Gjest kommentarer Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Kanskje en idè å lage en samling med treffende svar som kan serveres til de som fortjener det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 .En slik database ville lett kunne bli til et grunnkurs i å slenge rundt seg med spydige svar til folk som ikke har onde hensikter. Misforstå meg ikke; noen kommentarer er ondsinnede og skal slås tilbake, gjerne med drepende kommentarer. På preetis diskusjonsgruppe har hun lagt inn sine standardsvar på på tre kommentarer hun har fått; "Negere burde aldri kommet inn i Norge" "Du er ikke norsk" "Mora di var nok ei hore så det er vel du også" Her er det liten tvil om at hensikten er å såre, og disse kommentarene rettferdiggjør selvsagt nesten alt unntatt stump vold. Dette må ikke forveksles med uheldige ordvalg som ikke er ment sårende, men som vi opplever som ubehagelig. Når en stor del av befolkningen i Norge faktisk tror at man i 2003 stiller på et barnehjem med en stor koffert penger, plukker seg ut et barn man liker og betaler i kassa ved utgangen, så er det et klart tegn på at folk har for lite kunnskap. Adopsjon er for mange fremdeles et tabubelagt tema som hindrer spredningen av riktig og saklig informasjon. Jeg etterlyser f.eks tv-programmet "Fakta på lørdag, Adopsjon - myter og virkelighet". Eller hva med en slags "realityserie" der vi følger noen utvalgte familier gjennom hele prosessen. La 200.000 "uopplyste" nordmenn få se litt av den lange frustrerende veien vi må gå. Gi dem innsyn i våre tanker og motiver. La kamerafolkene få være med å åpne konvolutten med bildene. Spenningen fra tildeling til avreise. Se problemstillinger de ikke har tenkt på; Hvordan kjøpe full garderobe til et barn du ikke har sett. Hva er det som koster penger. Hvordan reagerer arbeidsgiver. Hvordan reagerer familien. Kanskje lar nordmenn seg berøre av å se gledestårer ved en overlevering. Tenk å rægge rundt i Bogotá mellom rettsbygninger og Notarius Publicus med NRK i baksetet. Dette "Big Brother / Tore Strømøy" konseptet hadde jeg aldri meldt meg på, for det passer ikke for meg. Men hvis det finnes exibisjoinister der ute som ville ha vært med på noe slikt, så kunne de ha slått et enormt positivt slag for adopsjonskunnskapen i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-557925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kommentarer Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 .En slik database ville lett kunne bli til et grunnkurs i å slenge rundt seg med spydige svar til folk som ikke har onde hensikter. Misforstå meg ikke; noen kommentarer er ondsinnede og skal slås tilbake, gjerne med drepende kommentarer. På preetis diskusjonsgruppe har hun lagt inn sine standardsvar på på tre kommentarer hun har fått; "Negere burde aldri kommet inn i Norge" "Du er ikke norsk" "Mora di var nok ei hore så det er vel du også" Her er det liten tvil om at hensikten er å såre, og disse kommentarene rettferdiggjør selvsagt nesten alt unntatt stump vold. Dette må ikke forveksles med uheldige ordvalg som ikke er ment sårende, men som vi opplever som ubehagelig. Når en stor del av befolkningen i Norge faktisk tror at man i 2003 stiller på et barnehjem med en stor koffert penger, plukker seg ut et barn man liker og betaler i kassa ved utgangen, så er det et klart tegn på at folk har for lite kunnskap. Adopsjon er for mange fremdeles et tabubelagt tema som hindrer spredningen av riktig og saklig informasjon. Jeg etterlyser f.eks tv-programmet "Fakta på lørdag, Adopsjon - myter og virkelighet". Eller hva med en slags "realityserie" der vi følger noen utvalgte familier gjennom hele prosessen. La 200.000 "uopplyste" nordmenn få se litt av den lange frustrerende veien vi må gå. Gi dem innsyn i våre tanker og motiver. La kamerafolkene få være med å åpne konvolutten med bildene. Spenningen fra tildeling til avreise. Se problemstillinger de ikke har tenkt på; Hvordan kjøpe full garderobe til et barn du ikke har sett. Hva er det som koster penger. Hvordan reagerer arbeidsgiver. Hvordan reagerer familien. Kanskje lar nordmenn seg berøre av å se gledestårer ved en overlevering. Tenk å rægge rundt i Bogotá mellom rettsbygninger og Notarius Publicus med NRK i baksetet. Dette "Big Brother / Tore Strømøy" konseptet hadde jeg aldri meldt meg på, for det passer ikke for meg. Men hvis det finnes exibisjoinister der ute som ville ha vært med på noe slikt, så kunne de ha slått et enormt positivt slag for adopsjonskunnskapen i Norge. Det var ikke egentlig ment som en database med spydige bemerkninger. I enkelte situasjoner skulle jeg ønske å ha en kort og forklarende kommentar på tunga ferdig til servering. Noen ting går ofte igjen i forhold til b.l. økonomi og adopsjon, og et kort svar kunne være på sin plass for å oppklare endel. Men hvem klarer å si noe fornuftig når man blir _satt ut_ av kommentarer fra uvitende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-558209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hix Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Det var ikke egentlig ment som en database med spydige bemerkninger. I enkelte situasjoner skulle jeg ønske å ha en kort og forklarende kommentar på tunga ferdig til servering. Noen ting går ofte igjen i forhold til b.l. økonomi og adopsjon, og et kort svar kunne være på sin plass for å oppklare endel. Men hvem klarer å si noe fornuftig når man blir _satt ut_ av kommentarer fra uvitende? Jeg forsto jo at det ikke var det du ønsket, og jeg er helt enig med deg at det i noen tilfeller så er det på sin plass å reagere. Mitt poeng er at det virker som om ganske mange er veldig "jumpy" når det kommer til valg av ord og formuleringer. Ting som slett ikke er vondt ment tolkes ofte i verste mening. Da synes jeg det er bedre at man blir svar skyldig enn at man har pugget standardsvarene på forhånd, hvis du skjønner hva jeg mener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-558250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg forsto jo at det ikke var det du ønsket, og jeg er helt enig med deg at det i noen tilfeller så er det på sin plass å reagere. Mitt poeng er at det virker som om ganske mange er veldig "jumpy" når det kommer til valg av ord og formuleringer. Ting som slett ikke er vondt ment tolkes ofte i verste mening. Da synes jeg det er bedre at man blir svar skyldig enn at man har pugget standardsvarene på forhånd, hvis du skjønner hva jeg mener. Med en slik database kunne man jo nettopp få mulighet til å lære seg fornuftige, humoristiske og forklarende svar til slike situasjoner som vi alle før eller siden kommer opp i. Jeg støtter forslaget og håper du som startet tråden kunne ta et initiativ? For en stund siden kom jeg over etslags online foreldreforberedende kurs der man bl.a. ble stilt overfor litt uvitende kommentarer og der man kunne velge mellom ulike standaristerte svar. Har dessverre mistet linken, men skal fortsette å lete etter den. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-558457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
freshte Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 .En slik database ville lett kunne bli til et grunnkurs i å slenge rundt seg med spydige svar til folk som ikke har onde hensikter. Misforstå meg ikke; noen kommentarer er ondsinnede og skal slås tilbake, gjerne med drepende kommentarer. På preetis diskusjonsgruppe har hun lagt inn sine standardsvar på på tre kommentarer hun har fått; "Negere burde aldri kommet inn i Norge" "Du er ikke norsk" "Mora di var nok ei hore så det er vel du også" Her er det liten tvil om at hensikten er å såre, og disse kommentarene rettferdiggjør selvsagt nesten alt unntatt stump vold. Dette må ikke forveksles med uheldige ordvalg som ikke er ment sårende, men som vi opplever som ubehagelig. Når en stor del av befolkningen i Norge faktisk tror at man i 2003 stiller på et barnehjem med en stor koffert penger, plukker seg ut et barn man liker og betaler i kassa ved utgangen, så er det et klart tegn på at folk har for lite kunnskap. Adopsjon er for mange fremdeles et tabubelagt tema som hindrer spredningen av riktig og saklig informasjon. Jeg etterlyser f.eks tv-programmet "Fakta på lørdag, Adopsjon - myter og virkelighet". Eller hva med en slags "realityserie" der vi følger noen utvalgte familier gjennom hele prosessen. La 200.000 "uopplyste" nordmenn få se litt av den lange frustrerende veien vi må gå. Gi dem innsyn i våre tanker og motiver. La kamerafolkene få være med å åpne konvolutten med bildene. Spenningen fra tildeling til avreise. Se problemstillinger de ikke har tenkt på; Hvordan kjøpe full garderobe til et barn du ikke har sett. Hva er det som koster penger. Hvordan reagerer arbeidsgiver. Hvordan reagerer familien. Kanskje lar nordmenn seg berøre av å se gledestårer ved en overlevering. Tenk å rægge rundt i Bogotá mellom rettsbygninger og Notarius Publicus med NRK i baksetet. Dette "Big Brother / Tore Strømøy" konseptet hadde jeg aldri meldt meg på, for det passer ikke for meg. Men hvis det finnes exibisjoinister der ute som ville ha vært med på noe slikt, så kunne de ha slått et enormt positivt slag for adopsjonskunnskapen i Norge. Jeg liker ideene dine, hix. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-558496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midt i prosessen Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Med en slik database kunne man jo nettopp få mulighet til å lære seg fornuftige, humoristiske og forklarende svar til slike situasjoner som vi alle før eller siden kommer opp i. Jeg støtter forslaget og håper du som startet tråden kunne ta et initiativ? For en stund siden kom jeg over etslags online foreldreforberedende kurs der man bl.a. ble stilt overfor litt uvitende kommentarer og der man kunne velge mellom ulike standaristerte svar. Har dessverre mistet linken, men skal fortsette å lete etter den. Hilsen fra Håper du finner den linken! Den siden hørtes veldig nyttig ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-558992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Håper du finner den linken! Den siden hørtes veldig nyttig ut! Her kommer linken til foreldreforberedende kurs online Det er på engelsk og man må registrere seg for å gjennomgå kurset. Men har etter min mening en viss verdi likevel, idet tankene settes i sving... http://www.adoptionlearningpartners.org/courses/conspicuous.cfm Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98676-databse-med-kommentarer/#findComment-559202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.