Gå til innhold

Skal jeg grue meg til jeg får tenåringer?

Anbefalte innlegg

Jeg og er bekymret, siden vi leser så mye om veldig unge og sex. Jeg vet tidene endrer seg, men jeg vil ikke at mine små skal begynne med sex når de er rundt 14-15! Jeg fikk mitt første ordentlige kyss da jeg var 18! Visste ikke hva sex var da jeg var 14.. jeg sier ikke at det er bra, men nå leser/ser man alt på tv. Du forstår hva jeg mener?

Jeg forstår kjempegodt hva du mener. Har lest artikler i amerikanske magasiner, og det er helt rått. På High School er det vanlig å gi/få oralsex på skolen. Mange anser det ikke som sex. Gutta bryr seg ikke om hvem som gir oralsex, og driter i jenta etterpå. Jentene er forelsket, og gjør det de tror er forventet av dem...

Jeg blir helt matt, jeg. Skjønner det er _viktig_ å lære jentene å finne sine egne grenser og vise klart at ingen får lov til å krysse dem før de selv er klare.

Fortsetter under...

Gjest jeg gruer meg også

Jeg forstår kjempegodt hva du mener. Har lest artikler i amerikanske magasiner, og det er helt rått. På High School er det vanlig å gi/få oralsex på skolen. Mange anser det ikke som sex. Gutta bryr seg ikke om hvem som gir oralsex, og driter i jenta etterpå. Jentene er forelsket, og gjør det de tror er forventet av dem...

Jeg blir helt matt, jeg. Skjønner det er _viktig_ å lære jentene å finne sine egne grenser og vise klart at ingen får lov til å krysse dem før de selv er klare.

Vi får mye å tenke på.. og mange bekymringer. Vi får bare prøve å oppdra dem slik vi mener er rett, og gjøre dem fornuftige. En dame jeg kjenner har 6 barn, og hun sier det er travelt med små, men med tenåringer får man mer å tenke på. Bekymringer, krangler om grenser, ute lenge om kveldene... Men jeg håper vi får en fin familietid sammen!

Gjest MRjeg

Hadde ikkje nokon hard og tøff ungdomstid, eg. Ungdomstida bestod av musikk, skule, arbeid i ungdomsorgansisasjonar, styring av ungdomsklubben, OG ei og anna helg full på fest, og min andel av dumme ting gjort.

Eg er SJØLVSAGT ikkje tilhengjar av at tenåringar skal gjera dumme ting, drikka seg full, etc, men eg er heller ikkje så naiv at eg ikkje trur at det skjer likevel. Dessutan trur eg ikkje ungdomar _flest_ tar skade av det. Det er ofte foreldra sine haldningar som avgjer i kor stor grad det blir eit problem eller ikkje.

Hadde mor mi hatt slike haldningar som deg, hadde eg ikkje turt å vera open i høve til kva eg gjorde, og kunne potensielt hamna i større trøbbel.

Eg held forøvrig på retten til å svara kven eg vil...

...Og hadde du vært min sønn hadde jeg sendt deg på barnehjem :P

Men heldigvis er sønnen min mye snillere enn du var/er, og det uten at jeg har formant han eller nektet han ting.Så det er nok de flotte genene som har gjort susen,tror du ikke :D

Punktum2!

...Og hadde du vært min sønn hadde jeg sendt deg på barnehjem :P

Men heldigvis er sønnen min mye snillere enn du var/er, og det uten at jeg har formant han eller nektet han ting.Så det er nok de flotte genene som har gjort susen,tror du ikke :D

Punktum2!

Er det mulig... LOL!

Nei, nei, mine er bare 2 og 3 enda. Men det er faktisk ikke så uvanlig. Jeg har flere venninner som enten er mødre eller stemødre til 14-åringer, og flere av dem har blitt konfrontert med spørsmål om prevensjon.

Det er det jeg mener, tidene har forandret seg. Jeg tenkte ikke engang på sex da jeg var 14. Kyss, klapp og klem - ja, men sex!!!

Du skriver dette;"""Jeg har flere venninner som enten er mødre eller stemødre til 14-åringer, og flere av dem har blitt konfrontert med spørsmål om prevensjon.""""

SVAR;Ja, via media har vi hørt om flere slike jenter i Alta,Troms eller hvor det var, som ble utnyttet av voksne menn.Og det er ofte akkurat det det er snakk om, at eldre gutter eller unge menn utnytter unge jenter.Jentene er kansje forelsket og lar seg utnytte,eller de blir rusa opp så de mister egne grenser.Dere prater om 14-åringe jenter, og da sier det seg selv at det ikke er 14-årige gutter som kan være aktuel kandidat til dem her...

Jeg synes det er trist at foreldrene ikke klarer og lære 14 år gml småjenter og sette grenser og ta vare på seg selv.Det hele fører ofte til at dissejentene får dårlig rykte og blir kalt for de verste ting.

Annonse

• 3 uker senere...

Det er da slett ikke nødvendig!!

Jeg og mange av mine bekjente\venner har et bra liv selv om vi ikke er verdens mest festglade mennesker og vi har faktisk et godt forhold til våre foreldre.

Hvordan tenårene blir kommer an på hvor god kommunikasjonen er mellom foreldre og tenåringen. det er i allefall min vurdering.

Det er da slett ikke nødvendig!!

Jeg og mange av mine bekjente\venner har et bra liv selv om vi ikke er verdens mest festglade mennesker og vi har faktisk et godt forhold til våre foreldre.

Hvordan tenårene blir kommer an på hvor god kommunikasjonen er mellom foreldre og tenåringen. det er i allefall min vurdering.

Jeg forstår det slik at du er tenåring. Hvordan skal vi som foreldre sikre en god dialog med tenåringene våre?

Hvilke sider ved dine foreldre har du satt mest pris på oppigjennom oppveksten?

Ulv I Faarikaal

Eh...mange av disse problemstillingene du her nevner gjelder ikke 14-årige jenter,men jenter som er mange år eldre!Prevensjon og fjortenåringer???Gudbevaremegvel, DA har du et problem,om din fjortenåring driver med slikt!

Undersøkelser viser at debutalderen har gått ned de siste ti årene, den er nå 16 1/2 år for jenter. Da handler det virkelig om å ta ungdommer på alvor og gi dem svar på det de lurer på. Opplysning fører ikke til tidligere debut, mange er bekymret for det. Det er viktig at opplysninger er tilgjengelig flere steder, sier SUSS-legen i hvert fall.

Andre steder kan man lese at ca 20% av 14-åringe jenter har hatt samleie, og ca 10% av gutter. Dette er visst ganske lokalt. Kanskje noen husker andre undersøkelser. Mødre jeg har snakket med nekter plent at dette kan være sant. Min første kjærlihet var bare 15,5 og det var ikke første gangen for henne, faren ble rasende da han oppdaget det....

Ulv I Faarikaal

Undersøkelser viser at debutalderen har gått ned de siste ti årene, den er nå 16 1/2 år for jenter. Da handler det virkelig om å ta ungdommer på alvor og gi dem svar på det de lurer på. Opplysning fører ikke til tidligere debut, mange er bekymret for det. Det er viktig at opplysninger er tilgjengelig flere steder, sier SUSS-legen i hvert fall.

Andre steder kan man lese at ca 20% av 14-åringe jenter har hatt samleie, og ca 10% av gutter. Dette er visst ganske lokalt. Kanskje noen husker andre undersøkelser. Mødre jeg har snakket med nekter plent at dette kan være sant. Min første kjærlihet var bare 15,5 og det var ikke første gangen for henne, faren ble rasende da han oppdaget det....

Ungdomsbladene flommer over av sexprat. På NRK Petre snakker de om sex med unge i to timer hver lørdag, og det er MANGE 14-åringer som spør om prevensjon og sex.

Gjest Mor også

Stakkars unger, for de er jo bare unger når de er 14.Min fornuft sier at disse tallene er hentet fra ganske spesielle ungdomsmiljøer(dette 14-tallet ditt!).Og enig med deg, disse foreldrene kan ikke vite hva ungene driver med,litt dumme?Synes det hele er tragisk jeg, og enda mere tragisk er det om det er voksne mannfolk inn i bildet.Kvalmt rett og slett!

Jeg forstår det slik at du er tenåring. Hvordan skal vi som foreldre sikre en god dialog med tenåringene våre?

Hvilke sider ved dine foreldre har du satt mest pris på oppigjennom oppveksten?

Det jeg alltid har satt pris på hos foreldrene mine er at de aldri har nekta meg noe uten å begrunne det på en skikkelig måte,og at de alltid har respektert meningene mine,selv om de kanskje ikke har vært så smarte alltid.

Også at det de ikke bare sier at de støtter meg,men at de gjør det.

Tror det at de har vært såpass åpne,tolerante og villige til å høre på meningene mine har gjort at jeg føler det samme ovenfor dem.

=)

Annonse

Det jeg alltid har satt pris på hos foreldrene mine er at de aldri har nekta meg noe uten å begrunne det på en skikkelig måte,og at de alltid har respektert meningene mine,selv om de kanskje ikke har vært så smarte alltid.

Også at det de ikke bare sier at de støtter meg,men at de gjør det.

Tror det at de har vært såpass åpne,tolerante og villige til å høre på meningene mine har gjort at jeg føler det samme ovenfor dem.

=)

Takk, det var veldig gode egenskaper. Jeg håper jeg har de også. I hvertfall prøver jeg. Tusen takk for gode svar.

Takk, det var veldig gode egenskaper. Jeg håper jeg har de også. I hvertfall prøver jeg. Tusen takk for gode svar.

bare hyggelig :)

at du bryr deg om barna dine er helt klart,så bare stå på,og vise at du er glad i dem & at du er der for dem :)

Lykke til.

Klem,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...