Gå til innhold

Mer om "Hege og Holmen"

Anbefalte innlegg

Jeg ser av tidligere link at tema alt har vært oppe, men jeg er for tiden uten internett i helgene og tar meg den frihet å starte på nytt. Mange mener at dette innslaget var morsomt og ufarlig, men det er jeg uenig i. Jeg ser at dette var relativt avansert ironi, men synes at det var malplasset på en lørdag kl 20.00. Selv satt jeg å så innslaget sammen med 9-åringen min, og fikk et forklaringsproblem. Tidlig lørdagskveld er et høydepunkt i hennes TV-uke, og NRK blir av oss foreldre betraktet som "safe". Nå satt jeg parat til å snakke med jenta mi om dette, og forklare hvordan denne ironien var tenkt. Men samtidig visste jeg at de fleste barna i klassen hennes så det samme innslaget, og lærte noen helt nye ord og uttrykk. Og ikke alle disse har foreldre som er klar til å forklare ironien....

Ironi fungerer bra som humor for oss voksne, men barna skal være ganske store før de skjønner dette. Derfor synes jeg at dette innslaget var svært malplassert på det sendetidspunktet det hadde, der barn over hele Norge sitter benket foran skjermen, mange uten evner til å forstå den doble betydningen. Kall meg gjerne sjøshøytidlig og hårsår, men jeg har iallefall tenkt å gi en tilbakemelding til NRK om dette,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98155-mer-om-hege-og-holmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fei1365380229

Enig med deg at det ikke var så veldig riktig tidspunkt å sende dette innslaget.

Min datter på 6 år satt også og så på programmet. Det hun bet seg mest merke i var: "har vi kjøpt lillesøster i Kina".

Vi forklarer selvfølgelig storesøster hvordan ting henger sammen, men gjør alle andre foreldre det samme? Nei - jeg tror ikke det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98155-mer-om-hege-og-holmen/#findComment-554011
Del på andre sider

Gjest lilja

På tråden som jeg startet lenger ned, følte jeg meg VELDIG på kollisjonskurs med flertallet. Heldigvis har du satt fingeren nøyaktig på det jeg ville fram til (neste gang bør jeg kanskje forfatte innlegget mitt UTEN en hjelpsom 1-åring som distraksjonskilde...?)

10-åringen vår har hatt problemer i bøtter og spann, helt fra 1.klasse faktisk. Det var ikke lenge etter lille-Ping kom hjem, før det begynte å komme kommentarer som

"Hun er ikke den ordentlige søsteren din"

"Foreldrene dine er ikke de ordentlige foreldrene hennes"

"Kan de ikke få flere selv, eller?"

"Alle som har ti tusen dollar kan kjøpe seg en sånn"

OG (til lille-Ping i storesøsters bursdag, da hun ble litt vel "plagsom" mot de store)

"Hvis du ikke er snill nå, så kanskje DE SENDER DEG TILBAKE!!"

OK. Slike ting GJØR meg faktisk hårsår. Jeg vet at mange i klassen hennes pleier å se på NRK lørdagskvelden, og jeg sitter vel med samme tankene som deg rundt dette.

Akkurat nå venter jeg i spenning på at storesøster skal komme hjem fra skolen. Forhåpentligvis uten at noen har fått vann på mølla.

Anyway - vi kan vel være sjølhøytidelige og hårsåre sammen? Alltid kjekt å være to! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98155-mer-om-hege-og-holmen/#findComment-554146
Del på andre sider

Annonse

Hei meimei, støtter deg fullt ut. Har selv barn i 1. klasse og det spørs en del om tema adopsjon. Jeg er derfor skuffet over at et medium som NRK vrangforestiller adopsjon på denne måten, det er ganske forkastelig. Men jeg vil heller legge skylden på Hege Skøyen jeg, dette er ikke første gangen hun bidrar med feilinformasjon i så henseende! I den siste Olsenbanden jr. filmen var også adosjon en vesentlig del, der vordende foreldre valgte barnet blandt 5 stk. og deretter betalte 1 mill. kroner!! Er gjerne med på å sende mail/skrive under jeg altså. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98155-mer-om-hege-og-holmen/#findComment-554635
Del på andre sider

Hei meimei, støtter deg fullt ut. Har selv barn i 1. klasse og det spørs en del om tema adopsjon. Jeg er derfor skuffet over at et medium som NRK vrangforestiller adopsjon på denne måten, det er ganske forkastelig. Men jeg vil heller legge skylden på Hege Skøyen jeg, dette er ikke første gangen hun bidrar med feilinformasjon i så henseende! I den siste Olsenbanden jr. filmen var også adosjon en vesentlig del, der vordende foreldre valgte barnet blandt 5 stk. og deretter betalte 1 mill. kroner!! Er gjerne med på å sende mail/skrive under jeg altså. Lykke til!

Fakta?

*hutre*

Eller som i "Stuart Little" (musa som ble adoptert av en menneskefamilie) Plutselig en dag kommer et musepar og gir seg ut for å være "de riktige" foreldrene hans - og adoptivforeldrene øyeblikkelig sender han av gårde med dem uten å mukke...

Riktignok hvisker a-mammaen i øret på a-pappaen at de må gjøre noe, de er så mye større at de kan jo bare krøste dem!! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98155-mer-om-hege-og-holmen/#findComment-554996
Del på andre sider

Hei!

Vil bare blande meg litt. Skal ikke ta stilling til om det Hege og Holmen har gjort er rett eller galt. Det ser ut til å være meninger nok der, allikevel.

Ang. det her med å "plukke ut" et barn som skal adopteres. I filmer jeg har sett fra "gamle dager" Så virker det som om det var helt vanlig. Det siste eksempelet er vel "Siderhus reglene" Nå har ikke jeg sett Olsenbanden jr., men jeg mener å ha fått med meg at dette er satt litt tilbake i tid.

Om den fremgangsmåten ble brukt da eller ikke, det aner jeg ikke, men siden det alltid fremstilles slik, så kan det jo virke sånn. Da gjør man det jo også på film.

Jeg oppfatter at det er en del andre ting dere som adopsjonsforeldre er obs på både på tv og i samfunnet ellers. Det må være forferdelig slitsomt. Men jeg tenker at det må være riktig også. Lett å si at "pytt, kan det gjøre noe" mens det faktisk kan være hele forskjellen.

Vel, ikke noe meninger fra meg, ville bare komme med en replikk eller kommentar eller kall det hva du vil....

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98155-mer-om-hege-og-holmen/#findComment-555585
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...