Gå til innhold

Hva er "hoved" kjennetegnene på en psykopat?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk spørsmålet rett ut fra psykiateren min i går; "Er min far en psykopat"? Jeg måtte svare "kanskje", fordi jeg vet rett og slett ikke. Lurer derfor på hvilke kjennetegn som kan garantert si om min far er, eller ikke er en psykopat?!

(Grunnen til at jeg svarte "kanskje", var fordi jeg kom til å tenkte på filmen/boka "Misery" av Stephen King. Og faren min minner meg særdeles om den damen der)

Hadde blitt takknemmelig for hjelp, slik at jeg slipper å gå rundt å gruble på er/er ikke!

Fortsetter under...

F60.2 Dyssosial personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved likegyldighet for sosiale forpliktelser og uttalt mangel på forståelse for andres følelser.

Det foreligger stor diskrepans mellom atferd og gjeldende sosiale normer.

Atferden er ikke særlig påvirkelig av negative erfaringer, herunder straff.

Pasienten har lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjonsutbrudd, herunder voldshandlinger.

Det er en tendens til å bebreide andre, eller til å gi plausible rasjonaliseringer for den atferden som bringer pasienten i konflikt med samfunnet.

Inkl: amoralsk personlighetsforstyrrelse

antisosial personlighetsforstyrrelse

asosial personlighetsforstyrrelse

psykopatisk personlighetsforstyrrelse

sosiopatisk personlighetsforstyrrelse

Ekskl: atferdsforstyrrelser (F91.-)

emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (F60.3)

Dette er hentet fra diagnosesystemet icd-10

meningsløs

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved likegyldighet for sosiale forpliktelser og uttalt mangel på forståelse for andres følelser.

Pasienten har lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjonsutbrudd, herunder voldshandlinger.

Det er en tendens til å bebreide andre, eller til å gi plausible rasjonaliseringer for den atferden som bringer pasienten i konflikt med samfunnet.

Er du utrdannet lege eller psykolog eller noe..? Ikke meningen å grave, du overrasker meg bare hele tiden med å kunne så mye om mye rart.. :-) Kompliment!

Et spørsmål som for så vidt ikke har med dette å gjøre: jeg har diagnosen asperger syndrom, og noen kaller denne diagnosen for autistisk psykopati. Hva ligger i dette begrepet?

Annonse

Er du utrdannet lege eller psykolog eller noe..? Ikke meningen å grave, du overrasker meg bare hele tiden med å kunne så mye om mye rart.. :-) Kompliment!

Hei!

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Jeg er utdannet sosialarbeider i juni. (3 årig sosionomutdanning på høyskole)

Har en del psykiatri/psykologi i studiet. Dessuten har jeg personlige erfaringer fra psykiatrien.

Jeg er generelt interessert i mennesker og helsespørsmål.

Diagnosesystemet kan lastes ned.

http://www.kith.no/Virksomhetsomraade/11782/

meningsløs

Hei!

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Jeg er utdannet sosialarbeider i juni. (3 årig sosionomutdanning på høyskole)

Har en del psykiatri/psykologi i studiet. Dessuten har jeg personlige erfaringer fra psykiatrien.

Jeg er generelt interessert i mennesker og helsespørsmål.

Diagnosesystemet kan lastes ned.

http://www.kith.no/Virksomhetsomraade/11782/

Da hadde jeg ganske rett, da:-) Tror i hvert fall at du vil bli en flink sosialarbeider! :-)

• 1 måned senere...

Slo tilbake på denne tråden via søk, og fant ut at jeg hadde skrevet noe her, så jeg tenkte jeg skulle skrive litt til. Har selv lest noe om psykopati, da jeg hadde mistanke om at noen jeg kjenner ihvertfall kunne sies å ha psykopatiske tendenser.

Men det er sjelden, tror jeg, at psykologer/psykiatere bruker dette begrepet, fordi de har mere velegnede ord å benytte seg av. En ekte psykopat, må etter mitt skjønn, være en som foretar seg noe ekstremt kriminelt: som å drepe noen eller lemleste noen, eller å ødelegge livet til noen, med svært utstrakt psykisk og fysisk terror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...