi bodde, ble han fanget opp av systemet.

Nå gjenstår det jo å se om lillesøsteren blir husket, da...

Men jeg tror ikke nødvendigvis "forglemmelsen" har noe med døpt - senere - enn - vanlig å gjøre. Jeg har forresten overvært flere slike utdelinger, og der er ALLTID èn eller flere som av ulike grunner ikke er kommet med på lista og får boka der og da likevel.

Jeg syns forresten det høres litt underlig ut at han ikke finnes i dataregistrene. For jeg har selv jobbet med disse registrene, hvor man også _kan_ sortere etter fødselsdato!

Er enig med laban, at hvis dere velger å døpe Lillebror, og dermed skal gjennom ny 4 års bok utdeling, så sjekk ut på forhånd at hans navn er med på lista over de som skal møte _og_ at hans navn blir skrevet inn i 4 års boka.

Hilsen fra

Dette var leit å høre :-(

Jeg synes du skal gi et hint til kirken, om at de kanskje skal lage seg noen bedre rutiner rundt dette.

Her hos oss, så har vi påmelding til utdelingen av 4 årsboka i forkant av gudstjenesten, sånn at vi kan skrive navnene inn i boka på forhånd + at vi har noen som sitter i gangen med lister og tar i mot andre som eventuelt kommer og ikke har meldt seg på.

Vi anonnserer også veldig bra med plakater og i lokal avisen, i tilfelle folkeregisterets lister er ufullstendige. Her hos oss så får vi utskkrifter fra folkergisteret over alle 4 åringer som er "tilhørende" kirken, dvs alle døpte, og alle med foreldre som er medlemmer av kirken, uavhengig om barnet er døpt eller ikke.

Sender en stor trøsteklem til storebror

Gjest ChiengMai

Dette var leit å høre :-(

Jeg synes du skal gi et hint til kirken, om at de kanskje skal lage seg noen bedre rutiner rundt dette.

Her hos oss, så har vi påmelding til utdelingen av 4 årsboka i forkant av gudstjenesten, sånn at vi kan skrive navnene inn i boka på forhånd + at vi har noen som sitter i gangen med lister og tar i mot andre som eventuelt kommer og ikke har meldt seg på.

Vi anonnserer også veldig bra med plakater og i lokal avisen, i tilfelle folkeregisterets lister er ufullstendige. Her hos oss så får vi utskkrifter fra folkergisteret over alle 4 åringer som er "tilhørende" kirken, dvs alle døpte, og alle med foreldre som er medlemmer av kirken, uavhengig om barnet er døpt eller ikke.

Sender en stor trøsteklem til storebror

Denne gangen _hadde_ jo Storebror fått brev med invitasjon, så da regnet jeg med at alt var i den skjønneste orden. Tror nok jeg skal gi tilbakemelding om det som skjedde, ja, siden han ble så skuffet.

Gjest ChiengMai

Hei, ChiengMai!

Trasig at opplevelsen ved utdeling av 4 års - bok i kirka ikke ble den aller beste.

Til tross for at vi har flyttet to ganger siden vi fikk vår Storebror og dertil døpte ham i en annen menighet enn der vi bodde, ble han fanget opp av systemet.

Nå gjenstår det jo å se om lillesøsteren blir husket, da...

Men jeg tror ikke nødvendigvis "forglemmelsen" har noe med døpt - senere - enn - vanlig å gjøre. Jeg har forresten overvært flere slike utdelinger, og der er ALLTID èn eller flere som av ulike grunner ikke er kommet med på lista og får boka der og da likevel.

Jeg syns forresten det høres litt underlig ut at han ikke finnes i dataregistrene. For jeg har selv jobbet med disse registrene, hvor man også _kan_ sortere etter fødselsdato!

Er enig med laban, at hvis dere velger å døpe Lillebror, og dermed skal gjennom ny 4 års bok utdeling, så sjekk ut på forhånd at hans navn er med på lista over de som skal møte _og_ at hans navn blir skrevet inn i 4 års boka.

Hilsen fra

Det var den begrunnelsen vi fikk, at de gikk etter dåpsdato. For meg hørtes det merkelig ut.

Hadde neppe syntes det var så ille om han bare hadde blitt glemt den ene gangen i høst, men at de ikke er ekstra påpasselige med å få ham med _andre_ gang syns jeg er ille.

Vet du, dette skjedde faktisk med meg da jeg var fire år. Husker at jeg var vel forberedt og at jeg IKKE fikk boka mi. Og nå er jeg nesten tretti og husker det ennå, så det må ha gjort inntrykk, ja.

Den gang var det fordi de gikk etter dåpsdato, ikke fødselsdato.

mvh

Gjest ChiengMai

Vet du, dette skjedde faktisk med meg da jeg var fire år. Husker at jeg var vel forberedt og at jeg IKKE fikk boka mi. Og nå er jeg nesten tretti og husker det ennå, så det må ha gjort inntrykk, ja.

Den gang var det fordi de gikk etter dåpsdato, ikke fødselsdato.

mvh

De går etter dåpsdato her også, og Storebror var tre år da han ble døpt.

Håper inderlig det ikke blir sittende så lenge hos ham. :-D Men at han var forferdelig skuffet over ikke å bli ropt opp er ikke til å komme fra. :-(

Annonse

Denne gangen _hadde_ jo Storebror fått brev med invitasjon, så da regnet jeg med at alt var i den skjønneste orden. Tror nok jeg skal gi tilbakemelding om det som skjedde, ja, siden han ble så skuffet.

ChiengMai, jeg holder med deg i at du bør melde fra til menighetskontoret om episoden(e). De bør kunne ta slikt til etterretning, og endre rutiner om nødvendig. For det er jo tross alt dere - brukerne - de er der for.

Hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...