Gå til innhold

"Knakelyder" i kneet


meningsløs

Anbefalte innlegg

meningsløs

Kjæresten min har et kne som lager rare lyder. Når han bøyer det (f.eks. går i trapper, setter seg på huk), lager det knakelyder. (Jeg synes det høres ut akkurat som når man har en pastilleske i lomma når man løper.) Det gjør ikke vondt eller noe. Kjæresten min har vært hos en vanlig allmennlege og tatt røntgen uten at de fant ut hva det var. Han var forholdsvis aktiv før, drev ikke med en spesiell organisert idrett, men løp og syklet mye.

Siden det ikke gjør vondt, virker det kanskje ikke så farlig, men han er litt nervøs for hva som egentlig er galt og om ting han gjør eventuelt vil gjøre det verre.

Noen som kjenner seg igjen eller som tror de vet hva dette er? Ønsker så mange seriøse svar som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er en gutt som har trent karate nå i ca 5 år og i den senere tid har jeg også blitt oppmerksom på knakelyder i kneene. Spesiellt i det venstre. Jeg kan ikke akkurat si at det gjør vondt, men noen ganger har jeg kjent at det ikke er 100% smertefritt heller. Men, føst og fremst er det ubehagelig med den knakingen. Er det noen som har peiling på hva det kommer av og om det er alvorlig. Har ikke lyst til å slutte med karatetreningen...:(

På forhpånd takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke gjør vondt er det ikke noe galt med knærne. De fleste har knær som knaker. Omega3-tilskudd kan hjelpe, og å drikke nok væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Hei.

Jeg er en gutt som har trent karate nå i ca 5 år og i den senere tid har jeg også blitt oppmerksom på knakelyder i kneene. Spesiellt i det venstre. Jeg kan ikke akkurat si at det gjør vondt, men noen ganger har jeg kjent at det ikke er 100% smertefritt heller. Men, føst og fremst er det ubehagelig med den knakingen. Er det noen som har peiling på hva det kommer av og om det er alvorlig. Har ikke lyst til å slutte med karatetreningen...:(

På forhpånd takk for eventuelle svar!

Faktisk så trente kjæresten min karate før også! Han prøvde en periode å trene opp beina ved å kjøre knebøy, men ting ble verken verre eller bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Så lenge det ikke gjør vondt er det ikke noe galt med knærne. De fleste har knær som knaker. Omega3-tilskudd kan hjelpe, og å drikke nok væske.

Ok. Du er sikker på dette...? Ikke at jeg ikke tror deg, for det er sikkert mange tusen personer i Norge som har knakende knær. Det er bare den "pastilleske-lyden" som er så merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du er sikker på dette...? Ikke at jeg ikke tror deg, for det er sikkert mange tusen personer i Norge som har knakende knær. Det er bare den "pastilleske-lyden" som er så merkelig...

Jeg skal ikke påstå at det ikke kan være noe galt med kjæresten din sine knær -men en lege vil nok si at så lenge det ikke gjør vondt er det ikke noe å tenke på.

Av egen erfaring har omega3 hjulpet mye på leddene mine generelt, inkludert høylytte lyder fra alt fra ankler til hofteledd. Men lydene er der ennå i visse bevegelser.

Hvis det er noe med f.eks bruskskivene i knærne (som ikke synes på røntgen) så gjør det oftest veldig vondt, og det samme om det er noe med selve leddene (det ville nok ha syntes på røntgen). Hvis det er noe med bløtdelene i knærne (synes ikke på røntgen), så gjør det sjelden at det knaker, tror jeg. Eventuelt kan det være lite leddveske, men det er ikke farlig og gjør ikke vondt, såvidt meg bekjent.

Det er altså helt vanlig med knaking i ledd og særlig hvis man er/har vært mye fysisk aktiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

meningsløs

Jeg skal ikke påstå at det ikke kan være noe galt med kjæresten din sine knær -men en lege vil nok si at så lenge det ikke gjør vondt er det ikke noe å tenke på.

Av egen erfaring har omega3 hjulpet mye på leddene mine generelt, inkludert høylytte lyder fra alt fra ankler til hofteledd. Men lydene er der ennå i visse bevegelser.

Hvis det er noe med f.eks bruskskivene i knærne (som ikke synes på røntgen) så gjør det oftest veldig vondt, og det samme om det er noe med selve leddene (det ville nok ha syntes på røntgen). Hvis det er noe med bløtdelene i knærne (synes ikke på røntgen), så gjør det sjelden at det knaker, tror jeg. Eventuelt kan det være lite leddveske, men det er ikke farlig og gjør ikke vondt, såvidt meg bekjent.

Det er altså helt vanlig med knaking i ledd og særlig hvis man er/har vært mye fysisk aktiv :)

Ok. Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...